Loosely coupled systems and logic of confidence: the control of coordinators on teaching activity in online distance education

Authors

  • Henrique Sérgio Barros Cavalcanti Júnior Tribunal de Contas da União
  • José Ricardo Costa de Mendonça Universidade Federal de Pernambuco
  • Fernanda Roda de Souza Araújo Cassundé Universidade Federal do Vale do São Francisco

DOI:

https://doi.org/10.5007/1983-4535.2018v11n4p100

Abstract

Online distance education is a phenomenon that is increasingly in universities. The insertion of this modality of teaching has the potential to modify the traditional relations in the universities, because it brings new actors, tools of interaction and labor relations. Among the topics related to online distance education, the process of control begins to gain relevance, but still needs further investigation. Thus, a basic qualitative study was conducted in a bachelor's degree in administration from a public institution, with the objective of investigating how the coordinators control the teaching activity, from the concepts of loosely coupled systems and logic of trust, both linked to institutional theory. The research used the following techniques of data collection: semi-structured interviews, field notes, non-participant observation of the virtual learning environment and documentary analysis. The results indicate that coordination may use a variety of control mechanisms to monitor teaching activities. However, these mechanisms are generally weakened. In part, because of this, the concept of loosely coupled systems is consistent with the context investigated. On the other hand, the concept of trust logic is more fragile in its dimensions.

Author Biographies

Henrique Sérgio Barros Cavalcanti Júnior, Tribunal de Contas da União

Mestre em Administração pela UFPE

José Ricardo Costa de Mendonça, Universidade Federal de Pernambuco

Doutor em Administração pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (EA/UFRGS), além de graduado em Administração pela Universidade de Pernambuco (UPE), graduado em Comunicação Social Publicidade e Propaganda pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE), Mestre em Administração pelo PROPAD/UFPE e Pós-Doutorado em Sociologia pelo Programa de Pós-Graduação em Sociologia da Faculdade de Filosofia e Ciências Humanas da Universidade Federal de Minas Gerais (PPGS/FACHIF/UFMG - 2012). Professor Adjunto do Programa de Pós-Graduação em Administração (PROPAD/UFPE).

Fernanda Roda de Souza Araújo Cassundé, Universidade Federal do Vale do São Francisco

Doutora, Mestre e Bacharel em Administração (UFPE, 2015, 2004, 2001). Atualmente é professora Adjunta I do colegiado de Administração da Universidade Federal do Vale do São Francisco (UNIVASF), professora permanente do Mestrado Profissional em Administração Pública (PROFIAP/UNIVASF), coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Dinâmicas de Desenvolvimento do Semiárido - PPGDiDeS (nível: mestrado profissional) e coordenadora e pesquisadora de projetos apoiados pelo CNPq cujo tema refere-se ao desenvolvimento de competências profissionais. É revisora de periódicos e eventos acadêmicos da área. Consultora ad hoc da CAPES e FACEPE. Temas de interesses em pesquisa: relações de trabalho, representações sociais, impactos da nova morfologia do trabalho, temas comportamentais (estresse, burnout, diversidade), sindicalismo e movimento operário; e Ensino e Pesquisa em Administração (competências profissionais e docentes; educação a distância; incorporação das TIC ao processo ensino-aprendizagem). Contextos e públicos de interesse em pesquisa: jovens trabalhadores; organizações; organizações sindicais, e instituições de ensino públicas e privadas. Líder do GP: CEOS - Centro de Estudos Organizacionais do Semiárido.

Published

2018-12-20