Innovation in the context of emergency remote education, implemented by higher education institutions in Guarapuava - PR

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1983-4535.2022.e86586

Abstract

Innovation is one of the main phenomena in contemporary economies. It is highlighted as a competitive advantage factor and assists to the companies’ survival, featuring as one of the development and growth sources. Thus, the present study aims to analyze the perception of the Guarapuava HEIs students about the innovations implemented by them, to confront the conditions imposed by COVID-19. Therefore, the research methodology is classified as descriptive about the objective, performed with a survey. The data was collected through 257 questionnaires and statistically analyzed. The innovations were analyzed from the perspective of eight strategy elements of services that have been grouped on three factors, according to the Exploratory Factorial Analysis. In general, the elements services, people, distribution, processes, promotion, show a positive trend from the students’ perspective. Already referring to the price, productivity/quality and physical evidences, the averages points to the neutrality. The only question with high agreement concerns the fact that the HEI’s have widely attended the pandemic related demands. The average of the factors was separated by institution, this way, it has been identified that the University Centers stand out for better scores, and from the Analysis of Variance it was possible to observe that there are statistically significant differences between some HEIs.

Author Biographies

Joceliane Antunes Araujo Camargo, Universidade Estadual do Centro Oeste - UNICENTRO

(1) Titulação: Mestre

(2) Instituição de vínculo: Universidade Estadual do Centro Oeste - UNICENTRO

(3) Setor de vínculo: Programa de Pós-Graduação em Administração

Marcos Roberto Kühl, Universidade Estadual do Centro Oeste - UNICENTRO

(1) Titulação: Doutorado

(2) Instituição de vínculo: Universidade Estadual do Centro Oeste - UNICENTRO

(3) Setor de vínculo: Programa de Pós-Graduação em Administração

References

BARCET, A. Innovation in services: a new paradigm and innovation model. In: Gallouj, F. & Djellal, F. (eds.). The Handbook of Innovation and Services. Cheltenham, UK: Edward Elgar, 2010. Disponível em: https://www.twirpx.com/file/565252/ Acesso em: 12 Jul. 2020.

BEZERRA, C. B et al. Impacto psicossocial do isolamento durante pandemia de covid-19 na população brasileira. Saúde Soc. v. 29, n. 4, 2020. Disponível em: https://www.scielosp.org/pdf/sausoc/2020.v29n4/e200412/pt Acesso: 25 Nov. 2021.

BRASIL. LEI Nº 10.973, DE 2 DE DEZEMBRO DE 2004. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/2004/lei-10973-2-dezembro-2004-534975-publicacaooriginal-21531-pl.html#:~:text=1%C2%BA%20Esta%20Lei%20estabelece%20medidas,218%20e%20219%20da%20Constitui%C3%A7%C3%A3o. Acesso em 25 Jun. 2020.

COOPER, D. R.; SCHINDLER, P. S. Métodos de pesquisa em administração. 10. ed. – Dados eletrônicos. – Porto Alegre: Bookman, 2011.

FERREIRA, G. S. M. et al. Pandemia do COVID-19 e as possibilidades de ressignificação das atividades de gestão no ensino superior. Revista Enfermagem Atual In Derme, v. 93. Disponível em: http://www.revistaenfermagematual.com/index.php/revista/article/ view/814/676 Acesso em: 18 Set. 2020.

FIELD, A. Descobrindo a estatística usando o SPSS [recurso eletrônico]. 2. ed. – Dados eletrônicos. – Porto Alegre: Artmed, 2009.

FITZSIMMONS, A.; FITZSIMMONS, J. Administração de Serviços [recurso eletrônico]. 7ª. ed. Porto Alegre: AMGH, 2014.

FREEMAN, C. Inovação e Ciclos Longos de Desenvolvimento Econômico, 1984. Disponível em: https://revistas.fee.tche.br/index.php/ensaios/article/view/336/565 Acesso: 30 Fev. 2020.

FREEMAN, C.; SOETE, L. A Economia da Inovação Industrial. Campinas: Unicamp, 2008.

