An experience is enough for everyone: perceptions on emergency remote learning and the resumption of face-to-face learning
DOI:
https://doi.org/10.5007/1983-4535.2024.e94761Keywords:
Emergency Remote Learning, Resumption of Face-to-Face Teaching, Business AreaAbstract
The objective of this study is to analyze the perceptions of the process of Emergency Remote Learning and the resumption of face-to-face learning, of undergraduate students in the business area of Brazilian Higher Education Institutions, based on a comparative analysis. The data were collected through a survey, with a final sample of 233 students. The data analysis used descriptive statistics and non-parametric Wilcoxon and Mann-Whitney hypothesis tests. Descriptive question word frequency counts were performed using word clouds. The results show statistically significant differences between the perceptions of the academics regarding the two teaching modalities, in which the resumption of face-to-face teaching is considered desirable and more efficient than Emergency Remote Teaching. It was found that there are no differences in perceptions between both modalities from a gender perspective. Also, 43.78% of respondents stated that "activities" contributed to increased anxiety during remote teaching, which may have compromised results during the pandemic period. The findings allow institutions to evaluate the way they worked on emergency remote teaching, identifying sensitive points, adapting their strategies and providing the insertion of technologies to teaching methods.
References
ALMEIDA, P. R. de.; JUNG, H. S; SILVA, L. de Q. da. Retorno às aulas: entre o ensino presencial e o ensino a distância, novas tendências. Revista Prâksis, [S. l.], v. 18, n.3, p. 96–112, 2021.
ARRUDA, E. P. EDUCAÇÃO REMOTA EMERGENCIAL: elementos para políticas públicas na educação brasileira em tempos de Covid-19. EmRede - Revista de Educação a Distância, [S. l.], v. 7, n. 1, p. 257–275, 2020.
BARRETO, A. C. F.; ROCHA, D. S. COVID 19 E EDUCAÇÃO: RESISTÊNCIAS, DESAFIOS E (IM)POSSIBILIDADES. Revista Encantar, Bom Jesus da Lapa, [S. l.], v. 2, p. 01–11, 2020.
BEHAR, P. A. O ensino remoto emergencial e a educação a distância. Disponível em: <https://www.ufrgs.br/coronavirus/base/artigo-o-ensino-remoto-emergencial-e-a-educacao-a-distancia> Acesso em: 11 de jul. 2020.
BRUSCATO, A. M.; BAPTISTA, J. Modalidades de ensino nas universidades brasileiras e portuguesas: um estudo de caso sobre a percepção de alunos e professores em tempos de Covid-19. Revista Brasileira de Educação, v. 26, 2021.
CASTIONI, R. et al. Universidades federais na pandemia da Covid-19: acesso discente à internet e ensino remoto emergencial. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, v. 29, p. 399-419, 2021.
CAVALCANTI, L. M. R.; GUERRA, M. das G. G. V. Os desafios da universidade pública pós-pandemia da Covid-19: o caso brasileiro. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação , v. 30, n. 114, p. 73–93, 2022.
COOPER, D. R.; SCHINDLER, P. S. Métodos de Pesquisa em Administração (12 th). Porto Alegre: AMGH Editora Ltda, 2016.
COSTA, V. M. F. et al. Educação a distância x educação presencial: como os alunos percebem as diferentes características. XI Congresso Brasileiro de Ensino Superior a Distância (ESUD), Anais XI ESUD, Florianópolis, 2014.
ESPÍNDOLA, M. A.; MAFRA PEREIRA, F. C. Avaliação da Modalidade Remota de Ensino: uma percepção a partir dos discentes do Ensino Superior. Informática na educação: teoria & prática, Porto Alegre, v. 24, n. 2, p. 77–91, 2021.
NETO, B. F. et al. A percepção dos discentes em relação aos processos de ensino e aprendizagem no período remoto em meio a pandemia. Brazilian Journal of Development, [S. l.], v. 7, n. 5, p. 52013–52031, 2021.
FÁVERO, L.P.; BELFIORE, P. Manual de análise de dados: estatística e modelagem multivariada com Excel®, SPSS® e Stata®. Grupo GEN, 2017.
HODGES, C. et al. The Difference Between Emergency Remote Teaching and Online Learning. EDUCAUSE Review. Disponível em: <http://hdl.handle.net/10919/104648> Acesso em: 11 jul. de 2020.
INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA (INEP). Censo Escolar. Brasília: MEC, 2022. Disponível em: <https://censobasico.inep.gov.br/> Acesso em 22 de jul. de 2022.
IRALA, V. B. et al. Expectativa versus realidade: experiências, percepções e desempenhos discentes frente ao ensino remoto. Revista Educar Mais, [S. l.], v. 5, n. 4, p. 849–863, 2021.
MARTINS, V.; ALMEIDA, J. Educação em tempos de pandemia no Brasil: saberes fazeres escolares em exposição nas redes e a educação on-line como perspectiva. Revista Docência e Cibercultura - ReDoC, v. 4, n. 2, p. 215–224, 2020.
MÉDICI, M. S.; TATTO, E. R; LEÃO, M. F. Percepções de estudantes do Ensino Médio das redes públicas e privadas sobre atividades remotas oferecidas em tempos de pandemia do coronavírus. Revista Thema, Pelotas, v. 18, n. ESPECIAL, p. 136–155, 2020.
