Career strategies: case study of administration students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1983-4535.2022.e82141

Abstract

This study analyzes the management of the career of management students. The objective is to analyze the career management guidelines of business administration students in their preparation for the job market. The study has a quali-quantitative approach, case study procedure and questionnaire technique applied via survey. 78 undergraduate students participated in this study. The results were responsible for the descriptive form and included content analysis. The results demonstrated how the internal contents in the classroom allowed them to explore an area and open up a range of learning and opportunity for their academic career. Socio-emotional skills, such as creativity, organization, communication, group work /cooperativism, critical thinking and logical reasoning were the most developed by academics in this research. Few took short courses and/or participated in scientific events. They established their networks throught professionals contact, interpersonals contact and social networks. They also had family and friends that contributed to their career development. It is concluded that students prepare themselves by developing an adaptable career plan. In this sense, the Faculty contributed with socio-emotional and managerial skills. The network of professional contacts was developed interpersonally and through social networks. In addition, family and friends struggle with the preparation of students during this phase.

Author Biographies

Priscila Cembranel, UNISOCIESC/UFPR

Dra. em Administração e Turismo, pós-doutoranda em Administração pela Universidade Federal do Paraná, docente na Universidade Sociedade Educacional de Santa Catarina (UNISOCIESC Jaraguá do Sul/SC)

Lucas Johann Wilbert da Silva, UNISOCIESC Jaraguá do Sul

Graduando em Administração pela Unisociesc Jaraguá do Sul/SC

Eloah Wilbert da Silva, UNISOCIESC Jaraguá do Sul

Graduando em Administração pela Unisociesc Jaraguá do Sul

Breno Wilson Leite Medeiros, Universidade de São Paulo

Doutorando em Linguística Textual e Teorias do Discurso em Português

References

ABMES (Associação Brasileira de Mantenedoras de Ensino Superior). Educação Superior no Brasil: contextos e perspectivas (2019). Disponível em: <https://abmes.org.br/abmes-pesquisas/detalhe/35/educacao-superior-no-brasil-contextos-e-perspectivas-censo-da-educacao-superior-2018>. Acesso em: 25 mai 2021.

AMBIEL, Rodolfo Augusto Matteo; MARTINS, Gustavo Henrique; HERNÁNDEZ, Débora Noemí. Por que os adolescentes buscam fazer orientação profissional? Um estudo preditivo com estudantes brasileiros. Trends Psychology/Temas em Psicologia, Ribeirão Preto, vol. 26, nº 4, p. 1971-1984 - Dezembro/2018. DOI: 10.9788/TP2018.4-10Pt.

BARROS, Mariana Varandas Camargo de; NORONHA, Ana Paula Porto; AMBIEL Rodolfo Augusto Matteo. Afetos, Interesses Profissionais e Personalidade em Alunos do Ensino Médio. Rev. Brasil. de Orientação Profissional, jul-dez. 2015, vol. 16, nº 2, 161-171. Disponível em: <http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_issues&pid=1679-3390&lng=pt&nrm=iso>. Acesso em: 23 maio 2021.

BRANTS, Jéssica Bulhosa et al. Empreendedorismo acadêmico no curso de administração da UNIR. Revista Pretexto, Belo Horizonte v. 16, n 2, p. 59-74 abr/jun 2015.

BRASIL. Lei nº 4.769 de 9 de Setembro de 1965. Dispõe sobre o exercício da profissão de Técnico de Administração, e dá outras providências. Site do planalto da República Federativa do Brasil, Brasília, 9 de setembro de 1965. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L4769.htm>. Acesso em: 29/04/2020.

CAMPARA, Jéssica Pulino; VIEIRA, Kelmara Mendes; POTRICH, Ani Caroline Grigion. Satisfação Global de Vida e Bem-estar Financeiro: desvendando a percepção de beneficiários do Programa Bolsa Família. Revista de Administração Pública. Rio de Janeiro, 51(2):182-200, mar - abr 2017. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/0034-7612156168.

