In the thread of the (inter)discourse: weaving identities of Portuguese Language Teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1984-8412.2023.e83695

Keywords:

Identity, Critical Discourse Analysis, Interdiscursivity

Abstract

This research aims to present a study on the constitution of the profiles of new Portuguese Language teachers in São Luís – MA, through discursive analysis of Supervised Internship Reports in High School. Therefore, the Critical Discourse Analysis proposed by Chouliaraki and Fairclough (1999), Fairclough (2001, 2003), who understand the importance of the transdisciplinary relationship between Linguistics and various areas of scientific knowledge, is used as a theoretical-methodological foundation. The investigation corpus is composed of six reports, with two fragments of each one of them. For the critical-discursive analysis, in this work, the representational meaning (discourse as a mode of representation) and the analytical category interdiscursivity that should seek to identify the types of discourse and how they are articulated were highlighted. The results point to identity representations built through socio-discursive practices, subjects and disciplinary institutions that design, at a certain level, what is, and how language teaching is done.

Author Biographies

Ana Maria Sá Martins , Universidade Estadual do Maranhão

Atualmente é professora Adjunta do Departamento de Letras na Universidade Estadual do Maranhão e professora na Rede Municipal de Ensino, na UEB Santa Clara. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Linguística, Língua e Literatura. É membro do Grupo de Pesquisa Multiletramentos no Ensino de Línguas e do Grupo de Pesquisa TECER.

Carlos Eduardo de Paula Santos, Universidade Federal do Piauí

Graduado em Letras Língua Portuguesa, Inglesa e Suas Respectivas Literaturas pela Universidade Estadual do Maranhão - UEMA; atualmente é mestrando em Linguística pela Universidade Federal do Piauí (UFPI) e membro do grupo de pesquisa Multiletramentos no ensino de Línguas (UEMA)

José Ribamar Lopes Batista Júnior , Universidade Federal do Piauí

Doutor e Mestre em Linguística pela Universidade de Brasília. É membro do Grupo de Estudos Linguísticos e Literários do Nordeste (GELNE). Professor do ensino básico, técnico e tecnológico da Universidade Federal do Piauí (UFPI), fundador e coordenador do Laboratório Experimental de Ensino e Pesquisa em Leitura e Produção Textual (LPT/CNPq) do Colégio Técnico de Floriano (CTF/UFPI). Dedica-se a estudos nas áreas dos Novos Estudos do Letramento e da Análise de Discurso Crítica

References

BAKHTIN, M. Os gêneros do discurso. Trad. Paulo Bezerra. São Paulo: Editora 34, 2016.

BARROS, S. M. de. Bases filosóficas da Análise de Discurso Crítica. In: BATISTA JR., J R. L.; SATO, D. T. B.; MELO, I. F. de. Análise de Discurso Crítica para linguistas e não linguistas. São Paulo: Parábola, 2018.

BHASKAR, R. Scientific Realism and Human Emancipation. London: Routledge, 1986.

BOURDIEU, P. Espaço físico, espaço social e espaço físico apropriado [Physical space, social space and preempted physical space]. Estudos avançados, v. 79, n. 1, p. 133-144, 2013.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Brasília: MEC, 2017. Retrieved from: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNC C_20dez_site.pdf. Accessed Sep. 15, 2020.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei nº 9.394, 20 de dezembro de 1996. Retrieved from: https://www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/handle/id/529732/lei_de_diretrizes_e_bases_1ed.p df. Accessed Oct. 26, 2022.

BRASIL. Lei nº 11.788, de 25 de setembro de 2008. It regulates the teaching internship and amends the Art. 428 of Consolidação das Leis do Trabalho (CLT). Diário Oficial do União, Brasília, DF, Sep. 26, 2008. Retrieved from: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11788.htm. Accessed Oct. 26, 2022.

BRASIL. Lei nº 13.005, de 25 de junho de 2014. Plano Nacional de Educação (PNE). Brasília, DF, Jun. 25, 2014. Retrieved from: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2014/lei/l13005.htm. Accessed Sep. 15, 2020.

CASTELLS, M. O poder da identidade: a era da informação – economia, sociedade e cultura Trad. Klaus Brandini Gehardt. 9. ed. São Paulo/ Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2018.

