The view of professors and students on university social responsibility

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1983-4535.2021.e74569

Abstract

This article presents a study on the University Social Responsibility (USR) in the view of  faculty members and students of a Federal University. Bearing in mind the university’s nature, the study was developed based on the model of the USR proposed by Vallaeys, Cruz, and Sasia (2009). Responsible Campus, Professional Formation and Citizen, Social Management of Knowledge, and Social Participation axes were approached. The theoretical basis briefly discusses the model used for analysis. The methodological rendition characterizes a quantitative descriptive study, comprehending the Fronteira Sul Federal University (UFFS) as a unity of analysis. To this end, a questionnaire was applied to check if the model that was used described the conception of faculty and students concerning USR practiced at UFFS. The results of the multiple regression reveal that despite having different perceptions about the social commitment developed by the Institution, both faculty and students perceive the social commitment as of the Axis Responsible Campus, which implies integrating the social responsibilities concerns in a transversal mean and on the base matrix of the developed activities.

Author Biographies

Elise Cristina Eidt, Universidade Federal da Fronteira Sul

Possui graduação em Administração pela Universidade Federal da Fronteira Sul (2015) e mestrado em Gestão e Desenvolvimento Regional pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná (2019). Atualmente é Assistente em Administração da Universidade Federal da Fronteira Sul, Campus Chapecó-SC.

Rosane Calgaro, Universidade Estadual do Oeste do Paraná

Possui doutorado em Administração pela Universidade Positivo (PMDA/UP); (2016); mestrado em Administração pela Universidade Estadual de Londrina (2003); especialização em marketing pela UFPR (1998); graduação em Administração pela Faculdades Reunidas de Admin. Ciências Contábeis e Econômicas de Palmas (1994), graduação em Programa Especial de Formação Pedagógica pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná (2000). Atualmente é professor adjunto da Universidade Estadual do Oeste do Paraná, campus Francisco Beltrão. Atua na docência e na pesquisa em Administração principalmente nos seguintes temas: cooperativismo, estudos organizacionais e gestão de recursos humanos.

Larissa de Lima Trindade, Universidade Federal da Fronteira Sul

Possui graduação em Ciências Contábeis pela Universidade Federal de Santa Maria (2006), mestrado em Administração pela Universidade Federal de Santa Maria (2009) e doutorado (2016) em Ciência Humanas pelo Programa de Pós Graduação Interdisciplinar em Ciências Humanas da Universidade Federal de Santa Catarina, com Doutorado Sanduíche junto a Kent State University, Ohio, USA (2015-2016), bolsista Capes/Fulbright. Atualmente é professora adjunta da Universidade Federal da Fronteira Sul, Campus Chapecó-SC. Tem experiência na área de Administração, Ciências Contábeis e Políticas Públicas atuando principalmente nos temas: sustentabilidade, responsabilidade socioambiental em organizações públicas e privadas, políticas públicas ambientais, governança ambiental e Finanças.

Jucelia Appio Frizon, Universidade Estadual do Oeste do Paraná

Graduada em Administração pela Universidade Paranaense – UNIPAR, Francisco Beltrão-PR, Brasil; Mestre em Administração pela Universidade Regional de Blumenau – FURB, Blumenau-SC, Brasil; Doutora em Administração pela Universidade Positivo – UP, Curitiba-PR, Brasil.

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Published

2021-01-04

Issue

Section

Artigos