Adoption of teaching strategies in accounting education: evidence based on lesson plans analysis from a public brazilian university
DOI:
https://doi.org/10.5007/1983-4535.2019v12n2p24Abstract
This study aimed to identify the teaching strategies that are applied most frequently in Accounting Graduation from a Public University from Santa Catarina, in the South Region of Brazil. We adopted the descriptive research as research methodology, with quantitative approach based on the documental analysis of courses’ lesson plans. We analyzed 614 lesson plans, referring to a period of sixteen semesters. The most frequently strategies were: exercises, lectures, dialoguing lectures, readings, seminars, discussion and debate and cases. We also verified that the most frequently didactic resources were data-show and blackboard. We find that lesson plans from basic courses showed several strategies when compared to other subjects. Finally, there was found differences in use of strategy according to the degree level of the professor teaching the course. Nevertheless, it is inferred that the teacher’s academic degree does not necessarily interfere in the adoption of varied teaching strategy, since teachers with doctorate ended up adopting a smaller repertoire of declared strategies.References
ANASTASIOU, L. G. C.; ALVES, L. P. Estratégias de Ensinagem. In: ANASTASIOU, L. G. C.; ALVES, L. P. (Org.). Processos de Ensinagem na Universidade: Pressupostos para as estratégias de trabalho em aula. 3. ed. Joinville : UNIVILLE, 2004.
BALZAN, N. C. Sete asserções inaceitáveis sobre inovação educacional. In: GARCIA, W. E. (Coord.). Inovação educacional no Brasil: problemas e perspectivas. 3. ed. Campinas : Autores Associados, 1995.
BORDENAVE, J. D.; PEREIRA, A. M. Estratégias de ensino-aprendizagem. 24 ed. Petrópolis: Vozes, 2002.
GIL, Antonio Carlos. Metodologia do ensino superior. 4. ed. São Paulo : Atlas, 2005.
GIL, A. C. Didática do ensino superior. 1. ed. São Paulo: Atlas, 2006.
GODOY, A. S. Revendo a aula expositiva. In: MOREIRA, D. A. (Org.). Didática do ensino superior: técnicas e tendências. São Paulo: Pioneira, 1997.
GRILLO, M. C.; FREITAS, A. L. S. Estudo de texto. In: GRILLO, M. C. et al. (Org.). A gestão da aula universitária na PUCRS. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2008.
HERNANDES, D. C. R.; PELEIAS, I. R.; BARNALHO, V. F. O professor de contabilidade: habilidades e competências. In: PELEIAS, I. R. (org.) Didática do ensino da contabilidade: aplicável a outros cursos superiores. São Paulo: Saraiva, 2006.
LEAL, R. B. Planejamento de ensino: peculiaridades significativas. Revista Iberoamericana de Educación, v. 37, n. 3, p. 1-6, 2005.
LEAL, E. A.; BORGES, A. V. S. Estratégias e métodos aplicados no ensino da Contabilidade: uma análise dos planos de ensino do Curso de Ciências Contábeis de uma instituição pública brasileira. In: Congresso ANPCONT, 8, 2014, Rio de Janeiro. Anais... Rio de Janeiro: ANPCONT, 2014.
LEAL, D. T. B.; CORNACHIONE JR, E. A aula expositiva no ensino da contabilidade. Contabilidade vista & revista, v. 17, n. 3, p. 91-113, 2006.
LOPES, A. O. Aula expositiva: superando o tradicional. In: VEIGA, I. P. A. (Org.). Técnicas de Ensino: Por que não? Campinas: Papirus, 2003.
LUCKESI, Cipriano. Filosofia da educação.3. ed. São Paulo : Cortez, 2011.
MACÊDO, L. C. B. et al. Avaliação dos conteúdos das disciplinas relacionadas à área gerencial: um estudo em universidades públicas estaduais no brasil. Registro Contábil, v. 6, n. 1, p. 52-70, 2014.