CHOULIARAKI, L.; FAIRCLOUGH, N. Discourse in Late Modernity: Rethinking Critical Discourse Analysis. Edinburgh: Edinburgh University Press, 1999.

CUNHA, M. A. F. da. Funcionalismo. In: MARTELOTA, M. (org.). Manual de Linguística. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2020.

FAIRCLOUGH, N. Analysing Discourse: Textual Analysis for Social Research. London: Routledge, 2003.

FAIRCLOUGH, N.. Discurso e mudança social. Trad. Izabel Magalhães. Brasília: UNB, 2001.

FLORES, V.; TEIXEIRA, M. Introdução à linguística da enunciação. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2017.

FOUCAULT, M. Vigiar e punir: nascimento da prisão Trad. Raquel Ramalhete. 20. ed.. Petrópolis, RJ: Vozes, 999.

FOWLER, Rr. Crítica Linguística. Trad. Maria Luísa Falcão Isabel Mealha. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 1979.

GLAT, R.; NOGUEIRA, M. A formação de professores para a Educação Inclusiva. Revista Comunicações, Piracicaba, v. 10, n. 1, p. 134-141, June, 2003. Retrieved from: https://www.metodista.br/revistas/revistas-unimep/index.php/comunicacoes/article/view/1647. Accessed Sep. 15, 2020.

HALL, S. A identidade cultural na pós-modernidade. Trad. Tomaz Tadeu da Silva, Guaracira Lopes Louro. 11. ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2006.

HALL, S. Quem Precisa da Identidade? In: SILVA, T. T. da (org.). Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.

HALLIDAY, M.. Introduction to Functional Grammar. London: Arnold, 1985.

LIBÂNEO, José Carlos. Tendências pedagógicas na prática escolar. In: LIBÂNEO, José Carlos Democratização da Escola Pública: a peda-gogia crítico-social dos conteúdos. São Paulo: Loyola, 1992.

MAGALHÃES, I.; MARTINS, A.; RESENDE, V. Análise de discurso crítica: um método de pesquisa qualitativa. Brasília: Editora Uni-versidade de Brasília, 2017.

MARTINS, A. M. S. Uma análise da construção discursiva das representações do feminino na mídia impressa ludovicense. In: SANTA-NA, F. de J. S.; NÉLO, M. J. (org.). Múltiplos discursos. São Luís: Eduema, 2017. p. 13-34.

MOITA LOPES, L. P. de da. Identidades fragmentadas: a construções discursiva de raça, gênero e sexualidade em sala de aula. Campinas, SP: Mercado das Letras 2002.

ORLANDI, E. P. Análise de discurso: princípios & procedimentos. 8. ed. Campinas: Pontes, 2009.

PRODANOV, C. C.; FREITAS, E. C. de. Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. E-Book. 2. ed. Novo Hamburgo, 2013.

RAMALHO, V. RESENDE, V. Análise de discurso crítica. São Paulo: Contexto, 2006.

RAMALHO, V.; RESENDE, V. Análise de discurso (para a) crítica: o texto como material de pesquisa. Campinas, SP: Pontes, 2016.

RESENDE, V. (org.). Decolonizar os estudos críticos do discurso. Campinas, SP: Pontes, 2019.

SILVA, T. T. da (org.). Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. 15. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.

STREET, Brian. Letramentos Sociais: abordagens críticas do letramento no desenvolvimento, na etnografia e na educação. Translated by Marcos Bagno. 1st edition. São Paulo: Parábola Editora, 2014.

THOMPSON, John B. Ideologia e cultura moderna: teoria social crítica na era dos meios de comunicação de massa. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011.

WODAK, R.; MEYER, M. Critical discourse analysis: history, agenda, theory, and methodology. In: WODAK, R.; MEYER, M. (ed.). Methods of CDA. London: Sage, 2009. p. 1-33.

WODAK, R.; MEYER, Ml. Métodos de Análises Crítico del discurso[. Barcelona: GEDISA, 2003.

WOODWARD, Kathryn. Identidade e diferença: uma introdução teórica e conceitual. In: SILVA, Tomaz Tadeu da (org.). Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. 15. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.

Published

2023-10-20

Issue

Section

Article