The collaborative management in the educational process in distance education

Authors

  • Carla Cristina Dutra Búrigo Professora do Mestrado Profissional em Administração da Universidade Federal de Santa Catarina
  • Roseli Zen Cerny Universidade Federal de Santa Catarina
  • Graziela Gomes Stein Teixeira Universidade Federal de Santa Catarina
  • Leonardo Victor Marcelino Universidade Federal de Santa Catarina

DOI:

https://doi.org/10.5007/1983-4535.2016v9n1p165

Abstract

This paper aims to comprehend from the benchmarks of collaborative management the processes of development and administration in the work of teams acting in the planning and production of a distance course. The research is based on the conceptual principles of dialectic-historic materialism, which seeks the mediate and immediate causes of a phenomenon in order to comprehend its historically intrinsic representations, arranged with Bakhtin’s dialogic matrix, harmonizing both the society and the individual. In this study, it is brought the conceptions of the creative and productive teams about their experiences in the collaborative work. The team is made up by professionals from the following areas: Educational, Hypermediatic and Video Design. The mediation between individual and collective decision making was pointed out as the essence of this management from the speech of the interviewed subjects. The results highlighted the decision making is empowered, both individually and collectively, by the shared network. It is not an easy task, because there are conceptual denials and approximations, conflicts and convergences, expectations and advances. It is in this process that the collective is lived, experienced and vivified.

Author Biographies

Carla Cristina Dutra Búrigo, Professora do Mestrado Profissional em Administração da Universidade Federal de Santa Catarina

Possui Graduação em Pedagogia pela Universidade Federal de Santa Catarina (1986), Mestrado em Administração pela Universidade Federal de Santa Catarina (1997), Doutorado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2003) e Pós-Doutorado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2009). Atualmente é pesquisadora da Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Pedagoga da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) e Professora Convidada do Programa de Pós-Graduação em Administração Universitária (PPGAU)/UFSC e Pesquisadora do Instituto de Pesquisas e Estudos em Administração Universitária (INPEAU)/UFSC. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação e Trabalho, atuando principalmente nos seguintes temas: educação e trabalho, educação, universidade pública federal brasileira, formação de professores e universidade. É integrante dos Grupos de Pesquisa: Formação do Professor para o MERCOSUL/CONE SUL (UFRGS) e Mídia-Educação e Comunicação Educacional (COMUNIC/ UFSC).

Roseli Zen Cerny, Universidade Federal de Santa Catarina

Professora do Departamento de Estudos Especializados em Educação da Universidade Federal de Santa Catarina

Graziela Gomes Stein Teixeira, Universidade Federal de Santa Catarina

Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Santa Catarina

Leonardo Victor Marcelino, Universidade Federal de Santa Catarina

Doutorando do Programa de Pós-Graduação em Educação Científica e Tecnológica da Universidade Federal de Santa Catarina

Published

2016-04-13

Issue

Section

Artigos