MELADO, A. S. de S. G. et al. Prevalência e fatores de risco associados a transtornos mentais comuns entre os estudantes de medicina. Revista Brasileira de Medicina de Família e Comunidade, Rio de Janeiro, v. 14, n. 41, p. 1911, 2019.
MENDES, G. M. M. et al. Assessment of Satisfaction in Emergency Remote Teaching From the Student Perspective. SciELO Preprints, 2021.
MOHMMED, A. O. et al. Emergency remote teaching during Coronavirus pandemic: the current trend and future directive at Middle East College Oman. Innovative Infrastructure Solutions, v. 5, p. 1-11, 2020.
MORAES CRUZ, R. et al. Retorno ao trabalho? Indicadores de saúde mental em professores durante a pandemia da COVID-19. Revista Polyphonía, Goiânia, v. 31, n. 1, p. 325–344, 2020.
MOREIRA, J. A. M.; HENRIQUES, S.; BARROS, D. Transitando de um ensino remoto emergencial para uma educação digital em rede, em tempos de pandemia. Revista Dialogia, n. 34, p. 351-364, 2020.
OLIVEIRA, J. B. A. e; GOMES, M.; BARCELLOS, T. A Covid-19 e a volta às aulas: ouvindo as evidências. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, Rio de Janeiro, v. 28, n. 108, p. 555–578, 2020.
RIBEIRO, H. C. M.; CORRÊA, R. Ensino remoto na educação superior em tempos de distanciamento social: uma investigação nas instituições de ensino superior privada de um grupo educacional do Brasil. Revista Gestão Universitária na América Latina - GUAL, Florianópolis, v. 14, n. 3, p. 139–161, 2021.
RODRIGUES, M. D. N; DINIZ, I. R.; CAPPELLE, M. C. A. Desenvolvimento do ensino remoto emergencial em uma instituição pública do ensino superior. Revista Gestão Universitária na América Latina-GUAL, Florianópolis, v. 15, n. 2, p. 223-243, 2022.
SAEZ, E.; ZUCMAN, G. Keeping Business Alive: The Government as Buyer of Last Resort. 2020.
SAMPIERI, R. H.; COLLADO, C. F.; LUCIO, M. B. Metodologia de pesquisa. 5. ed. Porto Alegre: Penso, 2013.
SANTANA, C. L.; SALES, K. M. B. Aula em casa: educação, tecnologias digitais e pandemia Covid-19. Educação, v. 10, n. 1, p. 75-92, 2020.
SCHWAL, M. A. El confinamiento y la vuelta a clases en Argentina: relatos de docentes sobre la desigualdad en pandemia. Texto livre, v. 15, 2022.
SILVA, A. C. O.; SOUSA, S. de. A.; MENEZES, J. B. F de. O ensino remoto na percepção discente: desafios e benefícios. Revista Dialogia, São Paulo, n. 36, p. 298–315, 2020.
SILVA, M. D. et al. Coronavírus: consequências da pandemia no ensino superior. Revista Eletrônica Acervo Saúde, v. 13, n. 5, p. e7120-e7120, 2021.
SILVA, T. S. et al. O Processo De Ensino-Aprendizagem On-Line Durante A Pandemia De Covid-19: Percepção De Docentes Do Ensino Médio. In: CONGRESSO BRASILEIRO INTERDISCIPLINAR EM CIÊNCIA E TECNOLOGIA EVENTO ONLINE, n° 1, Online. Anais I CoBICET, 2020.
SOARES, C. S.; GUIMARÃES, D. E. L.; SOUZA, T.V. Ensino remoto emergencial na percepção de alunos presenciais de Ciências Contábeis durante a pandemia de Covid-19. Revista Catarinense da Ciência Contábil, v. 20, p. e3182-e3182, 2021.
SOUZA, S. M. da F. et al. Os encontros e desencontros do ensino presencial, a distância e remoto em tempos de COVID-19. Revista Transformar, 14, Edição Especial, 38-51, 2020.
SOUZA, K. R. et al. Trabalho remoto, saúde docente e greve virtual em cenário de pandemia. Trabalho, Educação e Saúde, v. 19, e00309141, 2021.
TOQUERO, C. M. Challenges and opportunities for higher education amid the COVID-19 pandemic: The Philippine context. Pedagogical Research, v. 5, n. 4, p. 1-5, 2020.
VAZQUEZ, D. A.; PESCE, L. A experiência de ensino remoto durante a pandemia de Covid-19: determinantes da avaliação discente nos cursos de humanas da Unifesp. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior (Campinas), v. 27, p. 183-204, 2022.
VIEIRA, L.; RICCI, M. C. C. A educação em tempos de pandemia: soluções emergenciais pelo mundo. OEMESC-Observatório do ensino médio em Santa Catarina. Editorial de abril. 2020. Disponível em: <http://www.udesc.br/ensinomedioemsc> Acesso em: 16 de jul. de 2022.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Gestão Universitária na América Latina - GUAL

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
O autor transfere todos os direitos autorais do artigo para a Revista Gestão Universitária na América Latina - GUAL, sendo vedada qualquer reprodução, total ou parcial, em qualquer meio de divulgação, impresso ou eletrônico, sem que a prévia e necessária autorização seja solicitada e, se obtida, fará constar o competente registro e agradecimento à Revista.
Os artigos publicados neste periódico estão sob licença: Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0).
