Tutoring throughout pandemic times: professors’ and tutors’ experiences at a public university’s business course

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1983-4535.2022.e85241

Keywords:

Tutoring, Learning, Emergential Remote Learning

Abstract

The academic tutoring, as a mean to motivate the student to teaching activities, remain poorly understood. Amid the Covid-19 Pandemic and it consequent lockdown, learning and monitorship became remote-based, urging for new configurations by professors’ and tutors’. This present study seeks to understand, by the logic of these actors, how did occurred the referred adaptation of learning and tutoring practice through this context. It was used, as a method, the basic qualitative research, interviews and additional document survey were conducted. It was concluded that academic tutoring and learning practices itself didn’t change in its essence, it just passed through contextual and incremental changes, through an experiential learning process trial coming. It was inferred that many practices and tools adopted will become incorporated to the post-pandemic scenario, and the lessons learned through it unfavorable context, will become interesting. It study contributes to the academic tutoring study field and expands the notion about the pandemic scenario impact to the present and to the future of higher education.

Author Biographies

Murilo Gabriel da Costa Silva, UFPB

Mestrando em Administração - PPGA/UFPB

Interessado em estudos na área de Ensino e Pesquisa em Administração, com foco em aprendizagem, competências, metodologias ativas e ambientes inovadores de ensino.

Isaac Almeida Moraes Oliveira de Azevedo, Universidade Federal da Paraíba (UFPB)

Mestrando em Administração - PPGA/UFPB

Interessado no estudo de Estratégia e Ensino e Pesquisa em Administração, com foco em transformação digital de modelos de negócio, estratégia digital, capacidades dinâmicas, ambidestria; aprendizagem ativa em Administração, metodologias ativas, monitoria acadêmica.

Lynda Lee Batista dos Santos Lima, Universidade Federal da Paraíba (UFPB)

Mestranda em Administração - PPGA/UFPB

Interessada no estudo de Finanças Corporativas.

Heudja Santana Varela Ribeiro de Araújo, Universidade Federal da Paraíba (UFPB)

Mestranda em Administração - PPGA/UFPB

Interessada em estudos na área de Ensino e Pesquisa em Administração, com foco na formação docente e estratégias colaborativas de ensino.

Ana Lúcia de Araújo Lima Coelho, Universidade Federal da Paraíba (UFPB)

Professora Associada vinculada ao Departamento de Administração da Universidade Federal da Paraíba (UFPB), ao Programa de Pós-Graduação em Administração (PPGA/UFPB) e ao Programa de Pós-Graduação em Gestão Pública e Cooperação Internacional (PGPCI/UFPB).

Interessada em estudos nas áreas 'Ensino e Pesquisa em Administração e Contabilidade'; 'Prática Docente e Metodologias Ativas'; 'Educação para Sustentabilidade'; 'Liderança Sustentável'.

References

ALMEIDA, P. G. S. A. Questões dos alunos e estilos de aprendizagem: um estudo com um público de Ciências no ensino universitário. 2007. 519p. Tese de Doutorado em Didática, Universidade de Aveiro, Aveiro, 2007.

ALBUQUERQUE G. S.; MENDES R. R. S.; ROCHA B. C.; CARREIRO M. C. Monitoria de técnica operatória e cirurgia experimental e sua relevância na formação médica. Revista Brasileira de Educação Médica. Salvador, v. 36, n. 4, p. 564-569, dez. 2012. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022012000600017

ARCANJO, T. Como ficam as monitorias no Ensino Remoto? Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia. Salvador, 2021. Disponível em: http://www.uesb.br/noticias/como-ficam-as-monitorias-no-ensino-remoto/. Acesso em: 23 jul. 2021.

AQUINO, E. M. L.; SILVEIRA, I. H.; PESCARINI, J. M.; AQUINO, R.; SOUZA-FILHO, J. A. Medidas de distanciamento social no controle da pandemia de COVID-19: potenciais impactos e desafios no Brasil. Ciência & Saúde Coletiva. Salvador, v. 25, p. 2423-2446, 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/1413-81232020256.1.10502020

BARDIN, L. Análise de Conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2016.

BATISTA, J. B.; FRISON, L. M. B. F. Monitoria e aprendizagem colaborativa autorregulada. In: VOOS, D. & BATISTA, J. B. (Orgs.), Sphaera: sobre o ensino de matemática e de ciências. Porto Alegre: Premier, p. 232-247, 2009.

BEARD, C. The experiential learning toolkit: blending practice with concepts. London: Kogan Page, 2010.

BORGES, R. M.; GONZÁLEZ, F. J. O início da docência universitária: a importância da experiência como monitor em disciplinas acadêmicas. Revista Docência Ensino Superior. Belo Horizonte, v. 7, n. 2, p. 50-62, jul./dez. 2017. DOI: https://doi.org/10.35699/2237-5864.2017.2236

BOTELHO, L. V.; LOURENÇO, A. E. P.; LACERDA, M. G.; WOLTZ, L. E. B. Monitoria acadêmica e formação profissional em saúde: uma revisão integrativa. ABCS Health Sciences. Rio de Janeiro, v. 44, n. 1, p. 67-74, mai. 2019. DOI: https://dx.doi.org/10.7322/abcshs.v44i1.1140

BRASIL. Ministério da Educação. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei n. 9.394/96. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9394.htm. Acesso em: 19 jul. 2021.