MALUSÁ, S. Investigação sobre a atualização docente no ensino superior. In: MALUSÁ, S.; FELTRAN, R. C. S; (orgs.) A prática da docência universitária. São Paulo: Factash Editora, 2003.
MARION, J. C.; MARION, A. L. C. Metodologias de ensino na área de negócios: para cursos de administração, gestão, contabilidade e MBA. São Paulo: Atlas, 2006.
MARTINS, J. P. Didática geral: fundamentos, planejamento, metodologia, avaliação. São Paulo: Atlas, 1993.
MASETTO, M. T. Competência pedagógica do professor universitário. São Paulo: Summus, 2003.
MAZZIONI, S. As estratégias utilizadas no processo de ensino-aprendizagem: Concepções de alunos e professores de Ciências Contábeis. Revista Eletrônica de Administração e Turismo-ReAT, v. 2, n. 1, p. 93-109, 2013.
MIRANDA, G. J.; CASA NOVA, S. P. C.; CORNACHIONE JR, E. B. The accounting education gap in Brazil. China – USA Business Review, v. 12, n. 4, p. 361-372, abr. 2013.
MIRANDA, G. J.; LEAL, E. A.; CASA NOVA, S. P. de C. Técnicas de ensino aplicadas à contabilidade: existe uma receita? In: COIMBRA, C. L. (Org). Didática para o ensino nas áreas de administração e ciências contábeis. São Paulo: Atlas, 2012.
NERICI, I. G. Metodologia do ensino: uma introdução. São Paulo: Atlas, 1990.
NERICI, I. G. Introdução à Didática Geral. Rio de Janeiro: Científica, 1997.
NGANGA C. S. N.; et al. Estratégias e técnicas aplicadas no ensino da contabilidade gerencial: um estudo com docentes do curso de ciências contábeis. In: Encontro de Ensino e Pesquisa em Administração e Contabilidade, 4, Brasília. Anais... Brasília, 2013, CD-ROM.
OLIVEIRA, A. J. et al. Estilos de aprendizagem e estratégias ludopedagógicas: percepções no ensino da contabilidade. Advances in Scientific and Applied Accounting. São Paulo, v.6, n.2, p. 236-262, 2013.
PALMA, D. A.; QUEIROZ, M. R. B. A gestão do currículo do curso superior de Ciências Contábeis. In: PELEIAS, I. R. (org.) Didática do ensino da contabilidade: aplicável a outros cursos superiores. São Paulo: Saraiva, 2006.
PASSOS, I. C.; MARTINS, G. A. Métodos de sucesso no ensino da Contabilidade. In: COIMBRA, C. L. (Org). Didática para o ensino nas áreas de administração e ciências contábeis. São Paulo: Atlas, 2012.
PETRUCCI, V. B. C.; BATISTON, R. R. Estratégias de ensino e avaliação de aprendizagem em contabilidade. In: PELEIAS, I. R. (org.) Didática do ensino da contabilidade: aplicável a outros cursos superiores. São Paulo: Saraiva, 2006.
SILVA, U. B. et al. Concepções pedagógicas e mudanças nas práticas contábeis: um estudo sobre o modelo educacional adotado em uma universidade pública e a formação crítico-reflexiva do contador. Revista de Contabilidade e Controladoria, v. 6, n. 2, p. 54-66, maio/ago. 2014.
TEODORO, J. D. et al. Estratégias de Ensino-Aprendizagem: Estudo Comparativo no Ensino Superior nas Áreas de Educação e Ciências Contábeis. In: Encontro de Ensino e Pesquisa em Administração e Contabilidade, 3, 2011, João Pessoa. Anais... João Pessoa: ANPAD, 2011.
Downloads
Published
Issue
Section
License
O autor transfere todos os direitos autorais do artigo para a Revista Gestão Universitária na América Latina - GUAL, sendo vedada qualquer reprodução, total ou parcial, em qualquer meio de divulgação, impresso ou eletrônico, sem que a prévia e necessária autorização seja solicitada e, se obtida, fará constar o competente registro e agradecimento à Revista.
Os artigos publicados neste periódico estão sob licença: Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0).