Semiotic notes on memes

Authors

  • Mariana Barros Universidade Federal de São Carlos

DOI:

https://doi.org/10.5007/1984-8412.2021.e79656

Abstract

Grounded in semiotics perspective, this article focuses on the memes efficacy and meaning effects throughout the study of meme circulation during the covid-19 pandemic period (from March to February/2020) in Brazil. The analysis is based on selected characteristic aspects such as: dissemination, built on a tension between replication and invention, taking in to consideration internet users practices of production, reading and sharing; the playful aspect of memes and its role in communities creation and maintenance; and the passionate and actions models condensed in memes.

References

AS TIRAS DO CAOS. Instagram. @astirasdocaos. Disponível em: https://www.instagram.com/p/CMKYzzKjD4W/.8 mar. 2021. Acesso em: 9 mar. 2021.

ARENA DO GRÊMIO. Instagram. @todosnaarena. Disponível em: https://twitter.com/todosnaarena/status/1244732513383309315/photo/1. 30 mar. 2020. Acesso em: 15 fev. 2021.

CAPINAREMOS. Facebook. Disponível em: https://www.facebook.com/capinaremos. Acesso em: 15 fev. 2021.

CORRUPÇÃO BRASILEIRA MEMES. Instagram. @corrupcaobrmemes. Disponível em: https://www.instagram.com/corrupcaobrmemes/?hl=pt-br. Acesso em: 15 fev. 2021.

DAWKINS, R. O gene egoísta. Tradução de Geraldo H. M. Florsheim. Belo Horizonte: Itatiaia, 1979.

FECHINE, Y. Pour une sémiotique de la propagation: invention et imitation sur les réseaux sociaux. Actes Sémiotiques, n. 121, p. 1-18, 2018.

FONTANILLE, J.; ZILBERBERG, C. Tensão e significação. Tradução de Ivã Carlos Lopes, Luiz Tatit e Waldir Beividas. São Paulo: Discurso Editorial/Humanitas, 2001.

GLAMOUR. Redação. Melhores do ano: os memes mais engraçados de 2019. Glamour. 9 de dez. 2019 5h40. Disponível em: https://revistaglamour.globo.com/Lifestyle/noticia/2019/12/melhores-do-ano-os-memes-mais-engracados-de-2019.html. Acesso em: 15 fev. 2021.

GREIMAS, A. J. Du sens II. Paris: Seuil, 1983.

GREIMAS, A. J. A. J.; COURTÉS, J. Dicionário de Semiótica. Trad. Alceu Dias Lima et alii. São Paulo: Cultrix, 2008.

JENKINS, H.; FORD, S.; GREEN, J. Cultura da conexão: criando valor e significação por meio da mídia propagável. Tradução de Patrícia Aurnaud. São Paulo: Aleph, 2014.

LANDOWSKI, E. Interações arriscadas. Tradução de Luiza Silva. São Paulo: Estação das Letras e Cores/Centro de Pesquisas Sociossemióticas, 2014.

LEANDRA LEAL. @leandraleal. 14 abr. 2020, 11:11 AM. Disponível em: https://twitter.com/leandraleal/status/1253688055015374848. Acesso em: 15 fev. 2021.

MARINO, G. Semiótica da propagabilidade: uma abordagem sistemática de memes e virais de Internet. Trad. Cecília Almeida Rodrigues Lima. Revista Ícone, v. 16, n. 1, p. 9-41, 2018.

MUSEU DE MEMES. Disponível em: https://www.museudememes.com.br/. Acesso em: 15 fev. 2021.

NASCIMENTO, Victor. Esta é a retrospectiva dos memes de 2018, do laPOC ao Iti Malia. Buzzfeed. Disponível em: https://buzzfeed.com.br/post/esta-e-a-retrospectiva-dos-memes-de-2018-do-iapoc-ao-iti-malia. Acesso em: 15 fev. 2021.

PAVEAU, M.-A. L’analyse du discours numérique: dictionnaire des formes et des pratiques. Hermann: Paris, 2017.

POBRE DE DIREITA. Twitter. @pobrededireita. Disponível em: https://twitter.com/pobrededireita. Acesso em: 15 fev. 2021.

POSSENTI, S. Humor, língua e discurso. São Paulo: Contexto, 2010.

RAMOS, Guilherme. Relembre os 15 melhores memes que viralizaram na Internet em 2020. Techtudo. Disponível em: https://www.techtudo.com.br/noticias/2020/12/relembre-os-15-melhores-memes-que-viralizaram-na-internet-em-2020.ghtml. Acesso em: 15 fev. 2021.

SOUTHAMERICAMEMES. Instagram. Disponível em: https://www.instagram.com/southamericamemes/?hl=pt-br. Acesso: 15 fev. 2021.

TANNEN, D. Talking Voices: Repetition, Dialogue, and Imagery in Conversational Discourse. Cambridge: Cambridge University Press, 2007.

TEIXEIRA, L.; FARIA, K.; SOUSA, S. M. Textos multimodais na aula de português: metodologia de leitura. Desenredo, v. 10, n. 2, p. 314- 336, jul./dez. 2014.

TROPA DE ELITE. Direção: José Padilha. Roteiro: Rodrigo Pimentel, Bráulio Montovani e José Padilha. Produção: José Padilha e Marcos Prado. Distribuidora: Universal Pictures do Brasil, 2007.

Published

2021-07-12