Job, stress and Covid-19 pandemic: a study with brazilian higher education teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1983-4535.2024.e95110

Keywords:

Occupational Stress, Teachers, Universities, COVID-19

Abstract

Different psychosocial risk factors precede work-related stress and compromise workers' health. This research identified characteristics of the work of brazilian higher education teachers during the Covid-19 pandemic that can influence the development of stress. A quantitative study was conducted with 203 teachers members from public and private institutions in different states of Brazil. A socio-professional data questionnaire and the Job Stress Scale (adapted version in Portuguese) were applied. Aspects of the participants' work stood out, such as the requirement to work intensely and quickly, the need to use specific skills and knowledge for task performance. The participants perceived a high workload demand (60%), high control and autonomy in their tasks (64%), and high social support (53%). There was a perception of increased workload during the pandemic (68%). The analysis allowed including 39% of the sample in the active quadrant of the theoretical model used. The active work can indicate that, despite the characteristics and demands of teaching work during the pandemic, high control over their work activities, combined with social support, can mitigate factors that lead to work-related stress. The findings of this research allow for reflection and support practices that promote teachers' health.

Author Biographies

Júlia Tomedi Martins, Atitus Educação

(1) Mestre em Psicologia
(2) Atitus Educação
(3) Gestão de Pessoas

Mônica Bernardes, Atitus Educação

(1) Mestranda em Psicologia
(2) Atitus Educação
(3) Programa de Pós Graduação em Psicologia

Tainá Girardelo, Atitus Educação

(1) Graduada em Psicologia
(2) Atitus Educação
(3) Faculdade de Psicologia, Escola de Saúde, Atitus Educação

Júlia Gonçalves, Atitus Educação

(1) Doutora em Psicologia;
(2) Atitus Educação;
(3) Docente do Programa de Pós Graduação em Psicologia Atitus Educação

References

ALVES, M. G. de M.,et al. Versão resumida da “job stress scale”: adaptação para o português. Revista de Saúde Pública, v. 38, n. 2, p. 164-71, 2004.

ALVES, M. G. de M., et al. Modelo demanda-controle de estresse no trabalho: considerações sobre diferentes formas de operacionalizar a variável de exposição. Cadernos de Saúde Pública, v. 31, p. 208-212, 2015.

ARIZA-MONTES, A. et al. Work environment and well-being of different occupational groups in hospitality: Job Demand–Control–Support model. International Journal of Hospitality Management, v. 73, p. 1-11, 2018.

BEZERRA, A. C. V. et al. Fatores associados ao comportamento da população durante o isolamento social na pandemia de COVID-19. Ciência & Saúde Coletiva, v. 25, n. 1, p. 2411-2421, 2020.

BORSOI, I. C. F. Trabalho e produtivismo: saúde e modo de vida de docentes de instituições públicas de Ensino Superior. Cadernos de Psicologia Social do Trabalho, v. 15, n. 1, p. 81-100, 2012.

DALAGASPERINA, P. MONTEIRO, J. K. Estresse e docência: um estudo no ensino superior privado. Revista Subjetividades, v. 16, n. 1, p. 37-51, 2016.

DE ARAÚJO, R. M. et al. COVID-19, mudanças em práticas educacionais e a percepção de estresse por docentes do ensino superior no Brasil. Revista Brasileira de Informática na Educação, v. 28, p. 864-891, 2020.

FIGUEROA, A. E.; GUTIÉRREZ, M. J. CELIS, E. R. M. Burnout, social support and job satisfaction of teachers working. Psicologia Escolar e Educacional, v. 16, p. 125-134, 2012.

FREITAS, R. F. et al. Prevalência e fatores associados aos sintomas de depressão, ansiedade e estresse em professores universitários durante a pandemia da COVID-19. Jornal Brasileiro de Psiquiatria, v. 70, p. 283-292, 2021.

GECO, P. B. T. et al. Utilização do modelo demanda-controle de Karasek na América Latina: uma pesquisa bibliográfica. Revista de Enfermagem da UFSM, v. 1, n. 2, p. 272-281, 2011.

GODINHO, M. R., et al. Apoio social no trabalho: um estudo de coorte com servidores de uma universidade pública. Revista Brasileira de Epidemiologia, v. 22, 2019.

HAIR, J. et al. Multivariate Data Analysis. 6th Edition, Pearson Prentice Hall, Upper Saddle River, 2006.

HÄUSSER, J. A., et al. Ten years on: A review of recent research on the Job Demand–Control (-Support) model and psychological well-being. Work & Stress, v. 24, n. 1, p. 1-35, 2010.

Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas. (INEP). Censo Escolar da Educação Superior 2021.

ISRAEL, B. A.; ANTONUCCI, T. C. Social network characteristics and psychological well-being: A replication and extension. Health Education Quarterly, v. 14, n. 4, p. 461-481, 1987.

JOHNSON, J. V.; HALL, E. M. Job strain, work place social support, and cardiovascular disease: a cross-sectional study of a random sample of the Swedish working population. American journal of public health, v. 78, n. 10, p. 1336-1342, 1988.

KARASEK, R.; THEORELL, T. Healthy work, stress, productivity and the reconstruction of working life. New York: Basic Books, 1990.

KARASEK, R. A. Job demands, job decision latitude, and mental strain: implications for job redesign. Administrative Science Quarterly, v. 24, n. 2, p. 285-308, 1979.

