Teaching Brazilian Sign Language as L2 in Curitiba: a preliminary mapping

Authors

  • Lidia da Silva UFPR
  • Najara Dalla Barba

DOI:

https://doi.org/10.5007/1984-8412.2022.e83551

Abstract

This article presents a mapping that aimed to identify teaching spaces of Brazilian Sign Language (Libras) as a second language (L2) found in Curitiba (Brazil) from 2005 to 2020, as well as their characteristics. Using documentary methodology, the research mapped Libras teaching in general and academic contexts. Results show that those spaces include public agencies, third sector, religious institutions, companies, private teachers, colleges, and universities (public and private). Moreover, despite having paid and mandatory education, formal spaces offer little course workload, and usually only basic level. Based on the research, it is concluded that spaces are under development.

Author Biography

Lidia da Silva, UFPR

Doutoranda UFSC.

References

ACKERMAN, J. M.; WOLSEY, J.-L. A.; CLARK, D. M. Locations of L2/Ln sign language pedagogy. Creative Education, v. 9, p. 2037-2058, 2018. Disponível em: https://www.scirp.org/pdf/ce_2018102516203786.pdf. Acesso em: 18 maio 2021.

ALBRES, N. de A. Saberes docentes: a problemática da formação de professores de língua de sinais. In: ALBRES, N. de A. (org.). Libras em estudo: ensino-aprendizagem. São Paulo: Feneis, 2012. p. 15-35. Disponível em: https://libras.ufsc.br/wp-content/uploads/2019/09/2012-04-ALBRES_LIBRAS_ens_apr.pdf. Acesso em: 18 maio 2021.

BAGNO, M. Preconceito linguístico: o que é, como se faz. São Paulo: Loyola, 1999. Disponível em:

https://professorjailton.com.br/novo/biblioteca/preconceito_linguistico_marcos_bagno.pdf. Acesso em: 18 maio 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Lei nº 10.436, de 24 de abril de 2002. Dispõe sobre a Língua Brasileira de Sinais – Libras e dá outras providências. Brasília: Ministério da Educação, [2002]. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2002/l10436.htm. Acesso em: 23 ago. 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Decreto nº 5.626, de 22 de dezembro de 2005. Regulamenta a Lei nº 10.436, de 24 de abril de 2002, que dispõe sobre a Língua Brasileira de Sinais - Libras, e o art. 18 da Lei nº 10.098, de 19 de dezembro de 2000. Brasília: Ministério da Educação, [2005]. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2005/decreto/d5626.htm. Acesso em: 18 maio 2021.

BRESSAN, M. R. O ensino de LIBRAS em um contexto de escola técnica: o que pensam as pessoas ouvintes. 2013. Dissertação (Mestrado em Saúde, Interdisciplinaridade e Reabilitação) – Faculdade de Ciências Médicas, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2013. Disponível em: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/312316. Acesso em: 18 maio 2021.

CALLEGARI, M. O. V. Reflexões sobre o modelo de aquisição de segundas línguas de Stephen Krashen: uma ponte entre a teoria e a prática em sala de aula. Trabalhos em Linguística Aplicada, v. 45, n. 1, p. 87-101, 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/j/tla/a/mBD6J5GrBkkGFCvJjCyynHz/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 18 maio 2021.

CAPOVILLA, C. F. Filosofias educacionais em relação ao surdo: do oralismo à comunicação total ao bilinguismo. Revista Brasileira de Educação Especial, v. 6, n. 1, 2000. Disponível em: https://www.abpee.net/revista-6.php. Acesso em: 18 maio 2021.

FACHIN, O. Fundamentos de metodologia. 5. ed. São Paulo: Saraiva, 2005.

FELIPE, T. A. Libras em contexto: curso básico, livro do estudante. 8. ed. Rio de Janeiro: WalPrint, 2007.

FONSECA, D. A. C. da. O espaço escolar e sua contribuição para o ensino de língua estrangeira moderna: um estudo de caso. 2013. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade do Oeste Paulista, Presidente Prudente, 2013. Disponível em: http://bdtd.unoeste.br:8080/jspui/bitstream/tede/896/1/DISSERTACAO%20DE%20MESTRADO_DANIELA%20COELHO.pdf. Acesso em: 23 ago. 2021.

