Policies of bringing higher education to rural areas: an analysis of the objectives at the federal university of Paraná

Authors

  • Ricardo Leitoles Corrêa Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)
  • Décio Estevão do Nascimento Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)

DOI:

https://doi.org/10.5007/1983-4535.2018v11n3p41

Abstract

With the aim of democratizing higher education in Brazil, several public policies have been implemented. Among them is the expansion of public higher education into inland (not main cities) areas -- a process known in Portuguese as "interiorization" (interiorização) -- mainly driven by the Restructuring and Expansion Program of Federal Universities - REUNI. The purpose of the program was to expand access to and stay in higher education. The objective of this paper is to evaluate the effectiveness of the interiorization of higher education in the scope of the Federal University of Paraná after 2007 by means of the graduation success rate in university satellites located outside the state capital. This aim was established in order to be able to evaluate the REUNI program, and is also found in the National Education Plan. The study is of a descriptive research design, adopting a quantitative approach and using indicators for data analysis. It can be asserted that the interiorization process of the Federal University of Paraná contributed to the reduction of the overall success rate of undergraduate courses, distancing itself from the expected goal. The three satellite campuses analyzed presented values below the mean of the UFPR main (Curitiba) campuses after 2010.

Author Biographies

Ricardo Leitoles Corrêa, Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)

Possui Graduação em Administração pela FAE e Especialização em Gestão Pública pelo Instituto Federal do Paraná. Atualmente é Administrador da Universidade Federal do Paraná, atuando na área de planejamento e controle orçamentário. Realiza a distribuição orçamentaria interna de recursos e gerencia sua aplicação. Tem interesse em estudar políticas públicas com objetivo de maximizar a eficiência do gasto público.

Décio Estevão do Nascimento, Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)

Possui graduação em Engenharia de Operação, Modalidade Eletrotécnica (1982), pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR), especialização em Engenharia da Produção (1985), pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), mestrado (1997) e doutorado (2001), em Ciências do Homem e Tecnologia, pela Université de Technologie de Compiègne (França) e pós-doutorado em Política Científica e Tecnológica pela Unicamp (DPCT). É professor titular e pesquisador da Universidade Tecnológica Federal do Paraná, vinculado ao Departamento Acadêmico de Eletrônica, com atuação nos Programas de Pós-Graduação em Tecnologia e Sociedade (PPGTE) e em Planejamento e Governança Pública (PGP).Integra o BASIS - Banco de Avaliadores do INEP/MEC, com participação em diversas comissões de avaliação na qualidade de avaliador institucional. Dentro de sua área de interesse de pesquisa, que são "Processos e Dinâmicas de Territorialidade e Sustentabilidade", estuda temas como: Desenvolvimento Territorial, Redes Sociotécnicas, Cidades, Estudos de futuro, Indicadores Socioeconômicos e Ambientais, Universidades, Tecnologia e Inovação, Políticas Públicas, Economia da Funcionalidade, Internacionalização da formação do engenheiro. Lidera o Grupo de Pesquisa Território: Redes, Políticas, Tecnologia e Desenvolvimento (TRPTD).

Published

2018-09-04

Issue

Section

Artigos