Violence in university residences: perception of residents of the Federal University of Campina Grande
DOI:
https://doi.org/10.5007/1983-4535.2025.e105100Keywords:
Violence, Residence University, Culture of PeaceAbstract
This article aims to analyze the perception of university students about violence in the university residences of the Federal University of Campina Grande (UFCG). Data collection was carried out through questionnaires, applied to 67 residents, and interviews, conducted with 8 residents. The research approach is mixed (quantitative and qualitative) and the data analysis was performed through descriptive statistics and content analysis. The results of the research revealed that there is psychological, institutional, sexual, patrimonial and physical violence in the environment of the university residences of UFCG, with psychological violence being the most common. In addition, discrimination related to gender, sexual orientation, social class, religion, physical appearance and undergraduate course is present in interpersonal relationships, which is a predictor of situations of violence. The students' narratives broaden the discussion, allowing us to understand the experiences of violence that, although specific, influence the student's permanence with quality. Ultimately, the research indicates that the most effective strategies for mitigating violence are based on dialogue, preventive actions, holding the aggressor accountable, and implementing safety measures for the victim. The research presents practical implications for institutional management and reinforces the importance of interventions that promote a culture of peace and respect for differences in university residences and the development of social skills among university residents.
References
BANDEIRA, L.; BATISTA, A. S. Preconceito e discriminação como expressão da violência. Estudos Feministas, v. 10, p. 119-141, 2002.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.
BUTLER, R. Idadismo: um prefácio. Jornal de Questões Sociais, Washington, dc, v. 36, n. 2, p. 8-11, 1980.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2017.
HAYECK, C. M. Refletindo sobre a violência. Revista Brasileira de História & Ciências Sociais - RBHCS, São Leopoldo, v. 1, n. 1, 2009.
KRUG, E. G.; DAHLBERG, L. L.; MERCY, J. A.; ZWI, A. B.; LOZANO, R. World report on violence and health. Geneva: Organização Mundial da Saúde, 2002. 360f. Disponível em: https://www.who.int/publications/i/item/9241545615. Acesso em: 29 set. 2024.
JESUS, L. O. Experiências de viver em moradia universitária: condições psicossociais de residentes. Tese (Doutorado), Centro de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, SC. 2019. 124f.
MAITO, D. C.; PANÚNCIO-PINTO, M. P.; VIEIRA, E. M. Violência interpessoal no ambiente acadêmico: percepções de uma comunidade universitária. Interface, Botucatu, v. 26, p. 1-18, 2022. https://doi.org/10.1590/interface.220105
MARINHO, P. M. C. Intolerância religiosa, racismo epistêmico e as marcas da opressão cultural, intelectual e social. Sociedade & Estado, v. 37, n. 2, p. 489-510, 2022. https://doi.org/10.1590/s0102-6992-202237020005
MARQUES, C. O contrato de trabalho e a discriminação estética. São Paulo: LTr, 2002.
MARTINS, A. M. M.; MACHADO, C.; FURLANETTO, E. C. Mediação de conflitos em escolas: entre normas e percepções docentes. Cadernos de Pesquisa, v. 46, n. 161, p. 566-92, 2016. https://doi.org/10.1590/198053143798
MINAYO, M. C. S. Violência e saúde. Rio de Janeiro: Fiocruz, 2006.
MINAYO, M. C. S.; SOUZA, E. R. Violência e saúde como um campo interdisciplinar e de ação coletiva. História, Ciência, Saúde - Manguinhos, Rio de Janeiro, v. 4, n. 3, p. 513-531, 1997. https://doi.org/10.1590/S0104-59701997000300006
MINAYO, M. C.; SOUZA, E. R.; SILVA, M. M.; ASSIS, S. G. Institucionalizando o tema da violência no Sistema Único de Saúde: avanços e desafios. Ciência & Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 23, n. 6, p. 2007-2016, 2018. https://doi.org/10.1590/1413-81232018236.04962018
MINAYO, M. C. S. Conceitos, teorias e tipologias de violência: a violência faz mal à saúde. In: NJAINE, K.; ASSIS, S. G.; CONSTANTINO, P.; AVANCI, J. Q. (org.). Impactos da Violência na Saúde. 4 ed. Rio de Janeiro: Coordenação de Desenvolvimento Educacional e Educação a Distância da Escola Nacional de Saúde Pública Sergio Arouca, ENSP, Editora FIOCRUZ, 2020, pp. 19-42.
MONTEIRO, F. S. O papel do psicólogo no atendimento às vítimas e autores de violência doméstica. Monografia (Graduação em Psicologia), Centro Universitário de Brasília, Brasília, DF. 2012. 62f.
MOREIRA, A. J.; MARTINELLI, G. D.; BENTO, H. A.; PALMIERI, R. P. Discriminação Estética. Rev. Direito e Práx., Rio de Janeiro, v. 14, n. 3, p. 1934-1959, 2023. https://doi.org/10.1590/2179-8966/2023/78114
OLVERA, A. C.; GUTIÉRREZ, J. A. L. Política educacional, violência e convivência escolar: a experiência em duas escolas. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, Rio de Janeiro, v. 28, n. 107, p. 314-334, 2020.