GADOTTI, M. Perspectivas atuais da educação. São Paulo em Perspectiva, v. 14, n. 2, p. 3-11, 2000. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/spp/v14n2/9782.pdf. Acesso em: 18 maio 2021.

GESSER, A. Metodologia de ensino em libras como L2. Florianópolis: UFSC, 2010. Disponível em: http://libras.ufsc.br/old/public/colecaoletraslibras/eixoformacaopedagogica. Acesso em: 18 maio 2021.

GROCE, N. E. Everyone here spoke sign language: hereditary deafness on Martha’s Vineyard. Cambridge: Harvard University Press, 1985.

RIBEIRO, P. R. M. História da educação escolar no Brasil: notas para uma reflexão. Paidéia, n. 4, p. 15-30, 1993. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/bitstream/handle/11449/29513/S0103-863X1993000100003.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 18 maio 2021.

SÁ-SILVA, J. R.; ALMEIDA, C. D. de; GUINDANI, J. F. Pesquisa documental: pistas teóricas e metodológicas. Revista Brasileira de História & Ciências Sociais, v. 1, n. 1, p. 12-15, 2009.

Disponível em: https://periodicos.furg.br/rbhcs/article/view/10351. Acesso em: 18 maio 2021.

SCHWARTZMAN, S. Os desafios da educação no Brasil. In: BROCK, C.; SCHWARTZMAN, S. (ed.). Os desafios da educação no Brasil. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2005. p. 9-51. Disponível em: http://www.schwartzman.org.br/simon/desafios/1desafios.pdf. Acesso em: 23 ago. 2021.

SIGN languages and the Common European Framework of Reference for Languages. Pro-Sign. Disponível em: https://www.ecml.at/ECML-Programme/Programme2012-2015/ProSign/PRO-Sign-referencelevels/tabid/1844/Default.aspx.

SILVA, C. A. de A. Entre a deficiência e a cultura: análise etnográfica de atividades missionárias com surdos. 2011. Tese (Doutorado em Antropologia Social) – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2011. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/8/8134/tde-13102010-144632/en.php. Acesso em: 23 ago. 2021.

SILVA, L. da. Aquisição de segunda língua: o estado da arte da libras. Alfa, São Paulo, v. 64, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1981-5794-e11861. Acesso em: 18 maio 2021.

SILVA, L. da. A cognição e os princípios teóricos e metodológicos ao ensino de libras para ouvintes: orientações a professores iniciantes. Revista Linguagem em Foco, v. 12, n. 3, p. 197-218, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.46230/2674-8266-12-2630. Acesso em: 1 maio 2021.

SOARES, M. H. A.; PEREIRA, J. A. Aprendendo libras: uma segunda língua, uma nova cultura. Caminho Aberto, v. 1, ano 2, n. 2, p. 57-61, 2015. Disponível em: http://periodicos.ifsc.edu.br/index.php/caminhoaberto/article/view/1658/pdf. Acesso em: 18 maio 2021.

SOUSA, A. N. de et al. Quadro de referência da libras como L2. Fórum Linguístico, v. 17, n. 4, p. 5488-5504, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/77339/45485. Acesso em: 23 ago. 2021.

STROBEL, K. História da educação de surdos. Florianópolis: UFSC, 2009. Disponível em: https://www.libras.ufsc.br/colecaoLetrasLibras/eixoFormacaoEspecifica/historiaDaEducacaoDeSurdos/assets/258/TextoBase_HistoriaEducacaoSurdos.pdf. Acesso em: 18 maio 2021.

TAUB, S. et al. Gesticulação e aquisição da ASL como segunda língua. In: QUADROS, R. M. de; VASCONCELLOS, M. L. B. de (org.). Questões teóricas das pesquisas em língua de sinais. Petrópolis: Arara Azul, 2008. p. 275-285.

Published

2023-01-30

Issue

Section

Article