Application of project based learning in business administration course: contributions to learning, skills development and professional training of students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1983-4535.2022.e84217

Keywords:

Active Methodologies, Project Based Learning, Skills, Learning

Abstract

The present study aims to identify what are the contributions of the application of the active methodology, Project Based Learning (PBL) in the learning, in the development of abilities and in the professional formation of the Bachelor of Business Administration students. A qualitative empirical study was carried out, through an open questionnaire, which generated a corpus of textual analysis treated by the content analysis technique. Altogether, 19 students participated in the study who developed the PBL methodology in the semester. Among the main results, it is observed that there were contributions from the PBL to the students' learning in the conceptual, procedural and attitudinal areas of the discipline. As for the development of skills by students, all those listed in previous studies were developed during the process, however, the most recurrent were: Communication; Team work; Planning/Organization; Make decisions; Problem solving; Interpersonal relationship. In addition, it was also possible to confirm the positive impact on the student's professional training, preparing him for the job market. The study contributed to validate the contributions that the use of the PBL methodology has, especially in the teaching of business, especially in subjects with a theoretical scope.

Author Biographies

Zâmora Cristina dos Santos, Instituto Federal de Educação do Espírito Santo

Mestre em administração de Empresas pela FUCAPE. Especialista em Gestão da Psicologia Organizacional e  Pós-Graduada em Práticas Pedagógicas pelo IFES. Graduada em Administração de Empresas.   Atualmente é servidora TAE e professora voluntária do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo. Ocupa o cargo de Coordenadora de Extensão e do Núcleo Incubador do campus Venda Nova do Imigrante.  Membro do Conselho de ética do Instituto.

Jonadable Alves Palmeira, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espirito Santo

Graduado em Pedagogia pela Universidade do Estado da Bahia, Mestre em Ciências pela Universidade Federal Rural do Rio Janeiro e Doutor em Políticas Sociais pela Universidade Estadual do Norte Fluminense. Atualmente é Técnico em Assuntos Educacionais do Instituto Federal do Espírito Santo (IFES) lotado na Coordenadoria de Gestão Pedagógica. 

References

AZEVEDO. Y.G.P; ARAUJO. A.O; MEDEIROS.V.C. Conhecimentos, Habilidades e Atitudes Desenvolvidas Pelos Discentes de Contabilidade Através da Aprendizagem Baseada em Projetos. Revista Contabilidade, Gestão e Governança. v. 20 · n. 1. 2017. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/316444061_Conhecimentos_Habilidades_e_Atitudes_Desenvolvidas_Pelos_Discentes_de_Contabilidade_Atraves_da_Aprendizagem_Baseada_em_Projetos.

BACICH, L.; MORAN, J. Metodologias Ativas para uma Educação Inovadora. Porto Alegre: Penso, 2018. ISBN: 978-85-308-0996-6.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. 70.Ed. São Paulo. 2011.

BENDER, W. N. Aprendizagem baseada em projetos: educação diferenciada para o Século XXI. Porto Alegre: Penso, 2014.

BERGAMINI, C. W. O líder eficaz. São Paulo: Atlas, 2009.

BLOOM, BS, HASTINGS, T, MADAUS, G. Manual de avaliação formativa e somativa do aprendizado escolar. São Paulo: Pioneira; 1993.

BUCK INSTITUTE FOR EDUCATION. Aprendizagem baseada em projetos: guia para professores de ensino fundamental e médio. Buck Institute for Education. Tradução Daniel Bueno. 2 ed. Porto Alegre: Artmed, 2008.

BURNS, J. M. Leadership. New York: Perenium, 1978.

COLARES, Karla Taísa Pereira; OLIVEIRA, Wellington de. Metodologias Ativas na formação profissional em saúde: uma revisão. Revista Sustinere, [S.l.], v. 6, n. 2, p. 300 - 320, jan. 2019. ISSN 2359-0424. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/sustinere/article/view/36910.

COLL, C. O Construtivismo na sala de aula. São Paulo: Ática, 1997.

DIESEl, Aline; BALDEZ, Alda Leila Santos; MARTINS, Silvana Neumann. Os princípios das metodologias ativas de ensino: uma abordagem teórica. 2017. Disponível em: http://dx.doi.org/10.15536/thema.14.2017.268-288.404.

FLINT, W. J. Problem-based Learning: welcome to the real world: a teaching model for adult learners. Charleston, South Carolina: BookSurge Publishing, 2007.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. 36. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2007.

KOSLOSKI, Ricardo Ajax et al. Aprendizagem baseada em projetos aplicada em uma disciplina de integração de Engenharias: desafios e benefícios. Brazilian Symposium on Computers in Education (Simpósio Brasileiro de Informática na Educação - SBIE), [S.l.], p. 89, nov. 2019. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/337409962_Aprendizagem_baseada_em_projetos_aplicada_em_uma_disciplina_de_integracao_de_Engenharias_desafios_e_beneficios.

MORÁN, J. Mudando a educação com metodologias ativas. Coleção Mídias Contemporâneas. Convergências Midiáticas, Educação e Cidadania: aproximações jovens, v. 2, p. 15-33, 2015. Disponível em: http://www2.eca.usp.br/moran/wp-content/uploads/2013/12/mudando_moran.pdf.

MORÁN, J. Metodologias ativas para uma aprendizagem mais profunda. Educatrix. Dossiê currículo. Ano 7, n. 12. São Paulo: Moderna, 2017. Disponível em: http://www2.eca.usp.br/moran/wpcontent/uploads/2013/12/metodologias_moran1.pdf.

NEUMANN, S.; BORELLI, A., OLEA, V. P. Aprendizagem Baseada em Projetos no Curso de Administração: Um Estudo de Caso em uma Instituição de Ensino da Serra Gaúcha. Mostra de Iniciação Científica, Pós-graduação, Pesquisa e Extensão. 2016. Disponível em: http://www.ucs.br/etc/conferencias/index.php/mostraucsppga/xvimostrappga/paper/viewFile/4848/1582

OLIVEIRA F. R.; OLIVEIRAD.H.; FERNANDES A.H. Metodologias Ativas: repensando a prática docente no contexto educacional do século XXI. Revista Aproximação — ano 02. Vol. 02, 2020. Disponível em: https://revistas.unicentro.br/index.php/aproximacao/article/view/6360.

PASQUALETTO, T. I. VEIT, E. A. ARAÚJO, I. S. Aprendizagem Baseada em Projetos no Ensino de Física: uma Revisão da Literatura. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências - RBPEC, v. 17, n. 2, p 551–577, 2017. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/4546.

PIAGET, J. Para onde vai a educação? 10ª ed., Rio de Janeiro, José Olympio,1988.

SANTOS, A. C. M. Z. (2020). Contribuições da Aprendizagem Baseada em Projetos: análise da utilização do método em disciplina do Curso de Administração. Revista Thema, v.17 p..124-134. 2020. Disponível em: http://periodicos.ifsul.edu.br/index.php/thema/article/view/1493/1423.

Published

2022-08-08

Issue

Section

Artigos