Percepções de estudantes sobre a internacionalização universitária no Brasil – pontos de vista locais

Autores

DOI:

https://doi.org/10.5007/1984-8412.2021.e70371

Resumo

O objetivo deste estudo é refletir sobre a relação entre internacionalização e línguas estrangeiras (L2), de acordo com as percepções de estudantes de um programa de idiomas e internacionalização, financiado pelo governo brasileiro em uma universidade federal. A discussão aborda o papel das políticas linguísticas nacionais e locais, relacionando-as com a internacionalização no Brasil. As respostas ao questionário online utilizado aqui sugerem que a ideia de internacionalização está vinculada principalmente à mobilidade acadêmica. A importância de aprender L2 para a internacionalização também foi destacada nas percepções. Alguns problemas mencionados foram o número reduzido de aulas de idiomas oferecidas fora do campus principal da universidade e a baixa proficiência em idiomas dos professores da universidade. A discussão termina com algumas sugestões, incluindo estratégias de Internacionalização em Casa (IeC) e realocação de recursos para oferta de L2, para lidar com conceitos equivocados associados à internacionalização.

Referências

ALTBACH, P. G.; KNIGHT, J. The internationalization of higher education: motivations and realities. Journal of Studies in International Education, v. 11, p. 290-305, 2007.

AMORIM, G. B.; FINARDI, K. R. Internacionalização do ensino superior e línguas estrangeiras: Evidência de um estudo de caso nos níveis micro, meso e macro. Revista Avaliação, v. 22, n. 3, p. 614-632, 2017.

BAUMVOL, L. K.; SARMENTO, S. A Internacionalização em casa e o uso de inglês como meio de instrução. In: BECK, M. S. et al. (org.). Echoes: Further reflections on language and literature. Florianópolis: EdUFSC, 2016. p. 65-82.

BEELEN, J.; JONES, E. Redefining Internationalization at Home. In: CURAJ, A. et al. (org.). The European Higher Education Area. Cham: Springer, 2015, p. 59-72.

BERLINCK, M. T. O método científico nos primórdios da Universidade: O caso de Andreas Vesalius de Bruxelas. Revista Ensino Superior, n. 11, 2013. Disponível em: https://www.revistaensinosuperior.gr.unicamp.br/artigos/o-metodo-cientifico-nos-primordios-da-universidade-o-caso-de-andreas-vesalius-de-bruxelas. Acesso em: 14 jan. 2019.

BERNABÉ, F. H. L. O uso da língua materna no ensino de língua estrangeira. Diálogos Pertinentes – Revista Científica de Letras, v. 4, n. 4, p. 243-257, 2008.

BHELA, B. Native language interference in learning a second language: Exploratory case studies of native language interference with target language use. International Education Journal, v. 1, n. 1, p. 22-31, 1999.

BRANDENBURG, U.; DE WIT, H. The end of internationalization. International Higher Education, v. 62, p. 15-17, 2011.

BROSH, H. Perceived characteristics of the effective language teacher. Foreign Language Annals, v. 29, n. 2, p. 125-136, 1996.

DAFOUZ, E.; HÜTTNER, J.; SMIT, U. University teachers’ beliefs of language and content integration in English-medium education in multilingual university settings. In: NIKULA, Tarja et al. (Orgs.). Conceptualizing Integration in CLIL and Multilingual Education. Bristol: Multilingual Matters, 2016, p. 123-143.

DAFOUZ, E.; SMIT, U. Towards a dynamic conceptual framework for English-Medium education in multilingual university settings. Applied Linguistics, v. 37, n. 3, p. 397-415, 2014.

DE WIT, H. Internationalization of Higher Education: Nine misconceptions. International Higher Education, v. 64, p. 6-7, 2011.

DI PALO, M. T. Rating satisfaction research: is it poor, fair, good, very good, or excellent? Arthritis Care and Research, v. 10, n. 6, p. 422-430, 1997.

DÖRNYEI, Z. Research methods in Applied Linguistics: Quantitative, qualitative and mixed methodologies. Oxford: Oxford University Press, 2007.

DÖRNYEI, Z; TAGUCHI, T. Questionnaires in second language research: Construction, administration and processing. New York: Routledge, 2010.

