Academic Deaf Community: production written by deaf people with textual assistance from the Libras and Portuguese translator

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1984-8412.2024.e94591

Keywords:

Deaf researcher, Libras, Textual assistance, Language policy and planning

Abstract

This text is contextualized in the area of ??language policy and planning, considering situations reported by deaf researchers regarding the written Portuguese language in the academic context. It reflects on actions that can guarantee access to linguistic rights that enable the presence of deaf signers in the academy. Context in which the institutionalized offer of the textual assistance service is considered, carried out by bilingual professionals who act as translators and interpreters of Libras and Portuguese; a new field of action for these professionals graduated in Libras, bachelor's degree. It is understandable that the planning of a linguistic policy that guarantees this institutionalized service contributes to a strategic repositioning of the role of the deaf researcher in technical-scientific productions in the various fields of action that make up production in Higher Education.

Author Biographies

Marianne Rossi Stumpf, Universidade Federal de Santa Catarina

Professora do Departamento de Libras (DSLB/CCE/UFSC) e CNPq. 

Ronice Quadros, Universidade Federal de Santa Catarina

Professora Titular da Universidade Federal de Santa Catarina. Pesquisadora do CNPQ. Pedagoga. Mestre e Doutora em Linguística pela PUCRS. Pos-Doutora pela University of Connecticut e Gallaudet University.

References

BRASIL. Lei 13.146, de 6 de julho de 2015. Lei Brasileira de Inclusão da pessoa com deficiência (Estatuto da pessoa com deficiência), 2015. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13146.htm. Acesso em: 30 nov. 2022.

COPOLLA, M.. How interacting minds make language: the creative forces behind homesign, sign language and all human communication. Conference presented at Theroretical Issues in Sign Language Research 14, Japan. 2022.

FERNANDES, S.; MOREIRA, L. C. Políticas de educação bilíngue para surdos: o contexto brasileiro. Educar em Revista, Curitiba, v. 2, p. 51-69, 2014.

MONEIRO, A. L. L. da C. P. O acesso e a permanência do aluno surdo na pós-graduação: questões linguísticas e educacionais. Dissertação (mestrado) – Universidade Federal de Santa Catarina, Centro de Comunicação e Expressão, Programa de Pós-Graduação em Linguística, Florianópolis, 2015.

REIRA, L. C.; FERNANDES, S. Acesso e permanência de estudantes surdos no ensino superior. palestra apresentada na “Mesa 02: Ingresso e Permanência dos Estudantes Surdos nas IES”, em I SIES: Trajetória do Estudante Surdo, 26 e 27 de maio de 2008, Londrina – PR. Disponível em: www.uel.br/eventos/seminariosurdez/pages/arquivos/palestra_mesa_02_01.pdf. Acesso em: 30 nov. 2022.

PONTO DE VISTA: Revista de Educação e Processos Inclusivos. UFSC. Anual. Centro de Ciências da Educação. Florianópolis. 1999.

RODRIGUES, C.; TOMITCH, L. M. B. et al. Linguagem e cérebro humano. Porto Alegre: Artmed, 2004.

THOMA, A. da S.; LOPES, M. C. (org.). A Invenção Da Surdez. EDUNISC. Sta. Cruz do Sul. 2004.

Published

2024-11-07