Strategic assessment of academic productivity of brazilian professors in undergraduate courses

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1983-4535.2019v12n3p151

Abstract

The Brazilian Higher Education Institutions (HEI) have their undergraduate courses evaluated periodically by the National Institute of Studies and Educational Research Anísio Teixeira (INEP). Among the criteria defined by INEP, highlight the Faculty and Tutorial dimension, which corresponds to 30% of the total grade of HEI undergraduate courses. Thus, the present study aims to use the computational tool Scriptemec for the continuous and automated evaluation of the academic production of undergraduate courses in Nursing and Medicine, from a private HEI. Applying a mixed methodology, the academic productivity criteria, such as bibliographic production, technical production, and popularization of the research results of the institution's professors were evaluated in a quantitative and qualitative approach, allowing a longitudinal analysis of the data in a long period of time. As a contribution of the present study is reinforced the possibility of studying the academic performance in undergraduate teaching research with the support of a strategic tool of free access, allowing an optimization in the analysis of indicators of intellectual productivity, besides the construction of an automated dashboard with the academic productivity data of the professors, enabling the continuous monitoring of these indicators to render accounts to the INEP and internal evaluation of the institution.

Author Biographies

Marcus Vinicius Cesso, Universidade Nove de Julho (UNINOVE) – São Paulo - SP - Brasil. Programa de Pós-Graduação em Administração (PPGA).

Mestre em Administração pelo Programa de Pós-Graduação em Administração (PPGA).

Renato Ribeiro Nogueira Ferraz, Programa de Pós-Graduação em Políticas Públicas (PPG-PP) - Universidade Mogi das Cruzes (UMC) - SP

Pós-Doutorado em Ciências da Informação e da Comunicação, Pós-Doutorado e Doutorado em Ciências Básicas pela UNIFESP.

 

References

ALVES, Alexandre Donizeti; YANASSE, Horacio Hideki; SOMA, Nei Yoshihiro. LattesMiner: uma linguagem de domınio especıfico para extraçao automática de informações da Plataforma Lattes. In: 2012, São José dos Campos. Anais... . In: XII WORKSHOP DE COMPUTAÇÃO APLICADA. São José dos Campos

ALVES, Wonder; SANTOS, Saulo D.; SCHIMIT, Pedro H. T. Hierarchical Clustering Based on Reports Generated by Scriptlattes. In: NÄÄS, Irenilza et al. (Eds.). Advances in Production Management Systems. Initiatives for a Sustainable World. Cham: Springer International Publishing, 2016. v. 488p. 28–35.

BAETA, Odemir V.; BRITO, Mozar J.; SOUZA, Rosalia B. Strategy as Discursive Practice in a Brazilian Public University: A Look under the Perspective of Critical Discourse Analysis. Public Administration Research, [s. l.], v. 3, n. 2, p. 17–27, 2014.

BARNEY, Jay. Firm Resources and Sustained Competitive Advantage. Journal of Management, [s. l.], v. 17, n. 1, p. 99–120, 1991.

BARREYRO, Gladys Beatriz. De exames, rankings e mídia. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior (Campinas), [s. l.], v. 13, n. 3, p. 863–868, 2008.

BAVARESCO, Juliano. A Ferramenta Computacional Scriptemec como Estratégia de Gerenciamento da Produtividade Acadêmica de uma Instituição Privada de Ensino Superior. 2017. Dissertação - Universidade Nove de Julho, São Paulo, 2017.

BERNARDES, Joelma Dos Santos; ROTHEN, José Carlos. O campo da Avaliação da Educação Superior: foco na Comissão Própria de Avaliação. Revista Meta: Avaliação, [s. l.], v. 8, n. 23, p. 248, 2016.

BRITO, Márcia Regina F. De. O SINAES e o ENADE: da concepção à implantação. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior (Campinas), [s. l.], v. 13, n. 3, p. 841–850, 2008.

CANAN, Silvia Regina; ELOY, Vanessa Tais. Políticas de avaliação em larga escala: o ENADE interfere na gestão dos cursos? Praxis Educativa, [s. l.], v. 11, n. 3, p. 621–640, 2016.

CAPES. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. 2016. Disponível em: <http://www.capes.gov.br/>. Acesso em: 13 set. 2016.

CARDOSO, Sónia; ROSA, Maria J.; STENSAKER, Bjørn. Why is quality in higher education not achieved? The view of academics. Assessment & Evaluation in Higher Education, [s. l.], v. 41, n. 6, p. 950–965, 2016.

CASTRO, Sabrina Olimpio Caldas De et al. A Influência do ENADE no âmbito das Instituições de Ensino Superior. Educação, Ciência e Cultura, [s. l.], v. 21, n. 1, p. 23–41, 2016.

CESSO, Marcus Vinicius; FERRAZ, Renato Ribeiro Nogueira. Utilização do ENADE (Exame Nacional de Desempenho de Estudantes) como ferramenta de avaliação do desempenho de alunos de uma Instituição de Ensino Superior paulistana. Revista de Gestão e Secretariado, [s. l.], v. 8, n. 3, p. 93–112, 2017.

CNPQ. Plataforma Lattes. 2016. Disponível em: <http://lattes.cnpq.br/>. Acesso em: 30 nov. 2016.

DIMAGGIO, Paul Joseph; POWELL, Walter W. A gaiola de ferro revisitada: isomorfismo institucional e racionalidade coletiva nos campos organizacionais. RAE - Revista de Administração de Empresas, [s. l.], v. 45, n. 2, p. 74–89, 2005.