LACOMBA‐TREJO, Laura et al. Teachers' Response to Stress, Anxiety and Depression During COVID‐19 Lockdown: What Have We Learned From the Pandemic? Journal of School Health, v. 92, n. 9, p. 864-872, 2022.

MAGNAGO, T. S. B. de S., et al. Aspectos psicosociales del trabajo y disturbio músculo-esquelético en trabajadores de enfermería. Revista Latino-Americana de Enfermagem, v. 18, p. 429-435, 2010.

MARGIS, R., et al. Relação entre estressores, estresse e ansiedade. Revista de psiquiatria do Rio Grande do Sul, v. 25, p. 65-74, 2003.

MASETTO, Marcos T.; GAETA, C. Os desafios para a formação de professores do ensino superior. Revista Triângulo, v. 8, n. 2, 2015.

Ministério da Saúde. Brasil chega a marca de 700 mil mortes por Covid-19. 2023. Disponível em: https://www.gov.br/saude/pt-br/assuntos/noticias/2023/marco/brasil-chega-a-marca-de-700-mil-mortes-por-covid-19. Acesso em: 20 mar. 2023

ORGANIZAÇÃO MUNDIAL DA SAÚDE (OMS). OMS declara emergência de saúde pública de importância internacional por surto de novo coronavírus. 2020. Disponível em: https://www.paho.org/pt/news/30-1-2020-who-declares-public-health-emergency-novel-coronavirus. Acesso em: 20 mar. 2023

ORGANIZAÇÃO INTERNACIONAL DO TRABALHO (OIT). Estrés en el trabajo: un reto colectivo. Organización Internacional del Trabajo, v. 1, n. 2, 2016.

PAIVA, K. C. M. de; GOMES, M. do N. ; HELAL, D. H. Estresse ocupacional e síndrome de burnout: proposição de um modelo integrativo e perspectivas de pesquisa junto a docentes do ensino superior. Gestão & Planejamento-G&P, v. 16, n. 3, 2015.

PEARSON, L. C; MOOMAW, W. The relationship between teacher autonomy and stress, work satisfaction, empowerment, and professionalism. Educational research quarterly, v. 29, n. 1, p. 38-54, 2005.

PLESSIS, M. Coping with occupational stress in an open distance learning university in South Africa. Journal of Psychology in Africa, v. 29, n. 6, p. 570-575, 2019.

PINTO, F. R. M., et al. COVID-19: A new crisis that reinforce inequality in higher education in Brazil. (preprint). 2020.

Portaria CAPES nº 33/2019 – Disciplina o processo de avaliação de propostas de novos cursos de pós-graduação stricto sensu (APCN). Diário Oficial.

POWER, K. The COVID-19 pandemic has increased the care burden of women and families. Sustainability: Science, Practice and Policy, v. 16, n. 1, p. 67-73, 2020.

REIS, A. L. P. P.; FERNANDES, S. R. P.; GOMES, A. F. Estresse e fatores psicossociais. Psicologia: ciência e profissão, v. 30, p. 712-725, 2010.

RUBILAR, V. N.; OROS, Laura Beatriz. Stress and burnout in teachers during times of pandemic. Frontiers in psychology, v. 12, p. 756007, 2021.

SANTOS, D. A. et al. Reflexões sobre a saúde docente no contexto de mercantilização do ensino superior. Revista Docência do Ensino Superior, v. 6, n. 1, p. 159-186, 2016.

SANTOS, G. M. T.; REIS, J. P. C.; MÉRIDA, E. C.; RANGEL, E. L. F.; FRICH, A. A. Educação superior: reflexões a partir do advento da pandemia da COVID- 19. Boletim de Conjuntura (BOCA), 4(10), 108-114, 2020.

SILVA, G. de N. (Re)conhecendo o estresse no trabalho: uma visão crítica. Revista Interinstitucional de Psicologia, 12(1), 51-61, 2019

SKAALVIK, Einar M.; SKAALVIK, Sidsel. Teacher self-efficacy and perceived autonomy: Relations with teacher engagement, job satisfaction, and emotional exhaustion. Psychological reports, v. 114, n. 1, p. 68-77, 2014.

SLIŠKOVIĆ, Ana; MASLAĆ SERŠIĆ, Darja. Work stress among university teachers: Gender and position differences. Arhiv za higijenu rada i toksikologiju, v. 62, n. 4, p. 299-306, 2011.

THEORELL, T.; KARASEK, R. A.; ENEROTH, P. Job strain variations in relation to plasma testosterone fluctuations in working men‐a longitudinal study. Journal of internal medicine, v. 227, n. 1, p. 31-36, 1990.

THEORELL T; KARASEK, R.A. Current issues relating to psychosocial job strain and cardiovascular diseasse research. Journal of Occupational Health Psychology, 1. p. 9-26, 1996.

WECKI, A. Taw: o modelo de Karasek e a mediação pelo engagement como forma de prever o bem-estar (Dissertação de Mestrado). Universidade de Lisboa, Portugal, 2015.

WELLER, Martin. 25 years of ed tech. Athabasca University Press, 2020.

WORTH, J.; VAN DEN BRANDE, Jens. Teacher Autonomy: How Does It Relate to Job Satisfaction and Retention? National Foundation for Educational Research, 2020.

Published

2024-02-07

Issue

Section

Artigos