BROCH, S. C.; JACOBI, L. F. Monitorias: espaços de aprendizagens no ensino superior. Revista Práticas de Administração Pública, v. 5, n. 1, p. 52-74, jan./abr. 2021. DOI: http://dx.doi.org/10.5902/2526629264227

COUTO, E. S.; COUTO, E. S.; CRUZ, I. M. P. #FIQUEEMCASA: educação na pandemia da Covid-19. Interfaces Científicas-Educação. Aracajú, v. 8, n. 3, p. 200-217, 2020. DOI: https://doi.org/10.17564/2316-3828.2020v8n3p200-217

DANTAS, O. M. Monitoria: fonte de saberes à docência superior. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos. Brasília, v. 95, n. 241, p. 567-589, set./dez. 2014. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S2176-6681/301611386

DYNIEWICS, L.; PEREIRA, R. Na pandemia, habilidades comportamentais passam a ser ainda mais valorizadas por empresas. Estadão, São Paulo, 10 jul. 2020. Disponível em: https://www.estadao.com.br/infograficos/economia,na-pandemia-habilidades-comportamentais-passam-a-ser-ainda-mais-valorizadas-por-empresas,1105194. Acesso em: 23 jul. 2021.

FIOR, C. A.; MARTINS, M. J. University teaching in the pandemic context and higher education entrance. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 10, n. 024742, p. 1-19, 2020. DOI: https://doi.org/10.35699/2237-5864.2020.24742

FRISON, L. M. B. Monitoria: uma modalidade de ensino que potencializa a aprendizagem colaborativa e autorregulada. Pro-posições. Pelotas, v. 27, n. 1, p. 133-153, jan./abr. 2016. DOI: https://doi.org/10.1590/0103-7307201607908

HERMOGENES, L. R.; SANTOS, M.; NASCIMENTO, P. F.; TEIXEIRA, L. F. A importância das Digital Skills em tempos de crise: alguns aplicativos utilizados durante o isolamento social devido à pandemia do Covid-19. Revista Augustus. Rio de Janeiro, v. 25, n. 51, p. 198-218, jul./out. 2020. DOI: https://doi.org/10.15202/1981896.2020v25n51p198

HERRERA, Y. R.; SÁNCHEZ, M. L. Z.; VALDIVIA-MORAL, P.; MARÍN-MARÍN, J-A.; GARCÍA, S. A. Active Methodologies in the Training of Future Health Professionals: Academic Goals and Autonomous Learning Strategies. Sustainability. Riobamba, v. 12, n. 4, art. 1485, fev. 2020. DOI: https://doi.org/10.3390/su12041485

HODGES, C. B.; MOORE, S.; LOCKEE, B. B.; TRUST, T.; BOND, M. A. The Difference Between Emergency Remote Teaching and Online Learning. Educause Review Online, mar. 2020. Disponível em: https://er.educause.edu/articles/2020/3/the-difference-between-emergency-remote-teaching-and-online-learning. Acesso em: 10 jul. 2021.

KOLB, A. Y.; KOLB, D. A. Experiential Learning Theory: A dynamic, holistic approach to management learning, education, and development. In: ARMSTRONG, S.; FUKAMI, C. Handbook of management learning, education e development. Londres: Sage, 2009, p. 42-68.

MELO, G. F. Monitoria: projeto formativo para iniciação à docência universitária. Revista Eletrônica Pesquiseduca, v. 09, n. 17, p. 57-71, jan./abr. 2017. Disponível em: https://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/663. Acesso em: 07 dez. 2021.

MERRIAM, S. B. Qualitative research: a guide to design and interpretation. San Francisco: Jossey-Bass, 2009.

MERRIAM, S.B. BIEREMA, L. L. Adult Learning: Linking Theory and Practice. San Francisco: Jossey-Bass, 2014, p. 104-126.

MINAYO, M. C. Análise qualitativa: teoria, passos e fidedignidade. Ciência & Saúde Coletiva. Rio de Janeiro, v. 17, n. 3, p. 621-626, 2012. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-81232012000300007

NASCIMENTO, L. C. N.; SOUZA, T. V.; OLIVEIRA, I. C. S.; MORAES, J. R. M. M.; AGUIAR, R. C. B.; SILVA, L. F. Theoretical saturation in qualitative research: an experience report in interview with schoolchildren. Revista Brasileira de Enfermagem. Rio de Janeiro, v. 71, n. 1, p. 228-233, abr./jun. 2018. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/0034-7167-2016-0616

PINTO, M. B; MEDEIROS, C. S. A; ANDRADE, L. D. F; SANTOS, N. C. C. B; ALBUQUERQUE, A. M.; RAMALHO, M. N. A. Monitoria acadêmica: importância e contribuição para a formação do enfermeiro. Revista de Enfermagem UFPE Online. Recife, v. 10, n. 6, p. 1990-1997, jun. 2016. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas /revistaenfermagem/article/view/11210. Acesso em: 13 dez. 2021.

REIS, D. S. Coronavírus e desigualdades educacionais: reposicionando o debate. Olhar de Professor. Ponta Grossa, v. 23, n. 1, pág. 1-5, 2020. DOI: https://doi.org/10.5212/http://orcid.org/0000-0001-6977-7166

SCHREIER, M. Qualitative content analysis. In: FLICK, U. The SAGE handbook of qualitative data analysis. New York: SAGE, pp. 170-183, 2014. DOI: https://www.doi.org/10.4135/9781446282243.n12

SILVA, A. B.; REBELO, L. M. B. A gênese da aprendizagem no contexto social: a experiência vivida de gerentes. Revista Alcance. Santa Catarina, v. 13, n. 1, p. 09–27, 2006. Disponível em: https://siaiap32.univali.br/seer/index.php/ra/article/view/194. Acesso em: 13 dez. 2021.

SILVA, M. D. S.; SILVA, A. B.; COELHO, A. L. A. L. Implications of the Learning Environment in Professional Master's Degree in Business Administration in Brazil. Learning Environments Research. João Pessoa, v. 1, p. 1-20, 2018. DOI: https://doi.org/10.1007/s10984-018-9272-2

Published

2022-08-08

Issue

Section

Artigos