Methodological strategies for the inclusion of ASD learners in foreign language classes: contributions of the universal design of learning and the multisensory approach
DOI:
https://doi.org/10.5007/1984-8412.2024.e92185Keywords:
Autism spectrum disorder, Universal design for learning, Multisensory teaching approach, Inclusion, Foreing language teachingAbstract
In this article we present and discuss inclusive methodological strategies developed in an action research conducted in a Brazilian public foreign language teaching center. Participants in the study were the research teacher, the main teacher, a student diagnosed with autism spectrum disorder (ASD) and her classmates. The activities here presented are the result of the analysis of class observations, reflective meetings with both teachers, pedagogical interventions of the research teacher and semi-structured interviews. The principles of the Universal Design for Learning and the Multisensory Approach to Language Teaching were the foundation for the elaboration and conduct of activities, which we attempt to present as concrete examples of how the communicative foreign language class can be more inclusive for ASD learners.
References
APA, American Psychiatric Association. Manual diagnóstico e estatístico de transtornos mentais: DSM-5. Tradução de Maria Inês Corrêa Nascimento. 5. ed. Porto Alegre: Artmed, 2015.
AZEVEDO, P. F. B. Infância, autismo e aprendizagem da língua inglesa: uma análise da prática docente. 108 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade do Estado do Rio Grande do Norte, Mossoró, 2020.
BACHMAN, L. Communicative language ability. In: Fundamental considerations in language testing. New York: Oxford Press, 1990. p. 80-110.
BARON-COHEN, S. Theory of mind and autism: a review. International Review of Research in Mental Retardation, 2001, v. 23, 169-180. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1016/S0074-7750(00)80010-5. Acesso em: 15 dez. 2022.
BATISTA, G. S.; SANTOS, S. G. Inclusão no ensino da língua inglesa: uma revisão bibliográfica. Diversitas Journal, v. 7, n. 3, p. 1436-1451, 2022. Disponível em: https://www.diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2083/1706. Acesso em: 15 dez. 2022.
BORGES-ALMEIDA, V.; RESENDE, C. O percurso de duas professoras em ações colaborativas para a inclusão de uma aluna autista na aula de língua estrangeira. Revista do GEL, v. 20, n. 2, p. 124-148, 2023. https://doi.org/10.21165/gel.v20i2.3544. Acesso em: 10 abr. 2024.
BORTONI- RICARDO, S. M. O professor pesquisador: introdução à pesquisa qualitativa. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.
BURNS, A. Collaborative action research for English teachers. Cambridge, UK: Cambridge University Press, 1999.
CAST. Universal Design for Learning: guidelines version 2.2., 2018. Disponível em: http://udlguidelines.cast.org. Acesso em: 15 dez. 2022.
COLUSSI, A. Estratégias de estímulo à oralidade e à inclusão de estudantes com transtornos do espectro autista na língua inglesa'. 66 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação Básica) – Universidade Alto Vale do Rio do Peixe, Caçador, 2018.
DITTRICH, A.; STRAPASSON, B. Bases filosóficas da análise do comportamento aplicada. In: SELLA, A.; RIBEIRO, D. M. Análise do comportamento aplicada ao transtorno do espectro autista. Curitiba: Appris, 2018. p 59-71.
DÖRNYEI, Z. Motivation and self-motivation. In: DÖRNYEI, Z. The psychology of language learner: individual differences in second language acquisition. London: Lawrence Erlbaun Associates, 2005. p. 65-119.
FERNANDES, L. R. Transtornos Globais (invasivos) do desenvolvimento: caderno de estudos. Apostila da pós-graduação lato sensu em Análise do Comportamento Aplicada ao Autismo. Brasília: Faculdade Unyleya, [2017?].
