Evasion, retention and diplomation: occurrences and motivations

Authors

  • Rafaela Rios Universidade Federal de Santa Maria
  • Vânia Medianeira Flores Costa Universidade Federal de Santa Maria
  • Bruna de Vargas Bianchim Universidade Federal de Santa Maria
  • Rita de Cássia Trindade dos Santos Universidade Federal de Santa Maria
  • Aline Mendonça Rodrigues Universidade Federal de Santa Maria

DOI:

https://doi.org/10.5007/1983-4535.2018v11n4p20

Abstract

This study aims to analyze the occurrences of evasion, retention and graduation of students from a federal teaching institution. Methodologically, this is a case study, with a qualitative-quantitative approach, with an exploratory-descriptive character. The organization that was the object of this study was a public teaching institution, multicampi, formed by ten academic-administrative units of which 543 students participated. Descriptive statistics and content analysis were used to analyze the data collected. The results allowed us to identify that many factors influence evasion, graduation and academic retention. The success and permanence of students may be linked to personal factors, didactic-pedagogical factors, structural issues of cities, etc. Thus, it is necessary to acknowledge, track and confront these issues.

Author Biographies

Rafaela Rios, Universidade Federal de Santa Maria

Mestre em Gestão de Organizações Públicas pela Universidade Federal de Santa Maria e Administradora na Universidade Federal do Pampa.

Vânia Medianeira Flores Costa, Universidade Federal de Santa Maria

Doutora em Administração pela Universidade Federal da Bahia e Professora Associada do Departamento de Ciências Administrativas da Universidade Federal de Santa Maria.

Bruna de Vargas Bianchim, Universidade Federal de Santa Maria

Bacharel em Administração pela Universidade Federal de Santa Maria e Mestranda do Programa de Pós Graduação em Administração da Universidade Federal de Santa Maria.

Rita de Cássia Trindade dos Santos, Universidade Federal de Santa Maria

Mestre em Administração pelo Programa de Pós Graduação em Administração da Universidade Federal de Santa Maria e Doutoranda do Programa de Pós Graduação em Administração da Universidade Federal do Rio Grande do Sul.

Aline Mendonça Rodrigues, Universidade Federal de Santa Maria

Bacharel em Jornalismo pelo Centro Universitário Franciscano e Acadêmica de Administração na Universidade Federal de Santa Maria.

Published

2018-12-20