GALLOUJ, F. DJELLAL, F. The Handbook of Innovation and Services: a Multi-disciplinary Perspective. França: Edward Elgar, 2010. Disponível em: https://books.google.com.br/books?id=r8dY6UJ979sC&printsec=copyright&redir_esc=y#v=onepage&q&f=false Acesso em: 30 Mar. 2020.

GERHARDT, T. E.; SILVEIRA, D. T. (org.). Métodos de Pesquisa. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2009. Disponível em: http://meiradarocha.jor.br/news/tcc/files/2017/12/Gerhardt-e-Silveira.-M%C3%A9todos-de-Pesquisa-EAD-UFRGS.pdf Acesso em 20 Ago. 2020.

GIL, A. C. Como Elaborar Projetos de Pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2007.

GUIMARÃES, J. C. F. et al. Inovação de Marketing em Instituições de Ensino Superior da Serra Gaúcha. Revista Gestão Universitária na América Latina - GUAL, v. 6, n. 2, p. 79-105, 2013. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/273209295_Inovacao_de_marketing_em_Instituicoes_de_Ensino_Superior_da_Serra_Gaucha Acesso em 13 Jul. 2020.

GUIMARÃES, J. C. F. et al. A Influência da Inovação no Ensino, Qualidade e Comprometimento sobre a Retenção de Alunos no Ensino Superior. Revista Gestão Universitária na América Latina - GUAL, n. 1, 2019. p. 249-269. Disponível em: https://pdfs.semanticscholar.org/0cfd/2a67dae1166c5e837c6b14b0db29abef4530.pdf Acesso em 13 Jul. 2020.

INEP. Série Histórica por Município. 2020. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/web/guest/sinopses-estatisticas-da-educacao-superior Acesso em: 29 Nov. 2020.

IPARDES. Caderno Estatístico: Estado do Paraná. 2020. Disponível em: http://www.ipardes.gov.br/cadernos/MontaCadPdf1.php?Municipio=19&btOk=ok Acesso em: 13 Jul. 2020.

IPARDES. Relação dos Munícipios do Estado Ordenados Segundo as Mesorregiões e as Microrregiões Geográficas do IBGE - Paraná, 2012. Disponível em: http://www.ipardes.gov.br/pdf/mapas/base_fisica/relacao_mun_micros_mesos_parana.pdf Acesso: 30 Mar. 2020.

LOVELOCK, C.; WRIGHT, L. Serviços: marketing e gestão. São Paulo: Saraiva, 2003.

MÉLO, C. B. et al. Ensino remoto nas universidades federais do Brasil: desafios e adaptações da educação durante a pandemia de COVID-19. Research, Society and Development, [S. l.], v. 9, n. 11, 2020. Disponível em: https://www.rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/9866 Acesso em: 26 Nov. 2021.

OCDE. Manual de Oslo 2018: diretrizes para coletar, relatar e usar dados sobre inovação. 4 ed. 2018. Disponível em: https://www.oecd.org/science/oslo-manual-2018-9789264304604-en.htm Acesso em: 30 Mar. 2020.

OPAS. Folha informativa – COVID-19. 2020. Disponível em: https://www.paho.org/bra/index.php?option=com_content&view=article&id=6101:covid19&Itemid=875 Acesso em: 13 Jul. 2020.

PACHECO, R. C. dos S.; SANTOS, N. dos; WAHRHAFTIG, Ramiro. Transformação digital na Educação Superior: modos e impactos na universidade. Revista NUPEM, v. 12, n. 27, p. 94-128, 2020. Disponível em: http://revistanupem.unespar.edu.br/index.php/nupem/article/view/825 Acesso: 25 Nov. 2021.

REAL, M. C. Gestão da Inovação. Organizado por Universidade Luterana do Brasil. – Canoas: Ed. ULBRA, 2015. Disponível em: https://www.passeidireto.com/arquivo/42993238/livro-gestao-da-inovacao Acesso em 10 Jul. 2020.

