The use of digital interactive whiteboard by teachers of a Federal Institute (SC)

Authors

  • Nicole Pasini Trevisol Universidade Regional de Blumenau
  • Márcio Crescêncio Instituto Federal Catarinense
  • Maria José Carvalho de Souza Domingues Universidade Regional de Blumenau

DOI:

https://doi.org/10.5007/1983-4535.2016v9n1p120

Abstract

This research identified teacher training and the use of interactive digital whiteboard as a method of teaching and learning in a Instituto Federal (IF) of Santa Catarina. A questionnaire was applied to 132 teachers with closed questions of IF. It is a descriptive research with survey data, descriptive analysis of the data. It was identified that the teachers were not sufficiently trained to use interactive digital whiteboard as a teaching and learning tool. Two groups were perceived within the IES study: half of the respondents use the tool and promote interaction in the classroom, providing opportunities for the student himself is constructor of knowledge, and the other half is not adept at the use of interactive digital whiteboard in classroom. was also possible to identify consensus between teachers  that interactive digital whiteboard play an important role in the interaction between teacher and student, the collective and interactive knowledge construction as well as in a beneficial tool that facilitates learning integration, because it is present in the daily lives of students. One limitation of this study, cites the size of the sample, not being able to make generalizations. It is suggested for future research, see how the process of teacher training for the use of ICT in the classroom occurs.

Author Biographies

Nicole Pasini Trevisol, Universidade Regional de Blumenau

Bacharel em Comunicação Social - Habilitação em Jornalismo pela Universidade do Sul de Santa Catarina (2005). Especialista em Marketing Político pela Universidade do Contestado (2009) e mestranda em Administração pela Universidade Regional de Blumenau (FURB). Ocupa o cargo de jornalista na Reitoria do Instituto Federal Catarinense (IFC), desempenhando a função de Coordenadora-Geral de Comunicação. Atua do Grupo de Pesquisa de estudos em Marketing, Estratégias de Mercado e Marca.

Márcio Crescêncio, Instituto Federal Catarinense

Mestre em Administração na Universidade Regional de Blumenau (FURB); especialização em Redes de Computadores - Configuração e Gerenciamento de ativos na UTFPR de Medianeira, Paraná; graduação em Ciência da Computação na Faculdade de Ciências Aplicadas de Cascavel. É servidor Técnico-administrativo em Educação do Instituto Federal Catarinense no cargo de Analista de Tecnologia da Informação. Foi Coordenador e Diretor de Tecnologia da Informação do IFC de janeiro de 2009 a agosto de 2014. Neste período o foco de estudo foi em planejamento e gestão em tecnologia da Informação. Agora compõe a equipe da Coordenação de Sistemas.

Maria José Carvalho de Souza Domingues, Universidade Regional de Blumenau

Graduada em Ciências da Administração pela Universidade Federal de Santa Catarina (1986), mestrado em Administração pela Universidade Federal de Santa Catarina (1991) e doutorado em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Santa Catarina (2003). Atualmente é professora titular da Universidade Regional de Blumenau/FURB. Tem experiência na área de Administração, com ênfase em Administração de Empresas, atuando principalmente nos seguintes temas: ensino da administração e contabilidade, gestão universitária e gestão de organizações complexas.

Published

2016-04-13

Issue

Section

Artigos