INVOLVEMENT OF STUDENTS OF BUSINESS ADMINISTRATION GRADUATION COURSES: APPLICATION OF A MULTIDIMENSIONAL SCALE

Authors

  • Fernanda Pauletto D´Arrigo Universidade de Caxias do Sul
  • Cláudia Prantz Universidade de Caxias do Sul
  • Márcio José Migliavacca Universidade de Caxias do Sul
  • Cíntia Paese Giacomello Universidade de Caxias do Sul
  • Pelayo Munhoz Olea Universidade de Caxias do Sul

DOI:

https://doi.org/10.5007/1983-4535.2015v8n3p204

Abstract

In Brazil there are over than seven million students of graduation courses in Brazil. More than 18% of these students choose for the Business Administration course. In the midst of competition from the Business Administration graduation courses, the individual student plays an important role in the student process of professional education. In this way, the aim of this study is to understand the involvement of students of Business Administration by dimensions (cognitive, affective, behavioral and agenciative) that affect the learning process as reported by Veiga (2013).  The study was carried out in three different higher education institutions in business administration in the city of Caxias do Sul.  The difference between institutions made possible to compare the involvement of students of different institutions of Business Administration. The quantitative approach included a total sample of 137 respondents to the statistical analysis, concluding that in three of the four dimensions analyzed showed significant differences between the institutions analyzed. The agenciative dimension in which the student aims to enrich the learning intentionally and proactively presented the most divergence between the institutions.

Author Biographies

Fernanda Pauletto D´Arrigo, Universidade de Caxias do Sul

Graduação em Administração pela Universidade de Caxias do Sul. Aluna do Mestrado Acadêmico em Administração pela Universidade de Caxias do Sul.

Cláudia Prantz, Universidade de Caxias do Sul

Graduação em Comunicação Social – Habilitação em Relações Públicas pela Universidade de Caxias do Sul. Aluna do Mestrado Acadêmico em Administração pela Universidade de Caxias do Sul.

Márcio José Migliavacca, Universidade de Caxias do Sul

Graduação em Engenharia Mecânica pela Universidade de Caxias do Sul. Aluna do Mestrado Acadêmico em Administração pela Universidade de Caxias do Sul.

Cíntia Paese Giacomello, Universidade de Caxias do Sul

Graduação em Estatística pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Mestrado em Engenharia de Produção pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul e Doutorado em Administração pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Docente do Programa de Pós-Graduação em Administração na Universidade de Caxias do Sul. 

Pelayo Munhoz Olea, Universidade de Caxias do Sul

Graduação em Engenharia Mecânica pela  Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Mestrado em Engenharia de Fabricação de Papel pela Universitat Politècnica de Catalunya, Doutorado em Administração e Direção de Empresas pela Universitat Politècnica de Catalunya. Docente do Programa de Pós-Graduação em Administração na Universidade de Caxias do Sul. 

Published

2015-11-18

Issue

Section

Artigos