Application of a measurement model for the satisfaction of users of an academic information system: a case study at the Federal University of Rio Grande do Norte

Authors

  • Fernanda Cristina Barbosa Pereira Queiroz Universidade Federal do Rio Grande do Norte
  • Ana Clara Cachina Saraiva Universidade Federal do Rio Grande do Norte
  • Luana Pinheiro Dantas Universidade Federal do Rio Grande do Norte
  • Anna Camila Lima e Silva Universidade Federal do Rio Grande do Norte
  • Eduardo Lopes Marques Universidade Federal de Viçosa
  • Maria do Carmo Duarte Freitas Universidade Federal do Paraná

DOI:

https://doi.org/10.5007/1983-4535.2018v11n4p127

Abstract

The information system provides the generation and dissemination of information an agile and effective process among different audiences. The Federal Universities of Brazil invest in the computerization of the processes seeking excellence in the activities. This article aims to apply the Satisfaction Evaluation model, developed by Ainin, Bahri and Ahmad (2012), in the users of the academic system of a University. The methodology used consisted of sending an electronic questionnaire to the students of the Federal University of Rio Grande do Norte and collecting 1658 responses that were analyzed using the Structural Equations Modeling. The study observed all the statistical criteria for validation, in addition to presenting a good level of adjustment, showing to be statistically adequate. The Perceived Utility factor had a greater impact on the determination of User Satisfaction, followed by Quality of Service, Quality of Information and System Quality.

Author Biographies

Fernanda Cristina Barbosa Pereira Queiroz, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Realizou o pós-doutorado em Ciência, Gestão e Tecnologia da Informação na Universidade Federal do Paraná (2015). Cursou a graduação em Ciências Econômicas pela Universidade Federal de Juiz de Fora (1997), o mestrado e o doutorado em Engenharia de Produção na Universidade Federal de Santa Catarina (1999 e 2003). Desde 2009 é professora do departamento de Engenharia de Produção da Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN) e atua nos cursos de graduação e pós-graduação em Engenharia de Produção.

Ana Clara Cachina Saraiva, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Possui graduação em Engenharia de Produção pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2014), especialização em Gestão de Projetos pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2015) e mestrado em Engenharia de Produção pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2017).

Luana Pinheiro Dantas, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Possui graduação em Engenharia Civil pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2014) e mestrado em Engenharia de Produção pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2017).

Anna Camila Lima e Silva, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Possui graduação em Engenharia de Produção pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2014) e mestrado em Engenharia de Produção pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2017).

Eduardo Lopes Marques, Universidade Federal de Viçosa

Professor  Visitante  no  Departamento  de  Economia  da  Universidade  Federal  de  Viçosa.  Pós-­doutorado  em  Administração  pela  Pontifícia  Universidade  Católica  do  Paraná. É   Doutor   em   Engenharia   Ambiental   pela   Universidade   Federal   de   Santa Catarina  (2008). Mestre  em  Economia pela  Universidade  Federal  de  Santa  Catarina. Graduado  em  Ciências  Econômicas  pela  Universidade  Federal  de  Juiz  de  Fora.

Maria do Carmo Duarte Freitas, Universidade Federal do Paraná

Professora Associada da UFPR, Engenheira Civil, Doutora em Engenharia de Produção UFSC, Pos-doutorado em Educação na Universidade de Málaga.

Published

2018-12-20