FERRAZ, Renato Ribeiro Nogueira et al. Uso da ferramenta computacional Scriptsucupira para gestão estratégica da produtividade em pesquisa de um programa de Pós-Graduação Stricto sensu em biofotônica. Revista de Administração da Unimep, [s. l.], v. 14, n. 3, p. 232–252, 2016.

FERRAZ, Renato Ribeiro Nogueira et al. Planejamento anual e quadrienal de prestação de contas à Capes por meio da ferramenta computacional Scriptsucupira. Revista Brasileira de Pós-Graduação, [s. l.], v. 14, n. 0, p. 1–25, 2017.

FERREIRA, Vinicius Marques et al. A Autoavaliação institucional no ensino superior como técnica de gestão estratégica. Revista Edu. Tec., [s. l.], v. 7, n. 1, 2016.

GOMES, Válter et al. A Estratégia como prática nas Instituições de Ensino Superior. Revista Evidência, [s. l.], v. 11, n. 11, p. 115–126, 2015.

HOFFMANN, Celina et al. O desempenho das universidades brasileiras na perspectiva do Índice Geral de Cursos (IGC). Educação e Pesquisa, [s. l.], v. 40, n. 3, p. 651–665, 2014.

LACERDA, Leo Lynce Valle De; FERRI, Cássia; DUARTE, Blaise Keniel da Cruz. SINAES: avaliação, accountability e desempenho. Revista da Avaliação da Educação Superior, [s. l.], v. 21, n. 3, p. 975–992, 2016.

MACCARI, Emerson Antonio et al. Proposta de um modelo de gestão de programas de pós-graduação na área de Administração a partir dos sistemas de avaliação do Brasil (CAPES) e dos Estados Unidos (AACSB). Revista de Administração - RAUSP, [s. l.], v. 49, n. 2, p. 369–383, 2014.

MARCHELLI, Paulo Sérgio. O sistema de avaliação externa dos padrões de qualidade da educação superior no Brasil: considerações sobre os indicadores. Estudos em avaliação educacional, [s. l.], v. 18, n. 37, p. 189–216, 2007.

MARTIN, Michaela. External quality assurance in higher education: how can it address corruption and other malpractices? Quality in Higher Education, [s. l.], v. 22, p. 49–63, 2016.

MARTINS, Cibele Barsalini et al. Influência das estratégias e recursos para o desenvolvimento dos programas de pós-graduação da área de Administração, Ciências Contábeis e Turismo no período de 2001 a 2009. Revista Gestão Universitária na América Latina - GUAL, [s. l.], v. 6, n. 3, p. 146–168, 2013.

MEC. Ministério da Educação. Home. 2017. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/>. Acesso em: 16 mar. 2017.

MENA-CHALCO, Jesus Pascual; JUNIOR, Roberto Marcondes Cesar. ScriptLattes: an open-source knowledge extraction system from the Lattes platform. Journal of the Brazilian Computer Society, [s. l.], v. 15, n. 4, p. 31–39, 2009.

MEYER, Victor; PASCUCCI, Lucilaine; ANDRIGUETTO, Haroldo. Estrategias académicas: conflictos en la gestión de un sistema complejo. Revista ESPACIOS, [s. l.], v. 38, n. 04, 2017.

PEROVANO, Dalton Gean. Manual de Metodologia Científica. 1. ed. [s.l.] : Juruá Editora, 2014.

POLIDORI, Marlis Morosini et al. Políticas de Avaliação da Educação Superior Brasileira. Educação & Realidade, [s. l.], v. 36, n. 1, p. 253–278, 2011.

POLIDORI, Marlis Morosini; CARVALHO, Nathan Ono De. Acreditação de Instituições de Educação Superior: uma necessidade ou uma normatização. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, [s. l.], v. 21, n. 3, 2016.

RODRIGUES, Simone et al. Mapeamento dos grupos de pesquisa do CNPq na área de Engenharias e Computação. Revista Uniabeu, [s. l.], v. 10, n. 24, p. 246–255, 2017.

SAMPIERI, Roberto Hernández et al. Metodologia de pesquisa. 5. ed. [s.l.] : McGraw Hill, 2006.

SANTO, Eniel do Espirito; TRAVASSOS, Xisto Lucas; CARIBÉ, Sabrina Oliveira. Análise do nível de implantação do processo de autoavaliação nas faculdades privadas de Salvador, Bahia. Revista da Avaliação da Educação Superior (Campinas), [s. l.], v. 21, n. 1, p. 153–172, 2016.

SILVA, Marcus Vinicius Cesso Da; FERRAZ, Renato Ribeiro Nogueira. Aplicação do ENADE como ferramenta para avaliação do desempenho discente em um curso de Pedagogia. Revista Eletrônica de Educação, [s. l.], v. 12, n. 1, p. 74–89, 2018.

SILVA, Marcus Vinicius Cesso. Avaliação contínua e automatizada da produtividade acadêmica dos cursos de graduação de uma instituição de ensino superior. 2017. Dissertação - Universidade Nove de Julho, São Paulo, 2017.

SILVA, Marcus Vinicius Cesso; FERRAZ, Renato Ribeiro Nogueira. Use of computational tools for strategic management of research productivity in graduation Stricto sensu program: a systematic literature review. In: CONTECSI 2017 2017, São Paulo. Anais... . In: XIV CONTECSI. São Paulo: FEA, 2017.

SOARES, Thiago Coelho; ROMAN, Darlan José; ERDMANN, Rolf Hermann. Fatores de Competitividade na Educação Superior. Gestão Contemporânea, [s. l.], n. 18, p. 56–73, 2016.

SOBRINHO, José Dias. Avaliação e transformações da educação superior brasileira (1995-2009): do Provão ao SINAES. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, [s. l.], v. 15, n. 1, 2010.

Published

2019-09-02

Issue

Section

Artigos