Leadership styles of university managers and their relationship with the well-being of employees at work

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1983-4535.2022.e83510

Abstract

This study aimed to assess the relationship between the perception of managers' leadership style and the well-being at work of employees at the University Center. The research had a quantitative, descriptive approach, using the survey research method and uni and multivariate techniques for data analysis. Of the three hypotheses tested, all were supported. The positive relationships between the well-being at work of employees and the transformational and transactional leadership styles expressed by the manager and a negative relationship with the laissez-faire leadership style were confirmed. It was found that the most common leadership style among managers is transactional and that the positive aspects stand out from the negative aspects of well-being at work. The research contributions are centered on the fact that well-being has been researched with the aim of understanding the phenomenon, in addition to fostering ideas for the construction of organizational policies and guidelines, addressing its characteristics in specific contexts. Leadership, on the other hand, seeks to understand how leaders can promote some change in the work environment, exploring causal mechanisms.

Author Biographies

Charlize de Morais Noval, Universidade do Vale do Itajaí - UNIVALI

Mestra em Administração pelo Programa de Mestrado Profissional Em Admistração, Gestão e Logistica da Universidade do Vale do Itajaí - UNIVALI. Professora no Curso de Graduação em Ciências Contábeis no Centro Universitário IDEAU - Getúlio Vargas -RS

Suzete Antonieta Lizote, Universidade do Vale do Itajai

Doutora em Administração e Turismo.   Docente na Universidade do Vale do Itajaí - Escola de Negócios, nos Cursos de Graduação em Ciências Contábeis; Mestrado Profissional em Gestão, Internacionalização e Logística (PMPGIL) e Mestrado e Doutorado em Administração (PPGA).

Sayonara de Fátima Teston, Universidade do Oeste de Santa Catarina - UNOESC

Doutora em Administração. Docente do Mestrado Profissional em Administração no Programa de Pós-graduação em Administração, Universidade do Oeste de Santa Catarina, Chapecó, Santa Catarina, Brasil.  

Patrick Zawadzki, Universidade do Oeste de Santa Catarina - UNOESC

Doutorando em Administração no Programa de Pós-graduação em Administração, Universidade do Oeste de Santa Catarina, UNOESC, Professor no Curso de Graduação em Administração na Universidade do Oeste de Santa Catarina, UNOESC

References

ABELHA, D. M.; CARNEIRO, P. C. da C.; CAVAZOTTE. F. de S. C. N. Liderança transformacional e satisfação no trabalho: avaliando a influência de fatores do contexto organizacional. Revista Brasileira de Gestão de Negócios. v. 20 n. 4, p. 516-532, 2018.

ALBRECHT, S. L. Challenge demands, hindrance demands, and psychological need satisfaction. Journal of Personnel Psychology, v. 14, n. 2, p. 70-79, 2015.

ALBUQUERQUE, A.; TRÓCCOLI, B. T. Desenvolvimento de uma escala de bem-estar subjetivo. Psicologia: Teoria e Pesquisa, v. 20, n. 2, p. 153-164, 2004.

ALVES, C. S. R., LIZOTE, S. A.; TESTON, S. F.; ZAWADZKI, P. Líderes transformacionais e transacionais contribuem para o comprometimento organizacional afetivo. In: XLIV Encontro da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Administração, 2020. Porto Alegre, Anais[...], 2020.

ANTONAKIS, J. The validity of the transformational, transactional, and laissez-faire leadership model as measured by the multifactor leadership questionnaire (MLQ 5X). Dissertation Abstracts International Section A: Humanities and Social Sciences, 62, 233, 2001.

ARNOLD, K. A.; CONNELLY, C. E.; WALSH, M. M.; MARTIN GINIS, K. A. Leadership styles, emotion regulation, and burnout. Journal of Occupational Health Psychology, v. 20, n. 4, p. 481-490, 2015.

AVOLIO, B. J.; BASS, B. M. Multifactor leadership questionnaire: manual and sampler. Set. Redwood City, CA: Mind Garden, 2004.

BARBETTA, P.A. Estatística aplicada às ciências sociais. Editora da UFSC, Florianópolis, 2002.

BARBOSA, F.; GAMBI, L.; GEROLAMO, M. Liderança e gestão da qualidade: um estudo correlacional entre estilos de liderança e princípios da gestão da qualidade. Gestão & Produção, v. 24, n. 3, p. 438-449, 2017.

BASS, B. M. Leadership styles and theories. Nursing Standard, v. 27, n. 41, p. 35-39, 2008.

BASS, B. M.; AVOLIO, B. J.; JUNG, D. I.; BERSON, Y. Predicting unit performance by assessing transformational and transactional leadership. Journal of Applied Psychology, v. 88, n. 2, p. 207-218, 2003.