RIBEIRO, H. C. M. CORRÊA, R. Ensino Remoto na Educação Superior em Tempos de Distanciamento Social: uma investigação nas IES privada de um grupo educacional do Brasil. Revista GUAL, v. 14, n. 3, p.139-161, set./dez. 2021. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/gual/article/view/79255/47183 Acesso em: 21 fev. 2022.

ROCHA, A. C.; BANISKI, G. M. Sistemas de Avaliação da Qualidade no Ensino Superior: um estudo comparativo em duas IES do Paraná. The Journal of Engineering and Exact Sciences, v. 6, n. 1, p. 15-22, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufv.br/jcec/article/view/9492/5235 Acesso em 25 Nov. 2021.

SCHUMPETER, J. A. Capitalism, Socialism and Democracy. 3ª. ed. New York: Harper and Row, 1950. Disponível em: https://eet.pixel-online.org/files/etranslation/original/Schumpeter,%20Capitalism,%20Socialism%20and%20Democracy.pdf. Acesso em: 01 Fev. 2020.

SCHUMPETER, J. A. A teoria do desenvolvimento econômico. São Paulo: Nova Cultural, 1988.

SCHUMPETER, J. A. Teoria Do Desenvolvimento Econômico: uma investigação sobre lucros, capital, crédito, juro e o ciclo econômico. São Paulo: Nova Cultural, 1997.

SILVA FILHO, R. L.; RIVERA, C. Desafios e Soluções para uma Instituições de Ensino na Crise da Covid-19. Brasília: ABMS, 2020. Disponível em: https://abmes.org.br/arquivos/documentos/26082020_ArtigoLobo.pdf Acesso: 22 Set. 2020.

SILVA, M. A. F. Métodos e Técnicas de Pesquisa. 2. ed. Curitiba: Ibpex, 2005.

SOUSA, K. A. et al. Gestão da Informação em Tempos de Crise: a experiência da Universidade Federal do Tocantins na Pandemia COVID-19. Revista Desafios – v. 7, n. Supl. COVID-19, 2020. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/desafios/article/ view/8863/16712 Acesso em: 19 Set. 2020.

SUNDBO, J. The toilsome path of service innovation: the effects of the law of low human multi-task capability. In: GALLOUJ, F.; DJELLAL, F. The Handbook of Innovation and Services. Cheltnham: Edward Elgar, 2010.

TACHIZAWA, T; ANDRADE, R. O. B. Gestão de instituições de ensino. 4 ed. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2006. Disponível em: https://books.google.com.br/books?hl=pt-BR&lr=&id=ynpcUb9voh8C&oi=fnd&pg=PA15&dq=Gest%C3%A3o+de+institui%C3%A7%C3%B5es+de+ensino&ots=PMQ7B__ROg&sig=Na3uNnyNOcL-LgYnFeGLpjG0V84#v=onepage&q=Gest%C3%A3o%20de%20institui%C3%A7%C3%B5es%20de%20ensino&f=false Acesso em 25 Jun. 2020.

TIDD, J.; BESSANT, J. Gestão da Inovação. 5 ed. Porto Alegre: Bookman, 2015. Disponível em: https://books.google.com.br/books?hl=pt-BR&lr=&id=Jyj1BgAAQBAJ&oi=fnd&pg= PR1&dq=TIDD,+J.%3B+BESSANT,+J.+Gest%C3%A3o+da+Inova%C3%A7%C3%A3o.+5+ed.+Porto+Alegre:+Bookman,+2015.&ots=onqLKhyDFL&sig=uU9YO6X3q9QFCFHc4R7cqhYhY3A#v=onepage&q&f=false Acesso em 10 Jul. 2020.

XIAO, C.; YI, L. 2020. Analysis on the Influence of Epidemic on Education in China. In: DAS, V.; KHAN, N. (ed.). Covid-19 and Student Focused Concerns: Threats and Possibilities, American Ethnologist website. Disponível em: https://americanethnologist. org/features/collections/covid-19-and-student-focusedconcerns-threats-and-possibilities/ analysis-on-the-influence-of-epidemic-oneducation-in-china . Acesso em: 22 Set. 2020.

Published

2022-11-28

Issue

Section

Artigos