Back to the future: Paradoxes of returning to teaching work in the context of pandemic
DOI:
https://doi.org/10.5007/1983-4535.2024.e95177Keywords:
Teachers, Emergency remote work, Paradoxes, Post-pandemic, University ManagementAbstract
The aim of this study is to identify the paradoxes related to remote teaching work during the Covid-19 pandemic. The research has a qualitative, exploratory approach, using a case study with professors from the Federal University of Maranhão as a strategy. Data were collected through semi-structured online interviews, analyzed using the ATLAS.ti software, based on Bardin's (2011) content analysis. In general, the research identified 9 paradoxes (Competence/Incompetence; Efficiency/Inefficiency; Integration/Isolation; Engagement/Disengagement; Public/Private; Convenience/Discomfort; Family Connection/Disconnection; Information/Misinformation; Continuity/Discontinuity ), showing that the teachers' feelings are ambivalent, not taking a single and polarized position as many believe. The knowledge derived from this research can help university management, providing information to support further discussions about the implementation of remote work as a complement to face-to-face workload, blended learning, remote working hours regulation and challenges for maintaining the quality of life of servers, in addition to highlight failures caused by implementation without prior experience or work plan.
References
ALMEIDA, Wallace C. D.; SANTOS, Edméa O. D. A Emergência da Educação On-line: Narrativas Docentesdiscentes de uma Educação On-line por/em outras Presencialidades. EaD em Foco, 12, n. 3, 2022. 14. Acesso em: 19 out 2022.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Tradução de Luís Antero Reto e Augusto Pinheiro. 1. ed. São Paulo: Edições 70, 2011.
BARROS, Alexandre M.; SILVA, José R. G. D. Percepções dos indivíduos sobre as consequências do teletrabalho na configuração home-office: estudo de caso na Shell Brasil. Cadernos EBAPE.BR, Rio de Janeiro, 8, n. 1, mar 2010. 72 - 91. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cebape/a/pB6bjbKsBNBdKk6VwGCbSRM/?format=pdf&lang=pt Acesso em: 13 out 2022.
CORSO, Kathiane B.; FREITAS, Henrique M. R. D.; BEHR, Ariel. Os Paradoxos de Uso da Tecnologia de Informação Móvel: a Percepção de Docentes usuários de Smartphones. Anais do XXXVI Encontro Nacional da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Administração, 2012. 17.
FILARDI, Fernando; CASTRO, Rachel M. P.; ZANINI, Marco T. F. Vantagens e desvantagens do teletrabalho na. Cadernos EBAPE.BR, Rio de Janeiro, 18, n. 1, 30 março 2020. 28 - 46. Disponível em: https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/cadernosebape/article/view/74605/77315. Acesso em: 19 ago 2021.
GIL, Antonio C. Métodos e Técnicas de Pesquisa Social. 2. ed. São Paulo: Atlas, 1989.
GONSALVES, Elisa P. Iniciação à pesquisa científica. 3. ed. Campinas: Alínea, 2003.
JARVENPAA, Sirkka L.; LANG, Karl R. Managing the Paradoxes of Mobile Technology. Information Systems Management, 22, n. 4, 21 dez 2005. 7 - 23. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1201/1078.10580530/45520.22.4.20050901/90026.2. Acesso em: 03 out 2022.
LANA, Raquel M. et al. Emergência do novo coronavírus (SARS-CoV-2) e o papel de uma vigilância nacional em saúde oportuna e efetiva. Cadernos de Saúde Pública, 26, n. 3, 2020. 5. Disponível em: https://www.scielo.br/j/csp/a/sHYgrSsxqKTZNK6rJVpRxQL/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 13 out 2022.
MAZMANIAN, Melissa; ORLIKOWSKI, Wanda J.; YATES, JoAnne. CrackBerrys: Exploring the Social Implications of Ubiquitous Wireless Email Devices. Conference Paper for EGOS 2006, 2006. 26. Disponível em: https://link.springer.com/chapter/10.1007/0-387-28918-6_25. Acesso em: 13 out 2022.
MICK, David G.; FOURNIER, Susan. Paradoxes of Technology: Consumer Cognizance, Emotions, and Coping Strategies. JOURNAL OF CONSUMER RESEARCH, 25, n. 20, 1998. 123 -143.
OLIVEIRA, Maria M. D. Como fazer pesquisa qualitativa. 7ª. ed. Petrópolis: Vozes, 2016.
SANTOS, Karine D. A.; CALDAS, Calila M. P.; SILVA, Joilson P. D. Pandemia da covid-19, saúde mental, apoio social e sentido de vida em professores. PrePrint - Submetido em: 2022-02-04, 2022. Disponível em: https://preprints.scielo.org/index.php/scielo/preprint/view/3575/6599. Acesso em: 10 março 2022.
YIN, Robert K. Estudo de caso: planejamento e métodos. 2. ed. Porto Alegre: Bookman, 2001.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Gestão Universitária na América Latina - GUAL

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
O autor transfere todos os direitos autorais do artigo para a Revista Gestão Universitária na América Latina - GUAL, sendo vedada qualquer reprodução, total ou parcial, em qualquer meio de divulgação, impresso ou eletrônico, sem que a prévia e necessária autorização seja solicitada e, se obtida, fará constar o competente registro e agradecimento à Revista.
Os artigos publicados neste periódico estão sob licença: Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0).