BASS, B. M. From Transactional to Transformational Leadership: Learning to Share the Vision. Organizational Dynamics, v. 18, p. 19-32, 1990.

BREEVAART, K.; BAKKER, A. B.; DEMEROUTI, E.; DERKS, D. Who takes the lead? A multi‐source diary study on leadership, work engagement, and job performance. Journal of Organizational Behavior, v. 37, n. 3, p. 309-325, 2016.

BROWN, T. A. Confirmatory Factor Analysis for Applied Research. The Guilford Press, 2015.

BURNS, J. M. Leadership. New York: Harper & Row Publishers, 1978.

CACHIONI, M. et. al. Bem-estar subjetivo e psicológico de idosos participantes de uma universidade aberta à terceira idade. Revista Brasileira de Geriatria e Gerontologia, v. 20, n. 3, p. 340-352, 2017.

ÇOKLUK, Ö.; KOÇAK, D. Using horn’s parallel analysis method in exploratory factor analysis for determining the number of factors. Educational Sciences: Theory & Practice, v. 16, n. 2, p. 537-551, 2016.

DAY, D. V.; HARRISON, M. M. A multilevel, identity-based approach to leadership development. Human Resource Management Review, v. 17, p. 360-373, 2007.

DIAS, M. A. M. J.; BORGES, R. S. G. Estilos de liderança e desempenho de equipes no setor público. Revista Eletrônica de Administração v. 21, n. 1, p. 200-221, 2015.

FAYOLLE, A.; REDFORD, D. A. Handbook on the entrepreneurial university. Edward Elgar Publishing, 2015.

FERNANDES, C. S; SOUZA JÚNIOR, A. A.; MORAES, A. F. M. Estilos de Liderança no Tribunal de Contas do Estado do Amazonas. Revista de Administração, Sociedade e Inovação, v. 6, n. 3, p. 57-77, 2020.

GILBERT, S. L.; KELLOWAY, E. K. Leadership, recognition, and well‐being: a moderated mediational. Canadian Journal of Administrative Sciences. v. 35, n. 4, p. 523-534, 2018.

GNOATTO, D. C. G. O efeito mediador do comprometimento sobre a relação entre estilos de liderança e bem-estar no trabalho. 2021. Dissertação (Mestrado em Administração) – Universidade do Oeste de Santa Catarina, Chapecó, SC, Brasil, 2021.

GONÇALVES, M. N. C. Estilos de liderança: um estudo de autopercepção de enfermeiros gestores. 2008. Dissertação (Mestrado), Universidade Fernando Pessoa, Porto.

HAIR JR., J. F., BLACK, W. C.; BABIN, B. J. ANDERSON, R. E.; TATHAM, R. L. Análise multivariada de dados. 6. ed. Porto Alegre: Bookman, 2009.

HOWARD, J. GAGNÉ, M.; MORIN, A. J. S.; VAN DEN BROECK, A. Motivation profiles at work: a self-determination theory approach. Journal of Vocational Behavior, v. 95, p. 74-89, 2016.

IDEAU. Institucional. Disponível em: https://www.getulio.ideau.com.br/ Acesso em: 05 nov. 2020.

KELLY, E. P. Transformational leadership: industry, military, and educational impact. Journal of Leadership Studies, v. 5, n. 3, p. 169-169, 1998.

LANDIS, J. R.; KOCH, G. G. The measurement of observer agreement for categorical data. Biometrics, v. 33, n. 1, p. 159-174, 1977.

MOLINA, M. L. et al. Bem-estar e fatores associados em professores do ensino fundamental no sul do Brasil. Revista CEFAC, v. 19, n. 6, p. 812-820, 2017.

MUENJOHN, N.; ARMSTRONG, A. Evaluating the structural validity of the Multifactor Leadership Questionnaire (MLQ), capturing the leadership factors of transformational-transactional leadership. Contemporary Management Research, v. 4, n. 1, p. 3-14, 2008.

MUN, J.; MUN, K.; KIM, S. Exploration of Korean students’ scientific imagination using the scientific imagination inventory. International Journal of Science Education, v. 37, n. 13, p. 2091-2112, 2015.

NORTHOUSE, P. G. Leadership: theory and practice 5. ed. Thousand Oaks: Sage Publications Inc., 2010.

OLIVEIRA MACIEL, C.; NASCIMENTO, M. R. Em busca de uma abordagem não atomizada para o exame das relações entre liderança transformacional e comprometimento organizacional. Revista de Administração, v. 48, n. 3, p. 544-559, 2013.

OLIVEIRA, A. F.; GOMIDE JUNIOR, S.; POLI, B. V. S. Antecedentes de bem-estar no trabalho: confiança e políticas de gestão de pessoas. Revista de Administração Mackenzie, v. 21, n. 1, p. 1-26, 2020.