FAUBAI. Política linguística para internacionalização do ensino superior: Documento do GT de Políticas Linguísticas para Internacionalização. 2017. Disponível em: https://faubai.org.br/pt-br/wp-content/uploads/2019/01/Documento-do-GT-de-Pol%C3%ADticas-Lingu%C3%ADsticas-da-FAUBAI.pdf. Acesso em: 16 mar. 2021.

FIEGER, P. Measuring student satisfaction from the Student Outcomes Survey. (Technical Paper). Adelaide: NCVER, 2012.

FINARDI, K. R. The slaughter of Kachru’s five sacred cows in Brazil: Affordances of the use of English as an international language. Studies in English Language Teaching, v. 2, n. 4, p. 401-411, 2014.

FINARDI, K. R.; ARCHANJO, R. Washback effects of the Science without Borders, English without Borders and Languages without Borders programs in Brazilian language policies and rights. In: SIINER, M.; HULT, . F. M.; KUPISCH, T. (org.). Language Policy and Language Acquisition Planning. Cham: Springer, 2018. p. 173-185.

FINARDI, K. R.; PORCINO, M. C. Tecnologia e metodologia no ensino de inglês: Impactos da globalização e da internacionalização. Revista Ilha do Desterro, v. 66, p. 239-282, 2014.

FINARDI, K. R.; SANTOS, J. M.; GUIMARÃES, F. F. A relação entre línguas estrangeiras e o processo de internacionalização: Evidências da Coordenação de Letramento Internacional de uma Universidade Federal. Interfaces – Brasil / Canada, v. 16, n. 1, p. 233-255, 2016.

GOMEZ, P. A. Z. Deconstructing language learners’ feelings of inferiority through Teletandem. Revista do GEL, v. 15, n. 3, p. 302-323, 2018.

GRIFFITHS, C. Language learning strategies: Students’ and teachers’ perceptions. ELT Journal, v. 61, n. 2, p. 91-99, 2007.

GUIMARÃES, F. F.; FINARDI, K. R. Interculturalidade, Internacionalização e Intercompreensão: qual a relação? Revista Ilha do Desterro, v. 71, n. 3, p. 15–37, 2018.

GUIMARÃES, F. F.; KREMER, M. Adopting English as a medium of instruction (EMI) in Brazil and Flanders (Belgium): a comparative study. Revista Ilha do Desterro, v. 73, n. 1, p. 217–246, 2020.

GUIMARÃES, F. F.; FINARDI, K. R.; CASOTTI, J. B. C. Internationalization and language policies in Brazil: what is the relationship? Revista Brasileira de Linguística Aplicada, v. 19, n. 2, p. 295–327, 2019.

GUIMARÃES, F. F.; MENDES, A. R. M.; RODRIGUES, L. M.; PAIVA, R. S. S; FINARDI, K. R. Internationalization at Home, COIL and Intercomprehension: for more inclusive activities in the Global South. Simon Fraser University Educational Review, v. 12, n. 3, p. 90–109, 2019.

GVARAMADZE, I. From quality assurance to quality enhancement in the European higher education area. European Journal of Education, v. 43, n. 4, p. 443-455, 2008.

HILDEBLANDO JÚNIOR, C. A.; FINARDI, K. R. Internationalization and virtual collaboration: insights from COIL experiences. Revista Ensino em Foco, v. 1, n. 2, p. 19-33, 2018.

HORWITZ, E. K. Using student beliefs about language learning and teaching in the foreign language methods course. Foreign Language Annals, v. 18, n. 4, p. 333-340, 1985.

HUDZIK, J. Comprehensive Internationalization: from concept to action. Washington D.C.: NAFSA, 2011.

HUGHES, R. Internationalisation of higher education and language policy: Questions of quality and equity. Higher Education Management and Policy, v. 20, n. 1, p. 111-128, 2008.

JENKINS, J. English as a lingua franca in the international university: the politics of academic English language policy. New York: Routledge, 2014.

JULIÁN-DE-VEGA, C.; ÁVILA-LÓPEZ, J. Políticas lingüísticas europeas y españolas: El camino hacia el cambio en la educación terciaria. Porta Linguarum, Monográfico III, p. 17-30, 2018.

