Age-Friendly University: the case of the Federal University of Viçosa
DOI:
https://doi.org/10.5007/1983-4535.2025.e104000Keywords:
Aging, AFUGN, Age-Friendly UniversityAbstract
This article sought to understand the evidence that qualifies the Federal University of Viçosa for inclusion in the Age-Friendly University Global Network. To this end, a qualitative study was conducted based on the theoretical lens of the role of universities in the face of aging and the Global Network initiative. Descriptive and documentary research were used as methodological strategies. To process the results, interpretations and inferences were made based on inductive analysis, which resulted in coding by the semantic aspect of the documents analyzed. In the results, when comparing the actions developed by the university with the 10 Principles of AFUGN, it was found that most of them are widely met in its teaching, research and extension projects. In conclusion, the commitment assumed by UFV with actions that lead to relevant social impacts was noted. However, although the institution develops actions that qualify it as an Age-Friendly University, its membership process is slow, which allows us to infer that there is a maturation process within the institution before submitting a membership proposal to the global initiative.
References
AGE-FRIENDLY UNIVERSITY GLOBAL NETWORK. Disponível em: https://www.afugn.org/. Acesso em: 02 jan.2024.
ASSIS, M. G., DIAS, R. C. e NECHA, R. M. A universidade para a terceira idade na construção da cidadania da pessoa idosa. In ALCÂNTARA, A. O., CAMARANO, A. A. e GIACOMIN, K. C. Política nacional do idoso: velhas e novas questões. Rio de Janeiro: IPEA, 2016. cap. 6, p. 199 - 209.
BARUSCH, A. S. Age-friendly cities: a social work perspective. Journal of Gerontological Social Work, Philadelphia, n. 56, v. 6, p. 465 – 472, 2013.
BRASIL. Lei 12.213 de 20 de janeiro de 2010. Institui o Fundo Nacional do Idoso e autoriza deduzir do imposto de renda devido pelas pessoas físicas e jurídicas as doações efetuadas aos Fundos Municipais, Estaduais e Nacional do Idoso; e altera a Lei no 9.250, de 26 de dezembro de 1995. Brasília: Presidência da República, 2010. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2003/l10.741.htm. Acesso em: 17 jun.2024.
BRASIL. Lei n. 10.741 de 1º de outubro de 2003. Dispõe sobre o Estatuto da Pessoa Idosa e dá outras providências. Brasília: Presidência da República, 2010. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2003/l10.741.htm. Acesso em: 28 fev. 2018.
BRASIL. Lei n. 8.842 de 04 de janeiro de 1994. Dispõe sobre a política nacional do idoso, cria o Conselho Nacional do Idoso e dá outras providências. Brasília: Presidência da República, 1994. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l8842.htm. Acesso em: 28 jan. 2023.
BRASIL. Ministério do Desenvolvimento Social. Orientações técnicas: Proteção social básica no domicílio para pessoas com deficiência e idosas. Brasília: MDS, Secretaria Nacional de Assistência Social, 2017.
BUENO, H. M.O. SILVA, F. B. SOUZA, M. T. VIANA, D. M. O. TORRES, G. V. MARCONATO, A. M. P. Sexualidade e Envelhecimento: o conhecimento científico e sua abordagem no Ensino Superior. In: MARTINS, S.; NEBOT, C. A.; RIBEIRO, A. Q.; VACCARO, S.; GIOVANA, M. (Orgs.). A Universidade e o Envelhecimento Populacional: Diálogos e Experiências em Construção no Brasil. Viçosa, MG: UFV: IPPDS, 2023. Cap 1, p. 58-71.
BUARQUE, Cristovam. A aventura da universidade. 2.ed. São Paulo: Editora da Universidade Estadual Paulista, 2000.
CACHIONI M. Quem educa os idosos? Um estudo sobre professores de universidades da terceira idade. 2. ed. Campinas: Alínea, 2018.
CACHIONI, M.; DELFINO, L. L.; YASSUDA, M. S.; BATISTONI, S. S. T.; MELO, R. C. de.; DOMINGUES, M. A. R. da C. Bem-estar subjetivo e psicológico de idosos participantes de uma Universidade Aberta à Terceira Idade. Revista Brasileira de Geriatria e Gerontologia. Rio de Janeiro, v. 3, n.20, p. 340-352, 2014. Disponível em: https://repositorio.usp.br/item/002839357 Acesso em: 01 mar. 2024.
