FACTORS THAT INFLUENCE STUDENTS DO TAKE AN ACCOUNTANCY COURSE IN SÃO PAULO CITY UNIVERSITIES

Authors

  • Ivam Ricardo Peleias Fundação Escola de Comércio Álvares Penteado - FECAP e Pontifícia Universidade Católica de São Paulo - PUC-SP
  • Caroline do Amaral Nunes Fundação Escola de Comércio Álvares Penteado - FECAP

DOI:

https://doi.org/10.5007/1983-4535.2015v8n3p184

Abstract

Adolescence is a period of time when young adults need to make decisions and choose their own ways, at the expense of other options.  That is the time when they have to deal with the first demands in their professional choice. Many factors influence this choice. One of the possible existing alternatives for a regulated carreer is to become an accountant. Two importante factors may influence this choice: the university in which the students take their graduation course and the place where they live. In this context, the aim of this research was to investigate and analyse factors that influence the decision of a group of students to take an Accountancy Course. It was made deep interviews with first semestre students, three from FECAP and three from PUC-SP, two Brazilian universities. The content analysis was applied so as to interpret the results. The most influent factor was the employability, as some students believe they will have a future job or because many are already working in the area. Differently from litterature, it was stated that parents do not influence directly in students´ choice of a course. The results encourage more investigations, to deepen matters related to employability and the students concernig the Job Market. Moreover, it encourages bigger sample researches, to confirm or not the results.

Author Biographies

Ivam Ricardo Peleias, Fundação Escola de Comércio Álvares Penteado - FECAP e Pontifícia Universidade Católica de São Paulo - PUC-SP

Doutor (1999) e Mestre (1992) em Ciências Contábeis pela Universidade de São Paulo - FEA-USP, Bacharel em Ciências Contábeis pela Associação Tibiriçá de Educação (1983). Professor e pesquisador contábil do Centro Universitário FECAP e da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo - PUC-SP. Editor Adjunto da Revista Brasileira de Gestão de Negócios ? RBGN. Membro do Conselho Editorial e consultor ad hoc de revistas científicas listadas no Qualis CAPES. Pesquisador financiado por órgãos públicos e privados (FAPESP e Fundação Fritz Müller-SC). Desde 2005, Membro da divisão EPQ - Ensino e Pesquisa em Administração e Contabilidade da ANPAD, como líder de tema e Membro do Comitê Científico. Atua na área de Administração - ênfase em Ciências Contábeis - principalmente nos seguintes temas: contabilidade, controladoria, educação e trabalho para a área contábil, perícia contábil, controle interno e gestão de riscos. Sócio da IRPE - Perícia e Consultoria Contábil (www.irpe.com.br).

Caroline do Amaral Nunes, Fundação Escola de Comércio Álvares Penteado - FECAP

Mestre em Ciências Contábeis pela Fundação Escola de Comércio Álvares Penteado - FECAP

Published

2015-11-18

Issue

Section

Artigos