The image in its power of symbolic capture

Authors

  • Suzy Lagazzi UNICAMP

DOI:

https://doi.org/10.5007/1984-8412.2021.e79657

Abstract

This article analyzes the image in its power to capture the subject by the gaze in its path, from the statement “image is a political technology of language” (LAGAZZI, 2020), understanding the functioning of ideology in the remission of intradiscourse to interdiscourse. Having the short film Eletrodoméstica – by Kleber Mendonça Filho (2005) – as an object of analysis, the route traced here aims to outline paths of the gaze anchored in the search that the body performs moved by desire and marked by lack. These are paths in which visual formulations show the equivocal functioning of that body in the relationship with the household appliances, time, and space of the house.

References

BOCA de lixo. Direção de Eduardo Coutinho. Rio de Janeiro: Centro de Criação de Imagem Popular, 1992 (50min.).

DIDI-HUBERMAN, G. O que vemos, o que nos olha. São Paulo: Editora 34, 1998.

DUCROT, O.; TODOROV, T. Dicionário das ciências da linguagem. Lisboa: Publicações Dom Quixote, 1982.

ELETRODOMÉSTICA. Direção de Kléber Mendonça Filho. Pernambuco: Cinemascópio Produções Cinematográficas, 2005 (22min.).

LAGAZZI, S. O recorte significante na memória. ]Apresentação no III SEAD – Seminário de Estudos em Análise do Discurso, UFRGS, Porto Alegre, 2007]. In: INDURSKY, F.; FERREIRA, M. C. L.; MITTMANN, S. (org.). O discurso na contemporaneidade. materialidades e fronteiras. São Carlos: Claraluz, 2009. p. 67-78.

LAGAZZI, S. A imagem do corpo no foco da metáfora e da metonímia. REDISCO, Vitória da Conquista, v. 2., n. 1, p. 104-110, jan./jun. 2013.

LAGAZZI, S. Metaforizações metonímicas do social. In: ORLANDI, E. (org.). Linguagem, sociedade, políticas. Pouso Alegre: UNIVÁS; Campinas: RG Editores, 2014. p. 105-112.

LAGAZZI, S. Paráfrases da imagem e cenas prototípicas: em torno da memória e do equívoco. In: FLORES, G.; GALLO, S.; LAGAZZI, S.; NECKEL, N.; PFEIFFER, C.; ZOPPI-FONTANA, M. (org.). Análise de discurso em rede: cultura e mídia. v. 1. Campinas: Pontes, 2015. p. 177-189.

LAGAZZI, S. Trajetos do sujeito na composição fílmica. In: FLORES, G.; GALLO, S.; LAGAZZI, S.; NECKEL, N.; PFEIFFER, C.; ZOPPI-FONTANA, M. (org.). Análise de discurso em rede: cultura e mídia. v. 3. Campinas: Pontes, 2017. p. 23-39.

LAGAZZI, S. A imagem como uma tecnologia política: o social sempre em questão. In: FARIA, J. P. de; SANTANA, J. C.; NOGUEIRA, L. (org.). Linguagem, arte e o político. Campinas: Pontes, 2020. p. 91-102.

MARIANI, B. (In)dizível, in(dizível), in(visível): linguística, análise de discurso, psicanálise. In: Indizível, imperceptível e ininteligível: o sujeito contemporâneo e seus arquivos. Mariani, B.; Moreira, C. B; Dias, J. P.; Beck, M. (orgs.). Niterói: Eduff, 2017. p. 31-47.

NOVAES, A. O olhar. São Paulo: Companhia das Letras, 1988.

ORLANDI, E. Discurso e texto: formulação e circulação dos sentidos. Campinas: Pontes, 2001.

PÊCHEUX, M. O discurso: estrutura ou acontecimento? Campinas: Pontes, 1990.

SILVEIRA, J. Sujeitos ordinários e efeito-rumor: discurso, arquivo, tecnologia. In: FLORES, G.; GALLO, S.; LAGAZZI, S.; NECKEL, N.; PFEIFFER, C.; ZOPPI-FONTANA, M. (org.). Análise de discurso em rede: cultura e mídia. v. 4. Campinas: Pontes, 2019. p. 37-58.

Published

2021-07-12