AN EXPLORATORY STUDY OF ACADEMIC SYSTEMS ADOPTED BY PRIVATE HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS

Authors

  • Camilo José Bornia-Poulsen Programa de Pós-Graduação em Administração, Escola de Administração, Universidade Federal do Rio Grande do Sul
  • Denise Lindstrom Bandeira Programa de Pós-Graduação em Administração, Escola de Administração, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

DOI:

https://doi.org/10.5007/1983-4535.2015v8n3p305

Abstract

This article presents an exploratory study about the academic classes systems adopted in Brazil by private higher education institutions. The objective is to analyze each system, organized by grade or subject, identifying advantages and disadvantages. The decision for a particular system directly impacts on strategies for attracting and retaining students, the capacity to respond to market requirements for educational services, and the institution’s administrative structure. To achieve the paper’s objective, we undertook an exploratory qualitative research, through individual interviews with professionals from private institutions of higher education, aiming to capture the perception of the respective regimes in the following analytical dimensions: Administrative, Pedagogical, Student, and Competitive. The results indicate the adoption of the system organized by subject as trend among Brazilian institutions. This work intends to assist the decision-making process of institutions that constantly debate which system better responds to its challenges, and also intends to encourage the academic community to develop alternative models that overcome the current limitations.

Author Biographies

Camilo José Bornia-Poulsen, Programa de Pós-Graduação em Administração, Escola de Administração, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Doutorando em Administração na área de concentração "Modelagem Quantitativa" pelo Programa de Pós-Graduação em Administração (PPGA) da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), mestre em Administração na área de concentração "Sistemas de Informação e de Apoio à Decisão" pelo PPGA/UFRGS, Engenheiro Eletricista pela UFRGS.

Denise Lindstrom Bandeira, Programa de Pós-Graduação em Administração, Escola de Administração, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Professora Adjunto III da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Doutora e Mestre em Administração na área de concentração de "Sistemas de Informação e de Apoio à Decisão" pelo Programa de Pós-Graduação em Administração (PPGA) da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Graduada em Ciências da Computação e Geologia pela UFRGS.

Published

2015-11-18

Issue

Section

Artigos