The child in the literacy process: when the child theorizes life lived through language
DOI:
https://doi.org/10.5007/1984-8412.2023.e86766Keywords:
Literacy, Kid, Writing, Speech genre, Bakhtin CircleAbstract
In this work we point out implications of the world of life (daily acts) and culture (social practices) from the perspective of the child at the time of discursive experiences, when he is embracing formal teaching instances. The dialogical approach to language dealt with by Bakhtin and his Circle are references for the reflections discussed here, opening ways to listen to the child's voice, in what it has to say – and does say. Ginzburg's evidential paradigm was the basis for the search for possible traces of the production of meanings. It is analyzed, in particular, Lucca's experience when challenged to write a poem, knowledge mobilized in the school sphere and outside it. When faced with a clash of voices (his teacher, his mother-researcher, authors of books (writing), oral narratives), the literacy student positions himself discursively in front of the other and through the memory of life lived in great time, theorizes about the learning genres, following and reversing rules by the criterion of its creative understanding of the dialogic relationship and through fantasy, humanizes the act of living together.
References
BAKHTIN, M. Para uma filosofia do ato responsável. Trad. Valdemir Miotello e Carlos Alberto Faraco. São Carlos: Pedro& João Editores, 2010.
BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. Introdução e tradução do russo, Paulo Bezerra. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2003. (Coleção biblioteca universal).
BAKHTIN, M. Mikhail Bakhtin: notas sobre literatura, cultura e ciências humanas. Organização, tradução, posfácio e notas de Paulo Bezerra; Notas da edição russa de Serguei Botharov. São Paulo: Editora 34, 2017.
BORTOLOTTO, N. A interlocução na sala de aula. 2ª tiragem, São Paulo: Martins Fontes, 2001 – (Texto e Linguagem).
FRANCHI, C. Linguagem – atividade constitutiva. Cadernos de Estudos Linguísticos. Campinas: IEL, n. 22, p.9-39, jan./jun. 1992
FRANCHI, E. E as crianças eram difíceis... A redação na escola. 2.ed. São Paulo: Martins Fontes, 1985.
GERALDI, J. W. Heterocientificidade nos estudos linguísticos. In: GRUPO DE ESTUDOS DOS GÊNEROS DO DISCURSO (org). Palavras e contrapalavras: enfrentando questões da metodologia bakhtiniana. São Carlos: Pedro & João editores, 2012. p.19-39.
GERALDI, J. W. Linguagem e ensino: exercícios de militância e divulgação. Campinas, SP: Mercado das Letras, 1996.
GERALDI, J. W. Portos de passagem. 4. ed. São Paulo: Martins Fintes, 1991.
GERALDI, J. W. Aprende-se a escrever escrevendo. Revista Signo, 1985.
GERALDI, J. W. (org.). O texto na sala de aula: leitura & produção. 2. ed. Cascavel, Paraná: ASSOESTE, 1985a.
GINZBURG, C. Sinais: raízes de um paradigma indiciário. In: GINZBURG, C. Mitos, emblemas e sinais. São Paulo: Companhia das Letras, 1989. p.144-179.
GIOVANI, F. Coeduca - O enfoque prático da alfabetização como um processo discursivo. São Carlos: PNAIC UFSCar, 2019.
GNERRE, M. Linguagem, escrita e poder. São Paulo: Martins Fontes, 1985.
ILARI, R. A lingüística e o ensino da língua portuguesa. São Paulo: Martins Fontes, 1985.
MELLO, M. B. de; BORDE, P. do A. Cotejo em Bakhtin: o nascimento do sentido no abraço humano. In: GRUPO DE ESTUDOS DOS GÊNEROS DO DISCURSO (org.). Palavras e contrapalavras: entendendo o cotejo como proposta metodológica. São Carlos: Pedro & João Editores, 2017. p.72-86.
MIOTELLO, V. O cotejo se dá na unidade da resposta. In: GRUPO DE ESTUDOS DOS GÊNEROS DO DISCURSO. (org.). Palavras e contrapalavras: entendendo o cotejo como proposta metodológica. São Carlos: Pedro & João Editores, 2017. p.95-97.
PÉCORA, A. Problemas de redação. São Paulo: Martins Fontes, 1983.
POSSENTI, S. Por que (não) ensinar gramática na escola. Campinas, São Paulo: Mercado de Letras: Associação de Leitura do Brasil, 1996.
SILVA, L. L. M. et al. O ensino de língua portuguesa no 1o grau. São Paulo: Atual, 1986.
SOARES, M. Linguagem e escola. 15. ed. São Paulo: Ática, 1997.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Rights including those in copyright in the content of the published works are owned by Revista Forum Linguistico. Complete or parcial reprint should be authorized by the Editorial Board of the Journal. In case of authorization, the source of the original publication must be stated.
