Leadership and knowledge management: organizational challenges of the graduate and research in a brazilian federal university

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1983-4535.2019v12n3p1

Abstract

This paper presents a hermeneutic and applied case study carried out to understand the main challenges experienced by administrators of the Pro-Rectory of Graduate Studies and Research of the Federal University of São João del-Rei (UFSJ), in their efforts to consolidate master and doctoral programs. The results showed that main challenges are the absence of actions aimed at the functional qualification of professor holding the position of coordinator of master and doctoral programs, and the lack of regional business support to the research developed in these programs. The data collected suggest that practice of leadership within the organizational unit studied has been driven more by uncertainties and perplexities on the part of these managers than by plans and strategies, which indicates these professionals currently have a more reactive rather than proactive managerial profile.

Author Biographies

Daniel Castro Giraldi, Universidade Federal de Lavras

Mestre em Administração Pública (UFLA) e Licenciado em Filosofia (UNESP). Técnico-Administrativo em Educação na Universidade Federal de São João del-Rei. Campus CTAN/UFSJ. Endereço: Avenida Visconde do Rio Preto s/n. Colônia do Bengo CEP 36301-360 - São João del-Rei – Minas Gerais. Telefone: (32) 3379-4935 e-mail: dangiraldi@ufsj.edu.br

Gustavo Melo-Silva, Universidade Federal de São João del-Rei

Doutor em Sociologia (UFMG), Professor do Departamento de Ciências Administrativas e Contábeis (DECAC) da Universidade Federal de São João del-Rei (UFSJ) e do Programa de Pós-Graduação em Administração Pública (PPGAP) da Universidade Federal de Lavras (UFLA). Campus CTAN/UFSJ São João Del Rei (MG) - CEP:36.300-000

References

ADRIANO, B. M.; RAMOS, F. Liderança universitária: uma revisão das publicações nacionais e estrangeiras sobre o tema. Navus-Revista de Gestão e Tecnologia, v. 5, n. 4, p. 46-64, 2015.

ALMEIDA, A. et al. Inovação e Gestão do Conhecimento. Rio de

Janeiro: Editora FVG, 2016.

BATISTA, F. F. O desafio da gestão do conhecimento nas áreas de administração e planejamento das Instituições Federais de Ensino Superior (IFES). Repositório IPEA, 2006.

BERGAMINI, C. W. Liderança: a administração do sentido. Revista de Administração de Empresas, v. 34, n. 3, p. 102-114, 1994.

BERNHEIM, C. T.; CHAUÍ, M. de S. Desafios da universidade na sociedade do conhecimento. Unesco, 2008.

BLASCHKE, S.; FROST, J.; HATTKE, F. Towards a micro foundation of leadership, governance, and management in universities. Higher education, v. 68, n. 5, p. 711-732, 2014.

BOLDEN, R.; PETROV, G.; GOSLING, J. Distributed leadership in higher education: What does it accomplish?. Leadership, v. 5, n. 3, p. 299-310, 2009.

BRADSHAW, P.; FREDETTE, C. Academic governance of universities: Reflections of a senate chair on moving from theory to practice and back. Journal of Management Inquiry, v. 18, n. 2, p. 123-133, 2009.

CLARK, B. The higher education system: Academic organization in cross-national

perspective. Univ of California Press, 1986.

COUTINHO, C. P. Metodologia de Investigação em Ciências Sociais e Humanas: teoria e prática. Edições Almedina, 2013.

CRANFIELD, D. J.; TAYLOR, J. Knowledge management and higher education: A UK case study. Electronic Journal of Knowledge Management, v. 6, n. 2, 2008.

DALKIR, K. Knowledge management in theory and practice. Elsevier, 2005.

DOUGHERTY, K. et al. Performance funding for higher education. JHU Press, 2016.

EKMAN, M.; LINDGREN, M.; PACKENDORFF, J. Universities need leadership, academics need management: discursive tensions and voids in the deregulation of Swedish higher education legislation. Higher Education, v. 75, n. 2, p. 299-321, 2018.

ETZKOWITZ, H. The evolution of the entrepreneurial university. International Journal of Technology and Globalisation, v. 1, n. 1, p. 64-77, 2004.

FALQUETO, J. M. Z.; FARIAS, J. S. A trajetória e a funcionalidade da universidade pública brasileira. Revista Gestão Universitária na América Latina-GUAL, v. 6, n. 1, 2013.

FÁVERO, M. de L. de A. A Universidade no Brasil: das origens à Reforma Universitária de 1968. Educar em Revista, n. 28, p. 17-36, 2006.

FONTANELLA, B. J. B.; RICAS, J.; TURATO, E. R. Amostragem por saturação em pesquisas qualitativas em saúde: contribuições teóricas. Cadernos de saúde pública, v. 24, p. 17-27, 2008.

FULLWOOD, R.; ROWLEY, J.; DELBRIDGE, R. Knowledge sharing amongst academics in UK universities. Journal of Knowledge Management, v. 17, n. 1, p. 123-136, 2013.