KNIGHT, J. Updating the definition of internationalization. International Higher Education, v. 33, p. 2-3, 2003.

KNIGHT, J. Five myths about internationalization. International Higher Education, v. 62, p. 14-15, 2011.

KNIGHT, J.; DE WIT, H. Internationalization of higher education: Past and future. International Higher Education, v. 95, p. 2-4, 2018.

LAUS, S. P. A internacionalização da educação superior: Um estudo de caso da Universidade Federal de Santa Catarina. 2012. 331 f. Tese (Doutorado em Administração) – Escola de Administração, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2012.

LIMA, M. C.; MARANHÃO, C. M. S. A. O sistema de educação superior mundial: entre a internacionalização ativa e passiva. Revista Avaliação, v. 14, n. 3, p. 583–610, 2009.

LIU, X. National policies and the role of English in higher education. International Higher Education, v. 96, p. 15-16, 2019.

LJOSLAND, R. English as an academic lingua franca: language policies and multilingual practices in a Norwegian university. Journal of Pragmatics, v. 43, n. 4, p. 991-1004, 2011.

MARTINEZ, R. English as a Medium of Instruction (EMI) in Brazilian higher education: Challenges and opportunities. In: FINARDI, K. R. (org.). English in Brazil: Views, policies and programs. Londrina: EDUEL, 2016. p. 191-228.

MIRANDA, J. A. A.; STALLIVIERI, L. Para uma política pública de internacionalização para o ensino superior no Brasil. Revista Avaliação, v. 22, n. 3, p. 589-613, 2017.

MOROSINI, M. C.; CORTE, M. G. D. Teses e realidades no contexto da internacionalização da educação superior no Brasil. Educação em Questão, v. 56, n. 47, p. 97-120, 2018.

NOELS, K. A. Learning Spanish as a second language: Learners’ orientations and perceptions of their teachers’ communication style. Language Learning, v. 51, n. 1, p. 107-144, 2001.

NOOM-URA, S. English-Teaching problems in Thailand and Thai teachers’ professional development needs. English Language Teaching, v. 6, n. 11, p. 139-147, 2013.

RAMOS-GARCÍA, A. M.; VÁZQUEZ, V. P. The linguistic internationalization of higher education: A study on the presence of language policies and bilingual studies in Spanish universities. Porta Linguarum, Monográfico III, p. 31-46, 2018.

RICENTO, T. An introduction to language policy: Theory and method. Malden, MA: Blackwell Publishing, 2006.

SANTOS, C. P. G.; MAGALHÃES, J. R. S. A interferência da língua materna no ensino-aprendizagem de língua inglesa. In: SEMINÁRIO FORMAÇÃO DE PROFESSORES E ENSINO DE LÍNGUA INGLESA, 4., 2018, São Cristóvão, SE. Anais eletrônicos [...]. São Cristóvão, SE: LINC/UFS, 2018, p. 332-344. Disponível em: https://ri.ufs.br/jspui/handle/riufs/10045. Acesso em: 27 fev. 2019.

SHOHAMY, E. Language policy: Hidden agendas and new approaches. New York: Routledge, 2006.

SPOLSKY, B. Language policy. New York: Cambridge University Press, 2004.

TILIO, R. C. Língua estrangeira moderna na escola pública: Possibilidades e desafios. Educação & Realidade, v. 39, n. 3, p. 925-944, 2014.

VAVRUS, F.; PEKOL, A. Critical Internationalization: moving from theory to practice. FIRE - Forum for International Research in Education, v. 2, n. 2, p. 5-21, 2015.

VOGEL, T. Internationalization, interculturality, and the role of foreign languages in higher education. Higher Education in Europe, v. 26, n. 3, p. 382-389, 2001.

WANG, X.; SPOTTI, M.; JUFFERMANS, K.; CORNIPS, L.; KROON, S.; BLOMMAERT, J. Globalization in the margins: toward a re-evaluation of language and mobility. Applied Linguistics Review, v. 5, n. 1, p. 23-44, 2014.

Publicado

2021-04-06