Contributions of Contemporary Linguistics to the Reflection on Literacy
DOI:
https://doi.org/10.5007/1984-8412.2023.e86675Keywords:
Literacy, Literacy projects, GamesAbstract
The work includes partial results of a project supported by FAPESP (2019/07879-4), theoretically based on more than twenty years of research in the areas of Linguistics, Applied Linguistics and New Literacy Studies. The objective of the research was to create an appropriate game for children from 06 to 09 years of age and for its use in Early Childhood Education and Elementary School to support the teaching and learning processes in interdisciplinary literacy projects. There is an emphasis on the fact that the preferential focus of Linguistics resides in language in operation, emphasizing that children's intuitions and tendencies must be taken into account. The game is being implemented in schools in the city of São Carlos, when it will be tested in participatory and collaborative research. It is expected to contribute to the reflection on emergent literacy, as well as to overcome learning gaps.
References
CAGLIARI, L. C. Elementos de Fonética do Português Brasileiro. Tese de Livre-Docência. UNICAMP, 1981.
CAGLIARI, L. C. Alfabetização & linguística. São Paulo: Scipione, 1997.
CAGLIARI, L.C.; ABAURRE, M. B. Elementos para uma investigação instrumental das relações entre padrões rítmicos e processos fonológicos no português brasileiro. Cadernos de Estudos Linguísticos, Campinas, n. 10, 1986.
EDWARDS, C.; GANDINI, L.; FORMAN, G. (org.) As cem linguagens da criança: a abordagem de Reggio Emilia na educação da primeira infância. Porto Alegre: Artes Médicas, 1999.
FRANCHI. C. Criatividade e gramática. São Paulo: SE/CENP, 1991.
FRANCHI, C. Linguagem – Atividade Constitutiva. Cadernos de Estudos Linguísticos. Campinas, n. 22, p. 9-39, 1992.
FREINET, C. O Jornal Escolar. Lisboa: Editorial Estampa,1974.
FREINET, C. O texto livre. Lisboa: Dinalivros, 1976.
FREIRE, P. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1976.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1978.
HEATH, S. B. Ways with words. Cambridge/MA: Cambridge University Press, 1983.
KLEIMAN, A. (org.). Os significados do letramento: uma nova perspectiva sobre a prática social da escrita. Campinas: Mercado das Letras, 1995.
KLEIMAN, A. B. Preciso “ensinar” o letramento? Não basta ensinar a ler e a escrever? Cefiel/IEL/Unicamp. Ministério da Educação. Linguagem e letramento em foco. Linguagem nas séries iniciais. Brasília, 2005.
MARTINS, M. S. C. A escrita e as outras linguagens. Alfa – Revista de Lingüística, Araraquaram v.47, n. 2, 2003. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/alfa/article/view/4241/3836. Acesso em: 5 dez. 2022.
MARTINS, M. S. C. Ethos, gêneros e questões identitárias. Revista Delta. São Paulo, v 23, 1, p. 27-43, 2007a. Disponível em: https://www.scielo.br/j/delta/a/z6LHfQVm9XKBpdppBNKrQ6n/?lang=pt. Acesso em: 5 dez. 2022.
MARTINS, M. S .C. A linguagem infantil: oralidade, escrita e gêneros do discurso. In: ARCE, A.; MARTINS, L. M. Quem tem medo de ensinar na Educação Infantil? Em defesa do ato de ensinar. Campinas: Alínea, 2007b.
MARTINS, M. S. C. Saussure e o Curso de Linguística Geral: valores, confrontos, desconstrução. Campinas: Mercado de Letras, 2014.
MARTINS, M. S. C. A Construção de “A caça ao tigre-de-bengala” e o trabalho com aplicativos nos anos iniciais. In: PORTO, A. P. T.; PORTO, L. T. (org.). Novos olhares: leitura, ensino e mundo digital. Frederico Westphalen: URI, 2017. Disponível em: http://www.fw.uri.br/NewArquivos/publicacoes/publicacoesarquivos//269.pdf. Acesso em: 5 dez. 2022.
MARTINS, M. S. C. Alfabetizar letrando em busca de uma identidade: o trabalho com o texto literário e com a tertúlia dialógica. In: SILVA, L. N.; MONTEIRO, R. da S.; PEREIRA, S. V. M. (org.). Reflexões sobre fazeres em alfabetização. Recife: Editora Universitária da UFPE, 2018.
MARTINS, M. S. C. Jeriguigui e o Jaguar na terra dos bororos. Aplicativo com finalidade de alfabetização e letramento na Educação Infantil e no Ensino Fundamental I. São Carlos: LEETRA, 2022a. Jogo disponível junto com tutorial em: http://www.leetra.ufscar.br/pages/game_jeriguigui. Acesso em: 5 dez. 2022.
MARTINS, M. S. C. Os projetos de letramento e o potencial da literatura como eixo transversal na Educação Infantil. In: BRUNIERI, H. T. dos S.; GATTOLIN, S.; MARTINS, M. S. C.; RANZANI, A. (org.). Literatura e outras linguagens na Educação Infantil: a literatura como eixo transversal em projetos de letramento. Campinas: Mercado de Letras, 2022b.
MARTINS, M. S. C. (org.). Henri Meschonnic: ritmo, historicidade e a proposta de uma teoria crítica da linguagem. Campinas: Mercado de Letras, 2022c. Disponível em: https://letra.fflch.usp.br/publicacoes-dos-docentes. Acesso em: 5 dez. 2022.
SAUSSURE, Ferdinand de. Corso de lingüistica generale, Introduzione, traduzione e commento di Tullio De Mauro. Bari: Ed. Laterza, 1968.
SAUSSURE, F. de. Curso de linguística geral. São Paulo: Cultrix, 1975.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Rights including those in copyright in the content of the published works are owned by Revista Forum Linguistico. Complete or parcial reprint should be authorized by the Editorial Board of the Journal. In case of authorization, the source of the original publication must be stated.