GRACIANI, Maria Stela Santos. O ensino superior no Brasil. Petrópolis: Vozes, 1982.

GUERRERO, M.; CUNNINGHAM, J.; URBANO, D.. Economic impact of entrepreneurial universities’ activities: An exploratory study of the United Kingdom. Research Policy, v. 44, n. 3, p. 748-764, 2015.

HEISIG, P. Harmonisation of knowledege management – comparing 160 KM frameworks around the globe. Journal of Knowledge Management, v. 13, n. 4, p. 4-31, 2009.

HICKS, D. Performance-based university research funding systems. Research policy, v. 41, n. 2, p. 251-261, 2012.

IPIRANGA, A. S. R.; FREITAS, A. A. F. de; PAIVA, T. A. O empreendedorismo acadêmico no contexto da interação universidade-empresa-governo. Cadernos EBAPE. BR, v. 8, n. 4, 2010.

JONES, S. et al. Distributed leadership: A collaborative framework for academics, executives and professionals in higher education. Journal of Higher Education Policy and Management, v. 34, n. 1, p. 67-78, 2012.

JONES, S. et al. Synthesising theory and practice: Distributed leadership in higher education. Educational Management Administration & Leadership, v. 42, n. 5, p. 603-619, 2014.

LEITE, L. Q. Entrevista: reflexões de um reformador contemporâneo do Estado brasileiro: entrevista com Luiz Carlos Bresser Pereira, por Leonardo Queiroz Leite. Revista de Administração Pública, v. 48, n. 4, p. 1051-1070, 2014.

MACEDO, A. R. de et al. Educação superior no século XXI e a reforma universitária brasileira. Ensaio: avaliação e políticas públicas em educação, v. 13, n. 47, 2005.

MACFARLANE, B. Defining and rewarding academic citizenship: The implications for university promotions policy. Journal of Higher Education Policy and Management, v. 29, n. 3, p. 261-273, 2007.

MACFARLANE, B. Collegiality and performativity in a competitive academic culture. Higher Education Review, v. 48, n. 2, 2016.

MIDDLEHURST, R. University challenges: Borderless higher education, today and tomorrow. Kluwer Academic Publishers. 2001.

MIDDLEHURST, R.; GOREHAM, H.; WOODFIELD, S. Why research leadership in higher education? Exploring contributions from the UK's leadership foundation for higher education. Leadership, v. 5, n. 3, p. 311-329, 2009.

NORTHOUSE, P. G. Leadership: Theory and practice. Sage publications, 2013.

ORZANO, J. et al. A knowledge management model: implications for enhancing quality in health care. Journal of the American Society for Information Science and Technology, v. 59, n. 3, p. 489-505, 2008.

RAMACHANDRAN, S. D.; CHONG, S. C.; WONG, K. Y. Knowledge management practices and enablers in public universities: A gap analysis. Campus-Wide Information Systems, v. 30, n. 2, p. 76-94, 2013.

RIBEIRO, C. V. dos S.; LEDA, D. B. O trabalho docente no enfrentamento do gerencialismo nas universidades brasileiras: repercussões na subjetividade. Educação em Revista, v. 32, n. 4, 2016.

SAMIOTIS, K.; STOJANOVIC, N.; NTIOUDIS, S. Knowledge Management for Public Administrations: Technical Realizations of an Enterprise Attention Management System. Electronic Journal of Knowledge Management, v. 12, n. 3, p. 195-205, 2014.

SGUISSARDI, V. Reforma universitária no Brasil–1995-2006: precária trajetória e incerto futuro. Educação & Sociedade, v. 27, n. 96, p. 1021-1056, 2006.

SUNALAI, S.; BEYERLEIN, M. Exploring knowledge management in higher education institutions: Processes, influences, and outcomes. Academy of Educational Leadership Journal, v. 19, n. 3, p. 289, 2015.

TEELKEN, C. Compliance or pragmatism: How do academics deal with managerialism in higher education? A comparative study in three countries. Studies in Higher Education, v. 37, n. 3, p. 271-290, 2012.

TINOCO, D. dos S. A influência do novo gerencialismo público na política de educação superior. Interface, v. 10, n. 2, 2013.

TOURINHO, M. M.; PALHA, M. das D. C. A Capes, a universidade e a alienação gestada na pós-graduação. Cadernos EBAPE. BR, v. 12, n. 2, 2014.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE SÃO JOÃO DEL-REI (UFSJ). Plano de Desenvolvimento Institucional. 2014. Disponível em: http://www.ufsj.edu.br/portal2-repositorio/File/pplan/PDI%20VERSAO%202014.pdf. Acesso em: 05 de fevereiro de 2017.

YOKOYAMA, K. Entrepreneurialism in Japanese and UK universities: Governance, management, leadership, and funding. Higher Education, v. 52, n. 3, p. 523-555, 2006.

Published

2019-09-02

Issue

Section

Artigos