The expression of leadership in teaching practice: a study of university professors in administration courses

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1983-4535.2021.e73094

Abstract

The classroom and teaching-learning strategies have been debated in order to explore the importance of the educational processes in the construction of reality. Thus, this article aims to verify the relationship between the perception of teaching practice of professors in Higher Administration courses and the concepts of leadership expressed in the classroom environment. A qualitative approach was used to interview fourteen professors from the Universities of Santa Catarina. The results showed the expression of leadership in each professor's teaching practices, considering the following dimensions: University, Student, Regulation, Professor, and Educational Process. In general, professors believe the University is an ideal place for education, where students need to be subject to the teaching processes and the law has a positive impact on their practices. The professors consider themselves to be transmitters of knowledge and authorities in class; this way, dialogic expository classes are chosen as a strategy. Finally, when teaching practice was related to leadership approaches, it was concluded that, although professors express leadership in their practices, it is not possible to limit their behaviors to this single conception.

Author Biographies

Gustavo Lima Soares, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) | Universidade do Vale do Itajaí (UNIVALI)

Doutorando em Administração pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), possui Mestrado Acadêmico em Administração pela Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC/ESAG), MBA Executivo Internacional em Gestão de Negócios (CESUSC/Universidade LUSÓFONA) e Graduação em Ciências Econômicas pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Atualmente é voluntário nas Comissões de Educação e Desenvolvimento e Projeção Profissional do Economista do Conselho Regional de Economia - 7ª Região/SC. É Professor titular da Universidade do Vale do Itajaí (UNIVALI) onde atua na Graduação na Escola de Negócios e na Pós-graduação Lato Sensu nos Cursos Gestão Estratégica de Pessoas, Empreendedorismo e Negócios Inovadores, Liderança e Desenvolvimento de Equipes, Gestão Judiciária e Eleitoral e Cidades Inteligentes. É Cocoordenador do Projeto de Extensão Empreenda-se Jovem!

Simone Ghisi Feuerschütte, Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)

Doutora

Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) - PPGA-UDESC

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Published

2021-01-04

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Artigos