Between expectation and reality: an analysis of stakeholders' perception on the socioeconomic impacts of implementing an IFET Campus

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1983-4535.2024.e94780

Keywords:

Regional development, Evaluation of public policies, University education, Territorial planning, Federal Institutes of Education

Abstract

The present work aimed to analyze the perception of local actors (stakeholders) in relation to the potential impacts generated by the installation of a campus of the Federal Institute of Education, Science and Technology Farroupilha in a small municipality in the state of Rio Grande Sul/Brazil. The research strategy was a case study and data collection through semi-structured interviews with local actors, divided between the academic community (students, technical staff and teachers) and the external and/or regional community (public authorities, class entities, unions and social movements). The interviewed actors experienced the moment of implementation of the campus, thus being able to have a vision of the municipality in the period before and after the implementation. The analysis of perceptions was based on the literature on endogenous regional development, highlighting the role played by higher education institutions in this process.The results revealed high expectations from external stakeholders regarding the socioeconomic impacts to be generated with the implementation of the campus, in line with the classic perspective of development. As for the real impacts generated by the campus, the perception is of positive results due to the short-term effects, which are opposed to the feelings of frustration of the created expectations. It was also understood that the political and economic context of the country in this interregnum influenced the results of the campus, affecting in turn the perception of stakeholders.

Author Biographies

Milton Cesar Buzata Maciel, IFFAR campus Júlio de Castilhos

Titulação: graduado em História (UFN);  mestre em Desenvolvimento e Políticas Públicas (UFFS).
Instituição de vínculo: Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia Farroupilha (IFFar).
Setor de vínculo: IFFar campus Júlio de Castilhos

Enise Barth, UFFS

Titulação: graduado em Administração (Unijui). Mestre em Administração (UFRN); doutor em Engenharia da produção (UFSC).
Instituição de vínculo: Univerisdade Federal da Fronteira Sul (UFFS).
Setor de vínculo: Curso de Administração e PPG em Desenvolvimento e Políticas Públicas.

Darlan Christiano Kroth, UFFS

Titulação: graduado em C. Econômicas (Unochapecó); mestre em Economia (UEM-PR); doutor em Desenvolvimento Econômico (UFPR).

Instituição de vínculo: Univerisdade Federal da Fronteira Sul (UFFS).

Setor de vínculo: Curso de Administração e PPG em Ciência e Tecnologia Ambiental.

Louise de Lira Roedel Botelho, UFFS

Titulação: graduado emAdmonistração (Univali); mestre e doutora em Engenharia e Gestão do Conhecimento (UFSC); 
Instituição de vínculo: Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS).
Setor de vínculo: Curso de Administração e PPG em Desenvolvimentoe Políticas Públicas.

Vilmar Antônio Boff, URI

Titulação: graduado em C. Contábeis (Unijui); mestre e doutor em Desenvolvimento regional (Unisc).
Instituição de vínculo: Universidade estadual do Rio Grande do Sul (UERGS).
Setor de vínculo: Curso de Administração.

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Published

2024-02-07

Issue

Section

Artigos