Development of emergency remote education in a public higher education institution

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1983-4535.2022.e85831

Keywords:

Emergency Remote Teaching, Adaptation of Teachers, Teaching Learning Process

Abstract

The year 2020 had a reality imposed and beyond humanity's control, we had to review certain behaviors, as well as readjust to new procedures, including restrictions on social contacts, keeping social distance, all due to a pandemic generated by the COVID-19 virus. Faced with this reality, educational institutions suffered from the suspension of classes and rethinking a new way of offering education, with the emergence, by education authorities, of emergency remote teaching (ERE). In this context, we carried out a survey in which we sought to understand how the professors of a public higher education institution adapted their teaching activities with the implementation of the ERE. For the development of this article, we worked with a mostly qualitative approach, using the technique of content analysis to assess the data collected through interviews with professors at the institution, selected using the snowball technique. In this way, we evidenced that the professors judged the ERE as necessary, in order to maintain the educational activities, not causing greater harm to the students. However, they mentioned that teaching is precarious when compared to distance learning, that at times the institution did not have a full discussion with the academic community about its implementation, in addition to feeling a greater workload than in face-to-face teaching , for trying to meet the demands of students as well as studying strategies that help greater interaction of students in virtual classes.

Author Biographies

Maria Denise Nunes Rodrigues, UFLA - Universidade Federal de Lavras

Doutoranda em Administração pela Universidade Federal de Lavras (UFLA). Mestre em Controladoria e Administração pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Especialista em Auditoria (UFC). Bacharel em Ciências Contábeis (UFC). Pesquisadora do grupo de pesquisa: Núcleo de Estudos em Organização, Gestão e Sociedade (NEORGS-UFLA). Professora Efetiva do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará (IFCE). Coordenadora da área de Empreendedorismo e Incubadora na Pró Reitoria de Extensão do IFCE (2017-2018). Professora Associada da Associação Cearense de Estudos e Pesquisas (ACEP), com experiência de 10 anos nas áreas financeira e controladoria (2003 a 2013) na respectiva Associação, atuando de estagiária até gerente da controladoria.

Iasmin Ribeiro Diniz, UFLA - Universidade Federal de Lavras

Mestranda em Administração pela UFLA - Universidade Federal de Lavras. Graduada em Administração pelo Centro Universitário de Lavras - UNILAVRAS. Bolsista em Iniciação Científica na Universidade Federal de Lavras - UFLA de 2018 a 2019 com o projeto de pesquisa sobre Vida de Professores do Ensino Superior. Participante do Projeto de Pesquisa sobre Histórias de Vida de Docentes e Futuros Docentes da Educação Superior: Formação e Auto Formação de 2019 a 2020. Estagiária em Projetos e Melhoria Contínua (Qualidade) na VETBR Saúde Animal de 2016 a 2018.

Mônica Carvalho Alves Cappelle, UFLA - Universidade Federal de Lavras

Graduada em Administração pela Universidade Federal de Lavras- UFLA (1999), possui Mestrado em Administração por essa mesma Universidade (2002) e Doutorado em Administração pela Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG (2006). Tem experiência na área de Administração com ênfase em Estudos Organizacionais, Metodologia de Pesquisa e Gestão de Pessoas atuando principalmente nos seguintes temas: relações de trabalho, relações de gênero, subjetividade, identidade, cultura, carreira, relações de poder e poder disciplinar. Atualmente é professora associada do Departamento de Administração e Economia da Universidade Federal de Lavras e pesquisadora líder do grupo de pesquisa NEORGS- Núcleo de Estudos em Organizações, Gestão e Sociedade. Foi membro da Câmara de Ciências Sociais Aplicadas da Fundação de Amparo à Pesquisa de Minas Gerais (FAPEMIG) de 2012 a 2016 na qual esteve como coordenadora nos anos 2013 e 2014. Foi líder do tema Gênero e Diversidade da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Administração (ANPAD), área de Estudos Organizacionais por cinco mandatos (2011-2015).

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Published

2022-08-08

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Section

Artigos