The quality of education impact on the construction of relationship between student and the university´s brand

Authors

  • Elder Semprebon CAD/UFSC
  • Marcela Patricia Schikovski PUCPR
  • Natalia Takasaki Motta PUCPR
  • Martin de La Martinière Petroll CAD/UFSC
  • Rudimar Antunes da Rocha CAD/UFSC

DOI:

https://doi.org/10.5007/1983-4535.2016v9n1p234

Abstract

The objective of this study is to evaluate the influence of the quality of education on the relationship between students and the university´s brand. Therefore, the research hypothesis is that the relationship student-student and professor-student, the structure offered by the universities, the professor´s qualification and the teaching methods, all factors of the quality of education, positively influence the student's relationship with the brand of the university. With this in mind, it is proposed a new scale to measure the quality of education and it is used a scale of the quality of relationship previously validated in the Brazilian context. The study was done in three steps: (1) bibliographic research and in-depth interview to generate the items for the quality of education scale, (2) survey to purify the items of the quality of education scale and (3) new survey to validate the quality of education scale and hypothesis test through Structural Equation Modeling. Results show that the influence of the quality of education in student´s relationship with the university´s brand overtake 75.9%. It was also found that students with no fellowship, men and those who are at the beginning of the course are more sensitive to that relationship.

Author Biographies

Elder Semprebon, CAD/UFSC

Doutor e Mestre em Administração na linha de pesquisa em Estratégia de Marketing e Comportamento do Consumidor pela UFPR, cursou Educational Program na Warrington College of Business University of Florida em Marketing and Entrepreneurship, Especialista em Marketing e Propaganda e Bacharel em Administração pela UEL. Atualmente é professor adjunto do Departamento de Ciências da Administração na Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Interesse de pesquisa em marketing, branding, comportamento do consumidor e métodos quantitativos.

Marcela Patricia Schikovski, PUCPR

Graduanda em Marketing / PUCPR

Natalia Takasaki Motta, PUCPR

Graduanda em Marketing / PUCPR

Martin de La Martinière Petroll, CAD/UFSC

Professor do Departamento de Ciências da Administração do Centro Socioeconômico da Universidade Federal de Santa Catarina (CAD/CSE/UFSC - desde agosto de 2013). Doutor (2013) em Administração pelo Programa de Pós-Graduação em Administração da Universidade Federal do Paraná (UFPR) com período de doutorado-sanduíche na Boston College (Boston/MA/EUA). Mestre (2007) em Administração pelo Programa de Pós-Graduação em Administração da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Graduado (2003) em Administração de Empresas pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS). Tem experiência na área de Administração, Marketing, Atenção Visual, Eye tracking, Comunicação e no EAD. Atua principalmente em comportamento do consumidor e em comunicação/propaganda.

Rudimar Antunes da Rocha, CAD/UFSC

Professor PhD., Associado IV, do Departamento de Administração, da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Pós-Doutorado em Administração pela Escola de Economia e Gestão da Universidade do Minho (EEG-U.Minho/2013-2014 - Braga/Portugal - Bolsa Estágio Sênior CAPES), Doutor em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Santa Catarina (PPGEP-UFSC-2000 - Bolsa CAPES), Mestre em Administração pela Universidade Federal de Santa Catarina (CPGA-UFSC-1992 - Bolsa CAPES) e Bacharel em Administração pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM-1982). Professor e orientador de mestrado e doutorado no Programa de Pós-Graduação em Administração (PPGAdm/UFSC), Programa de Pós-Graduação em Administração Universitária (PPGAU/UFSC) e do Curso de Administração (CAD-UFSC). Linha de pesquisa: Marketing, Planejamento Estratégico, Estratégia Empresarial, Acreditação Hospitalar e Universitária. Autor de diversos artigos publicados em revistas científicas e anais de eventos nacionais e internacionais. Líder do grupo de pesquisa registrado na UFSC e no CNPq, denominado: Núcleo de Inteligência Competitiva Organizacional em Marketing e Logística (NICO).

Published

2016-04-13

Issue

Section

Artigos