OLIVEIRA-SILVA, L. C.; PORTO, J. B. Bem-estar subjetivo e florescimento no trabalho: o impacto da realização profissional. Revista de Administração Mackenzie, v. 22, n. 1, p. 1-25, 2021.

OMAR, A.; SALESSI, S.; URTEAGA, F. Liderazgo, confianza y flexibilidad laboral como predictores de identificación organizacional: um estúdio com trabajadores argentinos. Pensamiento Psicológico, v. 14, n. 2, p. 33-47, 2016.

OMS - Organização Mundial de Saúde. Folha informativa: depressão. Disponível em: https://www.paho.org/topicos/depressao Acesso em: mar. 2021.

PASCHOAL, T.; TAMAYO, Á. Construção e validação da escala de bem-estar no trabalho. Avaliação Psicológica, v. 7, n. 1, p. 11-22, 2008.

PAZ, M. G. T.; FERNANDES, S.; CARNEIRO, L.; MELO, E. Bem-estar pessoal nas organizações e qualidade de vida organizacional: o papel mediador da cultura organizacional. Revista de Administração Mackenzie, v. 21, n. 1, p. 1-37, 2020.

PÉREZ-NEBRA, A. R.; QUEIROGA, F.; OLIVEIRA, T. A. Presenteísmo de professores regentes: bem-estar como estado psicológico crítico na mediação de características do trabalho. Revista de Administração Mackenzie, v. 21, n. 1, p. 1-27, 2020.

PINCK, A. S.; SONNENTAG, S. Leader mindfulness and employee well-being: the mediating role of transformational leadership. Mindfulness, v. 9, n. 3, p. 884-896, 2018.

RATIU, L.; DAVID, O. A.; BABAN, A. Developing managerial skills through coaching: Efficacy of a cognitive-behavioral coaching program. Journal of Rational-Emotive & Cognitive-Behavior Therapy, v. 34, n. 4, p. 244-266, 2017.

ROCHA SOBRINHO, F.; PORTO, J. B. Bem-Estar no trabalho: um estudo sobre suas relações com clima social, coping e variáveis demográficas. Revista de Administração Contemporânea, v.16, n.2, p. 253-270, 2012.

RODRIGUES, C. L. C.; REGIS, H. P. Estilos de liderança em TI na Administração Pública. In: Décima Conferência Ibero-americana em Sistemas, Cibernética e Informática: CISCI, Anais [...], 2011.

RODRIGUES, S. A., SILVA, M. D. S.; SOUSA, F. R. L.; FRADE, C. M. Estilos de liderança de professores universitários: um estudo de caso em uma instituição de ensino pública. Gestão & Conexões, v. 28, n. 2 p. 84-104, 2019.

RUIZ, S. M. A.; MARTENS, C; COSTA P. R. Entrepreneurial university: an exploratory model for higher education. Journal of Management Development, v. 39, n. 5, 2020.

SCHEIN, E. Cultura organizacional e liderança. São Paulo: Editora Atlas, 2007.

SILVA, C. P. da.; PASCHOALOTTO, M. A. C.; ENDO, G. Y. Liderança organizacional: uma revisão integrativa brasileira. RCPA, v. 14, n. 1, p. 146-159, 2020.

SILVA, D. C. Autonomia, multitarefas e bem-estar: a percepção de técnicos-administrativos do IFSC em tempos de teletrabalho. 2021. Dissertação (Mestrado em Administração) - Universidade do Oeste de Santa Catarina – UNOESC, Chapecó, SC, Brasil, 2021.

SIQUEIRA, M. M.; PADOVAM, V. A. R. Bases teóricas de bem-estar subjetivo, bem-estar psicológico e bem-estar no trabalho. Psicologia: Teoria e Pesquisa, v. 24, n. 2, p. 201-209, 2008.

TEPPER, B. J.; PERCY, P. M. (1994). Structural validity of the multifactor leadership questionnaire. Educational and Psychological Measurement, v. 54, n. 3, p. 734-744, 1994.

TORRES, R.; SIDOROVA, A. The effect of business process configurations on user motivation. Business Process Management Journal, v. 21, n. 3, p. 541-563, 2015.

VAN HORN, J. E., TARIS, T. W.; SCHAUFELI, W. B.; SCHREURS, P. J. G. The structure of occupational well-being: a study among Dutch teachers. Journal of Occupational and Organizational Psychology, v. 77, p. 365-375, 2004.

WARR, P.; NIELSEN, K. Wellbeing and work performance. In: E. DIENER, E.; OISHI, S.; TAY, L. (Eds.), Handbook of well-being. Salt Lake City, UT: DEF., 2018.

YUKL, G. Effective leadership behavior: what we know and what questions need more attention. Academy of Management Perspectives, v. 26, n. 4, p. 66-85, 2012.

Published

2022-03-15

Issue

Section

Artigos