Public managers and the development of managerial competencies: a study at a Federal Institute of Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1983-4535.2025.e102771

Keywords:

Managerial Learning, Public Managers, Federal Institute of Education

Abstract

The development of managerial competencies is crucial for public managers, directly impacting the effectiveness of public administration. This study addresses research conducted at the Federal Institute of Education, Science, and Technology of Rondônia, Colorado do Oeste campus, on the development of managerial competencies among employees appointed to management positions, but without receiving adequate training. The objective was to identify how these competencies develop in the daily lives of these managers. Using a qualitative approach and the case study method, semi-structured interviews were conducted with managers at IFRO – Colorado do Oeste Campus, and the collected data were analyzed based on Bardin's assumptions. The results indicate that managerial learning predominantly occurs through experience. Seven learning modalities were identified, divided between formal processes, such as training, and informal ones, such as the exchange of experiences and the resolution of daily problems. The lack of initial training is partially compensated by these continuous learning modalities. It is concluded that the development of managerial competencies at IFRO occurs during the execution of daily activities in the work environment. This happens through reflective practice, where managers integrate their professional and social experiences, learning through both formal and informal means. This continuous learning process highlights the importance of fostering an environment that values practical learning and reflection on lived experiences.

Author Biographies

Mayuma Martins Santana Viana, Federal Institute of Rondônia

Mestra em Gestão e Estratégia pelo Programa de Pós-Graduação em Gestão e Estratégia (PPGE), da Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ). Especialista em Planejamento e Gestão Estratégica pelo Claretiano Centro Universitário. Bacharel em Administração pelo Claretiano Centro Universitário. Atualmente como Assistente em Administração e Coordenadora de Registros Acadêmicos no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Rondônia - IFRO. Atuou no IFRO como Chefe do Departamento de Extensão, Conselheira do Conselho de Ensino, Pesquisa e Extensão (CEPEX) do IFRO, Coordenadora de Integração Escola, Empresa e Comunidade, Fiscal Substituta de Contratos e Coordenadora Substituta de Registros Acadêmicos. Possui experiência nas áreas de extensão universitária, gestão documental e de processos. Atuou em instituições privadas nas áreas de finanças e controladoria.

Débora Vargas Ferreira Costa , Federal Rural University of Rio de Janeiro

Graduação em Administração de Empresas pela Universidade Federal de Juiz de Fora (2005), mestrado em Administração pela Fundação Getúlio Vargas (2008) e doutorado em Administração pela Universidade do Grande Rio (UNIGRANRIO) (2019). Atualmente é Professora do Quadro Permanente do Mestrado em Gestão Estratégia da UFRRJ na linha de pesquisa Gestão Estratégica de Pessoas. Professora do Quadro Permanente do Mestrado em Administração da UFJF na linha de pesquisa Gestão, Tecnologia e Processos organizacionais. Professora adjunta da Graduação em Administração da Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ campus Três Rios), das disciplinas da Gestão de Pessoas. Professora do MBA em Gestão de Pessoas da UFJF. Atuou como chefe de departamento do DCAS, campus Três Rios de junho de 2017 a agosto de 2021 e também como Gerente de Recrutamento, Seleção e Treinamento de multinacional do segmento de energia. Vice-líder do Grupo de Pesquisa em Gestão Estratégica de Pessoas Organizações (Diretório do CNPq). Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas em Pessoas e Organizações (GEPPO - UFJF) (Diretório do CNPq) e Líder da linha de pesquisa de Relações de Trabalho e Subjetividade nas Organizações (GEEPO). Líder do tema Estudos Críticos em Gestão de Pessoas e Relações de Trabalho na divisão de Gestão de Pessoas da ANPAD. Estuda Psicanálise na Instituição Núcleo de Leitura em Psicanálise. Pesquisa na área de Gestão de Pessoas, Trabalho e Subjetividade. Tem experiência na área de Administração, com ênfase em Gestão de Pessoas.

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Published

2025-01-24

Issue

Section

Artigos