FERREIRA; O. H. S.; TONELLI, J. R. A. Ampliando horizontes: ensino de inglês para crianças com transtorno do espectro autista. Revista do Programa de Pós-graduação em Letras de Passo Fundo, v. 16, n. 3, p. 557-572, 2020. http://dx.doi.org/10.5335/rdes.v16i3.11449. Acesso em: 15 dez. 2022.
FRITH, U. Autism: a very short introduction. New York: Oxford University Press, 2008.
HALL, T. E.; MEYER, A.; ROSE, D. H. Universal design for learning. New York: Guilford Press, 2012.
HARSHBARGER, B. Chaos, complexity and language learning. ICU Language Research Bulletin, v. 22, p. 17-31, 2007.
HYMES, D. On communicative competence. Philadelphia: University of Philadelphia Press, 1971.
KORMOS, J., SMITH, A. Teaching languages to students with specific learning differences. Bristol, UK: MM Textbooks, 2012.
LARSEN-FREEMAN, D. Chaos/complexity science and second language acquisition. Applied Linguistics, v. 18, p. 142-165, 1997.
LARSEN-FREEMAN, D. A complexity theory approach to second language development/ acquisition. In: ATKINSON, D. Alternative approaches to second language acquisition. New York: Routledge, 2011. p. 48-68.
LEITAO, A. B. Metáforas no país do espectro autista: um caso de ensino e aprendizagem de língua estrangeira. 170 f. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada) – Instituto de Letras, UNIVERSIDADE DE BRASÍLIA, Brasília, 2017.
LIGHTBOWN, P. M.; SPADA, N. How languages are learned. 2.ed. Nova York: Oxford University Press, 2004.
LIMA HERNANDES, M. C.; MÓDOLO, M.; PAULA, F. V. Peças por juntar: em busca do ser holístico. In: CAETANO, S. C.; HERNANDES, M. L.; PAULA, F. V.; RESENDE, B. D.; MÓDOLO, M. Autismo, linguagem e cognição. Jundiaí: Paco Editorial, 2015. p. 83-95
MACEDO, C. R. S. Uma aprendiz autista na aula de inglês como língua estrangeira: (re) construindo possibilidades. 225 f. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada) – Instituto de Letras, Universidade de Brasília, Brasília, 2021.
MOREIRA, M. B.; MEDEIROS, C. Princípios básicos de análise do comportamento. 2. ed. Porto Alegre: Artmed, 2019.
OLIVEIRA, M. M. Como fazer pesquisa qualitativa. 2. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2007.
ORRÚ, S. O re-inventar da inclusão: os desafios da diferença no processo de ensinar e aprender. Petrópolis, RJ: Vozes, 2017.
PILETTI, N.; ROSSATO, S. M. Psicologia da aprendizagem. São Paulo: Contexto, 2018.
PISHA, B.; COYNE, P. Smart from the start: the promise of Universal Design for Learning. Remedial and Special Education, v. 22, p. 197-203, 2016.
PRODANOV, C. C.; FREITAS, E. C. Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. 2 ed. Novo Hamburgo: Universidade Freevale, 2013.
SILVERMAN, S. M.; KENWORTHY, L.; WEINFELD, R. School success for kids with high- functioning autismo. Waco, Texas: Prufrock Press, 2014.
THIOLLENT, M. Metodologia da pesquisa-ação. 18. ed. São Paulo: Cortez, 2011.
WIDDOWSON, H. Aspects of language teaching. 4. ed. New York: Oxford University Press, 1990.
WILLIAMS, M.; BURDEN, R. L. Psychology for language teachers: a social constructivist approach. Cambridge, Reino Unido: Cambridge University Press, 1997.
ZERBATO, A.; MENDES, E. G. Desenho Universal da Aprendizagem como estratégia de inclusão escolar. Educação Unisinos, v. 22, n. 2, p. 147-155, 2018.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Rights including those in copyright in the content of the published works are owned by Revista Forum Linguistico. Complete or parcial reprint should be authorized by the Editorial Board of the Journal. In case of authorization, the source of the original publication must be stated.