CARVALHO, Rodrigo Saballa de; SILVA, Roberto Rafael Dias. Currículos socioemocionais, habilidades do século XXI e o investimento econômico na educação: as novas políticas curriculares em exame. Educar em Revista, Curitiba, Brasil, n. 63, p. 173-190, jan-mar. 2017. DOI: https://doi.org/10.1590/0104-4060.44451.

CASTRO, Denise Gutierrez; KUBO, Edson Keyso de Miranda; FARINA, Milton Carlos. A atuação de administradores de empresas em órgãos públicos: a identificação organizacional diante de uma formação voltada a negócios. Cad. EBAPE.BR, Rio de Janeiro, v. 16, nº 2, 186-203, Abr.-Jun. 2018. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/1679-395158911.

CRA-RS. Guia do Administrador. Site do Conselho Regional de Administração de Santa Catarina. Disponível em: < https://crasc.org.br/crasc/conteudo/Guias/Guia%20completo%20.pdf>. Acesso em: 25 abr 2021.

FALASTER, Christian; FERREIRA, Manuel Portugal; CANELA, Renata. Motivos de rejeição dos artigos nos periódicos de administração. Organizações & Sociedade, Salvador, v. 23, n. 77, p. 285-306, Abr./Jun. 2016. DOI: 10.1590/1984-9230776.

FIORINI, Milena Carolina; BARDAGI, Marúcia Patta Bardagi. Funcionamento familiar, diferenciação do self e adaptabilidade de carreira de universitários brasileiros. Psicología desde el Caribe. Vol. 35, nº 3, p. 210-183, set/dez de 2018. DOI: http://dx.doi.org/10.14482/psdc.33.2.7278.

GOTTSCHALK, Luciane Leila Linden; MONTEIRO, Janine Kieling; ANDRETTA, Ilana. Coaching cognitivo-comportamental: relato de uma intervenção breve de carreira na transição universidade-trabalho. Psicologia em estudo, v. 24, e39798, 2019. DOI: 10.4025/1807-0329e39798.

GUIMARÃES, Tomás Aquino et al. A ANPAD e o processo de institucionalização da comunidade científica brasileira de Administração. Cad. EBAPE.BR, Rio de Janeiro, v. 16, Edição Especial, p. 523-537. Out. 2018. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/1679-395173273.

HERNÁNDEZ, Braulio Raúl. Desenvolvimento de Habilidades Gerenciais nos Professores da Graduação em Administração da UNEDL. PASSEIO. Revista. Ibero-americana de Investigação e Desenvolvimento Educacional, vol.8 nº 15, Guadalajara, jul-dez de 2017. DOI: http://dx.doi.org/10.23913/ride.v8i15.305.

HERNANDEZ, Carlos; GONZALEZ, Domingo. Study of the Start-Up Ecosystem in Lima, Peru: Analysis of Interorganizational Networks. Journal of Technology Management & Innovation, Santiago, v. 12, n. 1, p. 71-83, 2017. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-27242017000100008.

IMASATO, Takeyoshi; PERLIN, Marcelo Scherer; BORENSTEIN, Denis. Análise do Perfil dos Acadêmicos e de suas Publicações Científicas em Administração. RAC, Rio de Janeiro, v. 21, n. 1, art. 4, pp. 62-83, Jan./Fev. 2017. https://doi.org/10.1590/1982-7849rac2017150329.

LEAL, Jackeline. Carreira técnica ou de gestão? Revista O Papel, p. 39-40, Setembro/September 2018. Disponível em: http://www.revistaopapel.org.br/edicoes_impressas/142.pdf Acesso em: 20 mai 2021.

MOREIRA, Martiele Gonçalves; SILVA, Andressa Hennig; GOMES, Michel Everton Ramos. Percepção de sucesso na carreira: um estudo com docentes de universidades federais do Rio Grande do Sul. Revista Pretexto, Belo Horizonte, v. 19, n. 3, p. 63-80, jul-set, 2018. DOI: 10.21714/pretexto.v19i3.4762.

