Methodological strategies for the inclusion of ASD learners in foreign language classes: contributions of the universal design of learning and the multisensory approach

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1984-8412.2024.e92185

Keywords:

Autism spectrum disorder, Universal design for learning, Multisensory teaching approach, Inclusion, Foreing language teaching

Abstract

In this article we present and discuss inclusive methodological strategies developed in an action research conducted in a Brazilian public foreign language teaching center. Participants in the study were the research teacher, the main teacher, a student diagnosed with autism spectrum disorder (ASD) and her classmates. The activities here presented are the result of the analysis of class observations, reflective meetings with both teachers, pedagogical interventions of the research teacher and semi-structured interviews. The principles of the Universal Design for Learning and the Multisensory Approach to Language Teaching were the foundation for the elaboration and conduct of activities, which we attempt to present as concrete examples of how the communicative foreign language class can be more inclusive for ASD learners.

Author Biographies

Cristiane Resende, Secretaria de Educação do Distrito Federal

Cristiane possui graduação em Letras pela Universidade Católica de Brasília (2006), especialização em Análise do Comportamento Aplicada ao Autismo pela Unyleya (2021) e mestrado em Linguistica Aplicada pela Universidade de Brasília (2021). Atualmente é professora da Secretaria de Educação do Distrito Federal.

Vanessa Borges-Almeida, UnB

Vanessa Borges-Almeida é doutora em Estudos Lingüísticos pela UNESP São José do Rio Preto e professora associada da Universidade de Brasília, atuando nos cursos de graduação em Letras - Inglês e no Programa de Pós-graduação em Linguística Aplicada. É líder do "Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Formação de Professores de Línguas e Avaliação" e também membro pesquisador do grupo "Ensino-aprendizagem de Línguas Estrangeiras: Crenças, Construtos e Competências (Enaple-CCC)". É editora-chefe da Revista Horizontes de Linguística Aplicada e membro do Conselho Deliberativo do Laboratório de Revisão e Editoração de Periódicos (Labore) do Instituto de Letras da UnB. Foi coordenadora do Curso de Licenciatura em Letras - Inglês no biênio 2018-2019. Seus principais interesses de pesquisa são avaliação orientada para a aprendizagem de línguas, formação de professores de línguas, letramento em avaliação, e ensino-aprendizagem de língua estrangeira por meio de tarefas e projetos. 

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Published

2025-03-07

Issue

Section

Article