PALMORE, E. B. Research Note: Ageism in Canada and the United States. Journal of Cross-Cultural Gerontology, New York, n. 19, p. 41-46, 2004. https://doi.org/10.1023/B:JCCG.0000015098.62691.ab
PATROCINIO, L. B. A hierarquia bacharelado/licenciatura em diferentes áreas do conhecimento: uma análise da UFMG. Dissertação (Mestrado) – Faculdade de Educação, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, MG. 2013. 141f.
PORTO, M. S. G. A violência, entre práticas e representações sociais: uma trajetória de pesquisa. Revista Sociedade e Estado, v. 30, n. 1, 2015, p. 19-37. https://doi.org/10.1590/S0102-69922015000100003
RIBEIRO, A. M. Violência Institucional: vivência no cotidiano da equipe de enfermagem. Revista Brasileira de Enfermagem, v. 64, n. 1, p. 84-90, 2011.
RIBEIRO, K. B.; OBREGÓN, M. F. Q. A valorização da aparência física no brasil e a discriminação estética na relação de emprego como óbice ao trabalho decente previsto pela organização internacional do trabalho. Derecho y Cambio Social, p. 1-20, 2018.
RODRIGUES, E. S. S.; RAMOS, B. S. S. Adentrando uma moradia estudantil feminina: opressão e desumanização no contexto de estudantes pobres. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, v. 9, p. 1-31, 2022. https://doi.org/10.20396/riesup.v9i00.8665690
ROTHMAN, Robert A. Inequality and Stratification: Race, Class, and Gender. New York: Routledge, 2016. 288 p.
SALLES, L. M. F.; SILVA, J. M. A. P. Diferenças, preconceitos e violência no âmbito escolar: algumas reflexões. Cadernos de Educação, Pelotas, v. 30, p. 149-166, 2008. https://doi.org/10.15210/caduc.v0i30.1768
SILVA, K. D. Impactos e consequências da violência doméstica no desenvolvimento psíquico e social da criança. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia), Universidade Estadual de Goiás, Uruaçu, GO. 2022. 25f.
SOARES, J. F.; ALVES, M. T. G.; FONSECA, J. A. Trajetórias educacionais como evidência da qualidade da educação básica brasileira. Revista Brasileira de Estudos de População, Rio de Janeiro, v. 38, p. 1-21, 2021. https://doi.org/10.20947/S0102-3098a0167
SOUZA, V. M. P.; LAROCCA, L. M.; CHAVES, M. M. N.; FIALLA, M. R. P. M.; DURAND, M. K.; LOURENÇO, R. G. Violência de gênero no espaço universitário. Cogitare Enfermagem, Curitiba, v. 26, p. 1-11, 2021. https://doi.org/10.5380/ce.v26i0.67689
SOUZA, J. G.; ROSO, A. R.; SOUZA, A. F. Violência contra mulheres na universidade: um estudo sobre as produções científicas latino-americanas. Revista Ártemis, v. 33, n. 1, 2022.
TORRES, A. Aspectismo: discriminação baseada na aparência física. Portal de Psicologia e Mente. 2017.
UNIVERSIDADE FEDERAL DE CAMPINA GRANDE [UFCG]. Reitoria. Portaria nº 45, de 04 de maio de 2023. Regulamenta o Programa de Residência Universitária da Assistência Estudantil e o seu Regimento Geral no âmbito da Universidade Federal de Campina Grande − UFCG e dá outras providências. Campina Grande: Boletim de Serviço, n. 27, 2023.
UNIVERSIDADE FEDERAL DE CAMPINA GRANDE [UFCG]. Regimento Geral da Universidade Federal de Campina Grande. Campina Grande: Editora Universitária, 2005. 85f.
UNIVERSIDADE FEDERAL DE CAMPINA GRANDE [UFCG]. Colegiado Pleno. Resolução nº 03, de 23 de março de 2022. Aprova Política de Prevenção e Combate ao Assédio Moral, ao Assédio Sexual e a Todas as Formas de Discriminação no âmbito da Universidade Federal de Campina Grande – UFCG, e dá outras providências. Campina Grande: Colegiado Pleno, 2022.
VALÉRIO, A. C. O.; BEZERRA, W. C.; SANTOS, V. S.; LEITE JUNIOR, J. D.; FARIAS, M. N.; SANTOS, S. M. B. Racismo e participação social na universidade: experiências de estudantes negras em cursos de saúde. Cadernos Brasileiros de Terapia Ocupacional, v. 29, p. 1-19, 2021. https://doi.org/10.1590/2526- 8910.ctoAO2278
WORLD HEALTH ASSEMBLY. 49. (1996). Prevenção da violência: prioridade de saúde pública. Disponível em: https://iris.who.int/handle/10665/179463. Acesso em: 23 set. 2024.
ZUNINO, L. M. R.; BASTOS, J. L. D.; COELHO, I. Z.; MASSIGNAM, F. M. A Discriminação No Ambiente Universitário: quem, onde e por quê? Saúde & Transformação Social, Florianópolis, v. 6, n. 1, p. 13-30, 2016.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Gestão Universitária na América Latina - GUAL

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
O autor transfere todos os direitos autorais do artigo para a Revista Gestão Universitária na América Latina - GUAL, sendo vedada qualquer reprodução, total ou parcial, em qualquer meio de divulgação, impresso ou eletrônico, sem que a prévia e necessária autorização seja solicitada e, se obtida, fará constar o competente registro e agradecimento à Revista.
Os artigos publicados neste periódico estão sob licença: Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0).