CAMARANO, A. A.; KANSO, S.; FERNANDES, D. A população brasileira e seus movimentos ao longo do século XX. In CAMARANO, A. A. (Org.). Novo Regime Demográfico: uma nova relação entre população e desenvolvimento? Rio de Janeiro: IPEA, 2014. Cap. 2, p. 81 – 116.
CAMARANO, A. A.; KANSO, S.; MELLO, J. L. Como vive o idoso brasileiro? In: CAMARANO, A. A. (Org.). Os novos idosos brasileiros: muito além dos 60? Rio de Janeiro: IPEA, 2004. Cap. 1, p. 25-59.
CLARK, P. G.; LEEDAHL, S. N. Becoming and being an Age-Friendly University (AFU): strategic considerations and practical implications. Gerontology & Geriatrics Education, Philadelphia, n. 40, v. 2, p. 166–178, fev, 2019.
COSTA, M. F. B. N. A. MATOS, F. M. Contribuições das universidades para o envelhecimento ativo. In: MARTINS, S.; NEBOT, C. A.; RIBEIRO, A. Q.; VACCARO, S.; GIOVANA, M. (Orgs.). A Universidade e o Envelhecimento Populacional: Diálogos e Experiências em Construção no Brasil. Viçosa, MG: UFV: IPPDS, 2023. Cap 1, p. 45-57.
FERNANDES. C. A. C. Idosos universitários e Reconhecimento: acesso, permanência e os desafios na Universidade Federal de Viçosa. 2020. 184 f. Dissertação (Mestrado em Educação). Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de Viçosa, Viçosa, 2020. Disponível em: https://locus.ufv.br/items/8f082745-d1cf-4e81-8349-64b6f4fe95f5. Acesso em: 25 abr. 2024.
FERNANDES, C. do C. P.; BONFIM, E.P.G.; SENA, E. B. de.; PEREIRA, P. H. Além dos trilhos: convivência virtual e educação financeira para o envelhecimento ativo. In: MARTINS, S.; NEBOT, C. A.; RIBEIRO, A. Q.; VACCARO, S.; GIOVANA, M. (Orgs.). A Universidade e o Envelhecimento Populacional: Diálogos e Experiências em Construção no Brasil. Viçosa, MG: UFV: IPPDS, 2023. Cap 2, p. 123-137.
FINDSEN, B. The engagement of universities in older adult education in Aotearoa New Zealand. Australian Journal of Adult Learning, v. 57, n. 3, p. 366–383, nov., 2017.
FLICK, U. Introdução à pesquisa qualitativa (3a ed., J. E. Costa, Trad.). São Paulo: Artmed. 2009.
FONSECA, S.C. (Org.) O Envelhecimento ativo e seus fundamentos. 1. ed. São Paulo: Portal Edições, 2016.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2007.
GOMES, L.; LOURES, M. C.; ALENCAR, J.. Universidades abertas da terceira idade. História da Educação, Pelotas, n. 17, p. 119-135, abr. 2005.
IBGE - Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Censo Brasileiro 2022. Rio de Janeiro: IBGE, 2022.
KALACHE, A. Um mundo mais velho: o elo se fecha. Veja, São Paulo, n. 1912, p. 11-15 jul. 2005.
LIDDLE, J.; SCHARF, T.; BARTLAM, B.; BERNARD, M.; SIM, J. Exploring the age-friendliness of purpose-built retirement communities: Evidence from England. Ageing & Society, Cambridge, v. 34, n. 9, p. 1601 – 1629, jun., 2014.
LIMA, J. R.; SILVA, M. do R. de F. Conselho de Direitos da Pessoa Idosa: instrumento de participação e protagonismo. Revista FSA, Teresina, v. 11, n. 3, p. 366-382, 2014.
LINS, T. Gerontologia educacional brasileira: causas e consequências do seu Estado embrionário e das suas áreas majoritárias de atuação. Revista Interseção, 1(1), 49- 61. 2020.
