INTERNAL MARKETING STRATEGY IN A HIGHER EDUCATION INSTITUTION

Authors

  • Aléssio Bessa Sarquis Universidade do Sul de Santa Catarina - UNISUL
  • Vilmar Gonçalves Tondolo Universidade de Caxias do Sul
  • Rosana Portella Tondolo Faculdade Meridional (IMED)
  • Osvair Almeida Matos Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL).

DOI:

https://doi.org/10.5007/1983-4535.2017v10n1p103

Abstract

Internal marketing comprises the set of strategies to enable internally compliance of the organization's marketing promises. This study examines the use of internal marketing strategies in a higher education institution in the process of implementing a new educational model. This is one case study with qualitative and exploratory approach. The data collection techniques used were interviews and document analysis, interpreted through content analysis. The results show that the most commonly used strategies are: implementation of employee training programs; development of materials / guidance handouts; creating web blog; and the application of internal research. The testimonies indicate that the internal marketing strategies contributed to the implementation of new educational model, but there is dissatisfaction among managers with the internal marketing program of the institution.

Author Biographies

Aléssio Bessa Sarquis, Universidade do Sul de Santa Catarina - UNISUL

Doutor em Administração pela Universidade de São Paulo e professor do Programa de Pós-Graduação Mestrado em Administração da Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL), Florianópolis, Santa Catarina – Brasil. E-mail: alessio.sarquis@ig.com.br

Vilmar Gonçalves Tondolo, Universidade de Caxias do Sul

Doutor em Administração pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos e professor do Programa de Pós-Graduação em Administração da Universidade de Caxias do Sul, Caxias do Sul, Rio Grande do Sul - Brasil. E-mail: vtondolo@gmail.com

Rosana Portella Tondolo, Faculdade Meridional (IMED)

Doutora em Administração pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos e professora do Programa de Pós-Graduação em Administração da Faculdade Meridional (IMED), Passo Fundo, Rio Grande do Sul - Brasil. E-mail: rosana.tondolo@imed.edu.br

Osvair Almeida Matos, Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL).

Mestre em Administração pela Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL). Diretor da Escola do Serviço Nacional de Aprendizagem Industrial (SENAI), São Bento do Sul, Santa Catarina – Brasil. E-mail: osvair@sc.senai.br

Published

2017-02-20

Issue

Section

Artigos