The dynamics of collective learning and its implications for process innovations in a centenary Brazilian federal teaching institution: the CEFET/RJ case

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1983-4535.2019v12n2p1

Abstract

This study configures the experience of a group of workers with the creation of a knowledge space through collective learning that resulted in a work process innovation in a centenary Federal Teaching Institution - IFE, the CEFET/RJ. Workers in the patrimony area, crowded at different IFE campuses, acted in isolation and then decided to meet to exchange knowledge about their work, thus creating a social group. From a qualitative approach, the case study strategy was used to understand how these workers experienced the meetings of this group, which presented characteristics of a community of practice. For that, data were collected by participant observation in this social group, and individual interviews with five workers who participated in the meetings. Through the analysis of content, the results found highlight the importance of knowledge (tacit and explicit) exchanges between these workers, and evidences the emergence of a process innovation, stimulated by the collective learning environment created, called the Exchange Desk. The Exchange Desk allows the redistribution of materials between the campuses, resulting in a shorter replacement time, which also allows greater savings for the institution.

Author Biographies

Luís Phillipe da Silva Inglat, Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca - CEFET/RJ

Mestre em Administração e bacharel em Administração de Empresas e Pública pela Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro - UFRRJ. Administrador na Seção de Patrimônio - IT do Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca - CEFET/RJ.

Beatriz Quiroz Villardi, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro - UFRRJ

Doutora e Mestre em Administração pela PUC-Rio. Docente no Departamento de Administração Pública, no Programa de Pós-graduação em Gestão e no Programa de Pós-graduação em Administração da Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro - UFRRJ.

Favio Akiyoshi Toda, Universidade Federal Fluminense - UFF

Doutor em Administração pela PUC-Rio. Mestre em Administração pelo COPPEAD/ UFRJ. Estatístico pela ENCE/ IBGE. Docente do Departamento de Empreendedorismo e Gestão da Universidade Federal Fluminense - UFF e do Programa de Pós-graduação em Gestão e Estratégia da Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro - UFRRJ.

References

ANTONACOPOULOU, E. The relationship between individual and Organizational Learning: New evidence from managerial learning practices. Management Learning Journal, v. 37, n.4, p. 455-473, 2006.

ANTONELLO, C. S. O Processo de Aprendizagem Interníveis e o Desenvolvimento de Competências. RBGN, v.9, n. 25, p.39-58, set/dez 2007.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, p. 27-71, 1994.

BERTOLIN, R. V.; ZWICK, E.; BRITO, M. J. de Aprendizagem Organizacional socioprática no serviço público: um estudo de caso interpretativo. RAP, v.47, n. 2, p. 493-513, mar/abr 2013.

CROSSAN, M. M.; LANE, H.; WHITE, R. E. An Organizational Learning Framework: From intuition to Institution. Academy of Management Review, v. 24, n. 3, p. 522-537, 1999.

EISENHARDT, K. M. Building theories from case study research. Academy of Management Review, v. 14, n. 4, p. 532-550, 1989.

ESTÊVÃO, C. V. Inovação e mudança nas organizações educativas públicas e privadas. Revista Portuguesa de Educação, 7(1/2), p. 95-111, 1994.

FLYVBJERG, B. Five misunderstandings about case-study research. Qualitative inquiry, v. 12, n. 2, p. 219-245, 2006.

FINEP - FINANCIADORA DE ESTUDOS E PROJETOS. Manual de Oslo: Diretrizes para Coleta e Interpretação de Dados sobre Inovação, v. 3, versão de 1997 traduzida para o português em 2004, 2004.

MANN, C.; STEWART, F. Internet communication and qualitative research: a handbook for researching on-line. London: Sage, 2004

NONAKA, I. The knowledge-creating company. HBR, v. 85, n. 7-8, 2007.

______; TAKEUCHI, H. The knowledge-creating company: How Japanese companies create the dynamics of innovation. Oxford University Press, 1995.

OLIVEIRA, M. O. R. et al. Uma Comparação entre Entrevistas Face-To-Face e Entrevistas On-Line via Chat aplicando a técnica de laddering. Gestão & Regionalidade, v. 25, n. 75, 2010.

SANDBERG, J. How do we justify knowledge produced within interpretive approaches? Organizational Research Methods, v. 8, n. 1, p. 41-68, 2005.

______. Understanding human competence at work: an interpretative approach. Academy of Management Journal, v. 43, n. 1, p. 9-25, 2000.

SILVA, F. M.; RUAS, R. L. Competências Coletivas: Considerações Acerca de sua Formação e Desenvolvimento. REAd, v. 22, n. 1, p. 252-278, 2016.

SILVA, L. B.; SILVA, A. B. A Reflexão como mediadora da Aprendizagem gerencial em organizações não governamentais. RAM, v.12, n.2, p. 55-89, 2011.

SOUZA-SILVA, J. C. Condições e desafios ao surgimento de comunidades de prática em organizações. RAE, [S.l.], v. 49, n. 2, p. 176-189, jan. 2009.

______; DAVEL, E. Da ação à colaboração reflexiva em comunidades de prática. RAE, São Paulo, v. 47, n. 3, p. 1-13, Set. 2007.

VILLARDI, B. Q.; LEITAO, S. P. Organizações de Aprendizagem e Mudança Organizacional. RAP, v.34, n. 3, p.53-70, Maio/Jun 2000.

WENGER, E. Communities of practice and social learning systems. Organization, v. 7, n. 2, p. 225-246, 2000.

______; SNYDER, W. M. Communities of practice: The organizational frontier. HBR, v. 78, n. 1, p. 139-146, 2000.

WENGER-TRAYNER, E.; WENGER-TRAYNER, B. Communities of practice: a brief introduction. 2015. Disponível em: <http://wenger-trayner.com/wp-content/uploads/2015/04/07-Brief-introduction-to-communities-of-practice.pdf>. Acesso em: 14 nov. 2016.

Published

2019-05-02

Issue

Section

Artigos