Lessons learned in projects as a strategy of systematization of organizational knowledge: a case of a federal public university

Authors

  • Fábio Silva Figueiredo Universidade Federal de Juiz de Fora (vínculo: servidor) Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (vínculo: pesquisador)
  • Américo Costa Ramos Filho Universidade Federal Fluminense (Vínculo: professor); Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (vínculo: professor/pesquisador)

DOI:

https://doi.org/10.5007/1983-4535.2018v11n3p63

Abstract

Managing the Organizational Knowledge is still a challenge to the current public organizations: manage it in internal consulting projects can be even more laborious. The organization studied is a Federal Public University, which has faced great organizational growth in recent years. To follow this development, this organization adopted a management strategy based on internal consulting. This model brought with it, in addition to the benefits of internal consulting, a significant increasing in organizational knowledge that has been routinely created by this team. Thus, a strategic gap in the determination of a tool capable of systematizing this knowledge was perceived. Based on the knowledge conversion model of Nonaka and Takeuchi (1997), we sought to investigate how consulting projects can use the practice of lessons learned for the effective knowledge management within these projects. The research is a unique, applied, descriptive and qualitative case study. It was identified that the application of lessons learned to knowledge management is intrinsically linked to the dynamics interaction between tacit and explicit knowledge that this practice can provide. The conclusion of the study is that the lessons learned systematize the knowledge in consulting teams at the moment this is a tool able to create a dynamic interactions between the individuals that crosses the whole spiral of knowledge creation in an upward and continuous movement.

Author Biographies

Fábio Silva Figueiredo, Universidade Federal de Juiz de Fora (vínculo: servidor) Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (vínculo: pesquisador)

Mestre em Gestão e Estratégia pela UFRRJ (2016), Especialista em Gestão de Projetos pela UFJF (2011) e Administrador de Empresas pela Faculdade de Ciências Gerenciais de Santos Dumont (2007). Ocupa o cargo de Administrador junto à Pró-reitoria de Planejamento da Universidade Federal de Juiz de Fora. Desde fevereiro de 2016, ocupa o cargo de Coordenador do Escritório de Processos da UFJF, unidade administrativa que tem como missão implantar a Gestão por Processos na UFJF com ênfase na automação de processos. Na área Acadêmica, atua como Tutor a Distância em várias disciplinas do curso de Administração Pública a distância da UFJF (PNAP) tendo ministrado também, ao longo dos últimos anos, uma série de cursos e treinamentos internos voltados aos Técnicos Administrativos e Docentes da UFJF.

Américo Costa Ramos Filho, Universidade Federal Fluminense (Vínculo: professor); Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (vínculo: professor/pesquisador)

Américo da Costa Ramos Filho é Doutor em Administração pela Escola Brasileira de Administração Pública e de Empresas da Fundação Getúlio Vargas. Administrador e Engenheiro Eletricista de Sistemas de Potência pela Universidade Federal Fluminense. Professor Adjunto III do Departamento de Administração da Universidade Federal Fluminense. Administrador Sênior do Centro de Pesquisa e Desenvolvimento Leopoldo Américo Miguêz de Mello - CENPES, Petrobras, na área de Estratégia Tecnológica. Professor do Programa de Mestrado em Gestão e Estratégia da Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro. Tem 30 anos de experiência profissional e acadêmica na área de Administração, com foco em Gestão e Estratégia e interesse nos seguintes temas: Competências e Efetividade em Organizações; Conhecimento, Aprendizagem e Inovação nas Organizações; Educação e Gestão Pessoal do Conhecimento nas Organizações; Dinâmica e Ambiente Organizacional; Prospectiva e Estratégia das Organizações.

Published

2018-09-04

Issue

Section

Artigos