MARTINS, S. NEBOT, C. P. RIBEIRO, A. Q. VACCARO. S. GIOVANA, M. A Universidade e o Envelhecimento Populacional: Diálogos e Experiências em Construção no Brasil. Viçosa, MG: UFV, IPPDS, 2023.
MARTINS, S.; RIBEIRO, A. Q. Das Políticas às ações: Direitos da Pessoa Idosa no Brasil. Revista Científica de Direitos Humanos. Brasília, v.1, p. 58 – 81, nov. 2018.
MENEC, V.; BROWN, C. Facilitators and barriers to becoming age-friendly: A review. Journal of Aging & Social Policy, Massachusetts, p. 1–23, 2018.
ORGANIZAÇÃO MUNDIAL DA SAÚDE. Envelhecimento Ativo: uma política de saúde. Brasília: Organização Pan-Americana da Saúde; 2005.
ORGANIZAÇÃO PAN-AMERICANA DA SAÚDE. Década do Envelhecimento Saudável 2020-2030. Brasília: OPAS, 2020. Disponível em: https://iris.paho.org/handle/10665.2/52902. Acesso em: 16 de maio de 2024.
PACHECO, J. L. As universidades abertas à terceira idade como espaço de convivência entre gerações. In: SIMSON, O. R. M. V.; NERI, A. L.; CACHIONI, M. (Orgs.). As múltiplas faces da velhice no Brasil. Campinas: Alínea, 2003.
PSTROSS, M.; CORRIGAN, T.; KNOPF, R. C.; SUNG, H.; TALMAGE, C. A.; CONROY, C.; FOWLEY, C. The benefits of intergenerational learning in higher education: Lessons learned from two age friendly university programs. Innovative Higher Education, Athens, v. 42, n. 2, p. 157–171, jul., 2017.
REZENDE, L. M.; RAMOS, K. L. Reflexões sobre o papel das universidades no contexto de envelhecimento populacional brasileiro. In: MARTINS, S.; NEBOT, C. A.; RIBEIRO, A. Q.; VACCARO, S.; GIOVANA, M. (Orgs.). A Universidade e o Envelhecimento Populacional: Diálogos e Experiências em Construção no Brasil. Viçosa, MG: UFV: IPPDS, 2023. Cap 1, p. 11-27.
RIBEIRO, A. Q.; OLIVEIRA, I. M. Programas de Atendimento ao Idoso em Viçosa: A Experiência do “Programa Municipal da Terceira Idade (PMTI)”. In: Mafra, S. (Org.). Faces do Envelhecimento. 1 ed. Viçosa: Editora UFV, 2014. Cap. 2, p. 31-36.
SOUSA, M. S. C.; DE SOUSA, D. N. Estratégias de ensino-aprendizagem de língua estrangeira no contexto da gerontologia. Revista Humanidades e Inovação, Palmas, v. 6, n. 9, vol. 2, p. 268-277, jul., 2019.
TALMAGE, C. A.; MARK, R.; SLOWEY, M.; KNOPF, R. C. Age Friendly Universities and engagement with older adults: Moving from principles to practice. International Journal of Lifelong Education, London, v. 35, n. 5, p. 537–554, sep., 2016.
VAN MAANEN, J. Reclaiming Qualitative Methods for Organizational Research: A Preface. Administrative Science Quaterly, v. 24, n. 4, p. 520-526, 1979.
VERAS, R. P.; CAMARGO Jr.; K. R. de. Idosos e Universidade: parceria para a qualidade de vida. In: VERAS, R. P. (Org.). Terceira Idade: um envelhecimento digno para o cidadão do futuro. Rio de Janeiro: Relume – Dumará, 1995. Cap. 1, p. 23- 36.
VERAS, R. P.; CALDAS, C. P. Promovendo a saúde e a cidadania do idoso: o movimento das universidades da terceira idade. Ciência & Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 9, n. 2, p. 423-432, 2004.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Gestão Universitária na América Latina - GUAL

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
O autor transfere todos os direitos autorais do artigo para a Revista Gestão Universitária na América Latina - GUAL, sendo vedada qualquer reprodução, total ou parcial, em qualquer meio de divulgação, impresso ou eletrônico, sem que a prévia e necessária autorização seja solicitada e, se obtida, fará constar o competente registro e agradecimento à Revista.
Os artigos publicados neste periódico estão sob licença: Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0).