MURGO, Camélia Santina; BARROS, Leonardo de Oliveira; SENA, Bárbara Cristina Soares. Associações entre Estilos Parentais, Interesses e Indecisão Profissional em Estudantes do Ensino Médio. Psico-USF, Bragança Paulista, v. 23, n. 4, p. 693-703, out./dez. 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/1413-82712018230409.

NEVES, Artur Carlos das. et al. Diagnóstico e análise das competências dos conselheiros de administração. Revista de Administração de Empresas, São Paulo, v. 57, n. 5, set-out 2017, p. 453-469. DOI: https://doi.org/10.1590/s0034-759020170504.

OLIVEIRA, Marina Cardoso de. et al. Sucesso na Carreira na Perspectiva de Recém-Formados: Implicações para Aconselhamento e Gestão. Paidéia, São Paulo: Ribeirão Preto, vol.29, Epub 29 de abr de 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/1982-4327e2913.

PAIXÃO, Claudiane Reis da; SILVEIRA, Amélia; NASCIMENTO, Sabrina do. A estratégia em organizações e o processo estratégico de gestão de pessoas. Revista Alcance, eletrônica, vol. 26, n. 2, p. 168-182, Mai./Ago. 2019. DOI: 10.14210/alcance.v26n2(mai/ago).

PITHAN, Liana Haygert; VACLAVIK, Marcia Cristiane; OLTRAMARI, Andrea Poleto. Carreiras vulneráveis: uma análise das demissões da mídia como um ponto de inflexão para jornalistas. Cad. EBAPE.BR, v. 18, nº 1, Rio de Janeiro, Jan-Mar. 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/1679-395173439.

SÁNCHEZ, Marisa Analia; SÁNCHEZ, Giselle Pinochet. O papel das mídias sociais virtuais na difusão de conhecimento e informação: estudo de caso. Revista Universidade e Negócios, vol.19, nº 32, Bogotá, jan-jun. de 2017. DOI: http://dx.doi.org/10.12804/http://revistas.urosario.edu.co/index.php/empresa/article/view/484.

SEMESP. Mapa do Ensino Superior no Brasil 2019. Disponível em: <https://www.semesp.org.br/pesquisas/mapa-do-ensino-superior/>. Acesso em: 29 abr 2021.

SILVA, Júlio Fernando da et al. Carreiras: percepções dos trabalhadores sobre o apoio das organizações ao seu crescimento profissional. Tourism & Management Studies, vol.15, no.4, dez. 2019. DOI: http://dx.doi.org/10.18089/tms.2019.150404.

SILVA, Rodrigo Cunha da et al. Âncoras e valores sob diferentes perspectivas da gestão de carreira. Revista Brasileira de Gestão e Negócios, São Paulo, v. 18, n. 59, p. 145-162, jan./mar. 2016. DOI: 10.7819/rbgn.v18i59.2260.

SOUZA, Donizeti Leandro de; ZAMBALDE, André Luiz. Desenvolvimento de competências e ambiente acadêmico: um estudo em cursos de Administração de Minas Gerais, Brasil. Revista de Administração da USP (RAUSP), São Paulo, v.50, n.3, p.338-352, jul./ago./set. 2015. DOI: https://doi.org/10.5700/rausp1204.

VALENTINI, Felipe et al. Construção, estrutura interna e controle de aquiescência do Inventário de Suporte às Habilidades Socioemocionais. O Estudo de psicol., Campinas. vol. 37. 2020. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/1982-0275202037e180161.

VEIGA, Ricardo Teixeira et al. Validação de Escalas para Investigar a Gestão Financeira Pessoal. Revista brasileira de gestão e negócios. vol.21, nº 2, São Paulo Abr-Jun 2019. Epub Aug 26, 2019. DOI: 10.7819/rbgn.v21i2.3976.

WOOD JUNIOR, Thomaz; SOUZA, Renato José de. Os caminhos da pesquisa científica em administração em busca da relevância perdida. Revista Organizações & Sociedade. v. 26, nº 90, p. 535-557, jul-set. 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/1984-9260907.

Published

2022-03-15

Issue

Section

Artigos