Mapping in an organizational environment an institution of higher education

Authors

  • Adelcio Machado dos Santos Universidade Alto Vale do Rio do Peixe, UNIARP, Caçador, SC
  • Joel Haroldo Baade Universidade Alto Vale do Rio do Peixe, UNIARP, Caçador, SC
  • Genéia Lucas dos Santos Universidade Alto Vale do Rio do Peixe, UNIARP, Caçador, SC
  • Edson Donizete Dala Santa Universidade Alto Vale do Rio do Peixe, UNIARP, Caçador, SC
  • Scheine Neis Alves da Cruz De Bastiani Universidade Alto Vale do Rio do Peixe, UNIARP, Caçador, SC

DOI:

https://doi.org/10.5007/1983-4535.2016v9n1p177

Abstract

The paradigm constitutes the foundationof which the scientific community develop their research, of which work as basis for the subsequent development of scientificity. The systemic view comprises two systemic characteristics:  totality and purpose. The first one establishes an overview, that is, an organization needs to be seen as a system, not separately, and the purpose, shows that it is the role that makes the company, considering that every system has a goal and a purpose to reach. The organizational environment comprises several aspects of the conjecture, in which it is added reciprocally in different degrees, according to the organization modality, technology involved, politics, the formal goals, internal regulations; to sum up, structural and conjectural factor. The article itself enlightens the mapping of the organizational environment in an institution of higher education. The methodology combines quantitative and qualitative analysis through questionnaires. We conclude that mapping the organizational climate is of fundamental relevance for decision making in university management.

Author Biographies

Adelcio Machado dos Santos, Universidade Alto Vale do Rio do Peixe, UNIARP, Caçador, SC

Pós-Doutor pela Universidade Federal de Santa Catarina. Especialista em Psicologia Organizacional e do Trabalho. Docente e Pesquisador da Universidade Alto Vale do Rio do Peixe (Uniarp).

Joel Haroldo Baade, Universidade Alto Vale do Rio do Peixe, UNIARP, Caçador, SC

Possui graduação (2005), mestrado (2007) e Doutorado (2011 - Conceito CAPES 6) em Teologia na área de História da Igreja na América Latina na Escola Superior de Teologia - Faculdades EST (São Leopoldo/RS). A sua formação inclui temas como História das Religiões, História da Educação, Hermenêutica, Correntes Pedagógicas, Sociologia, Filosofia, Teoria Curricular e Metodologia de Pesquisa. Atualmente cursa especialização em Gestão Educacional (Uniasselvi, Indaial-SC) e graduação em Administração (UNC, Caçador-SC). Também trabalha com educação a distância (EaD) e tem formação na área de planejamento de cursos nesta modalidade. Desde fevereiro de 2011, é professor da UNIARP (Universidade do Alto Vale do Rio do Peixe em Caçador-SC), lecionando as disciplinas de Sociologia, Filosofia, Sociologia da Educação, Sociologia Rural, Psicologia da Educação, História da Educação, História da África e Estrutura e Funcionamento da Educação Básica em diversos cursos de graduação da Instituição. É editor do periódico RIES (Revista Interdisciplinar de Estudos em Saúde) e coordenador do Núcleo de Pesquisa GIES (Grupo Interdisciplinar de Estudos em Saúde). Desde junho de 2012, é coordenador de pesquisa e da comissão para implementação do programa de pós-graduação stricto sensu da Uniarp.

Genéia Lucas dos Santos, Universidade Alto Vale do Rio do Peixe, UNIARP, Caçador, SC

Mestranda em Administração. Docente da Universidade Alto Vale do Rio do Peixe (Uniarp).

Edson Donizete Dala Santa, Universidade Alto Vale do Rio do Peixe, UNIARP, Caçador, SC

Especialista. Docente da Universidade Alto Vale do Rio do Peixe (Uniarp).

Scheine Neis Alves da Cruz De Bastiani, Universidade Alto Vale do Rio do Peixe, UNIARP, Caçador, SC

Mestranda em Administração. Docente da Universidade Alto Vale do Rio do Peixe (Uniarp).

Published

2016-04-13

Issue

Section

Artigos