Expectations and frustrations with the offer of graduate courses

Authors

  • Ricardo Viana Carvalho de Paiva Centro Universitário UNA
  • Danilo de Melo Costa Centro Universitário UNA
  • Fábio Roberto Borges Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
  • Marcus Vinicius de Paula Freitas Centro Universitário UNA

DOI:

https://doi.org/10.5007/1983-4535.2017v10n2p71

Abstract

Education is a vector for transforming realities into the information society and, because of this, new technologies are bringing constant innovations that challenge traditional educational models. At the same time, market hypercompetitiveness demands of constant professional update and preparation for not only react, but also transform from new scenarios. This paper presents, first, a benchmarking that explores new educational trends that are transforming the way people learn, in examples such as the Massive Online Courses and Cloud School.  Then, this paper investigates the main expectations and frustrations of professionals who seek in the offer of postgraduate courses a service able to meet their demands, employing generative sessions, from the design thinking, as a qualitative data collection and projective techniques. The findings shows, from a marketing perspective, a significant gap between the delivery of the service and the service expected in post-graduation courses, in aspects such as frustration with the methodologies adopted, inadequate incorporation of technologies and a distance between the market practice and the preparation performed in the classroom.

Author Biographies

Ricardo Viana Carvalho de Paiva, Centro Universitário UNA

Doutor em Administração pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG).

Professor do Mestrado Profissional em Administração de Empresas do Centro Universitário UNA.

Danilo de Melo Costa, Centro Universitário UNA

Doutor em Administração pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG, Brasil) com doutorado sanduíche pela York University (YorkU, Canadá).

Professor do Programa de Mestrado Profissional em Administração e Coordenador do Grupo de Pesquisas em Administração no Centro Universitário UNA.

Fábio Roberto Borges, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)

Doutor em Administração pela Universidade Federal de Minas Gerais. Mestre em Mercadologia e Administração Estratégica pela Universidade Federal de Minas Gerais.

 

Marcus Vinicius de Paula Freitas, Centro Universitário UNA

Mestrando no Mestrado Profissional em Gestão Social, Educação e Desenvolvimento Local, junto ao Centro Universitário UNA. Possui graduação em Direito pela Universidade Federal de Minas Gerais (1991).

Professor dos cursos de MBA e Pós-graduação de Gestão Empresarial do Centro Universitário UNA.

Published

2017-06-26

Issue

Section

Artigos