Back to the future: Paradoxes of returning to teaching work in the context of pandemic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1983-4535.2024.e95177

Keywords:

Teachers, Emergency remote work, Paradoxes, Post-pandemic, University Management

Abstract

The aim of this study is to identify the paradoxes related to remote teaching work during the Covid-19 pandemic. The research has a qualitative, exploratory approach, using a case study with professors from the Federal University of Maranhão as a strategy. Data were collected through semi-structured online interviews, analyzed using the ATLAS.ti software, based on Bardin's (2011) content analysis. In general, the research identified 9 paradoxes (Competence/Incompetence; Efficiency/Inefficiency; Integration/Isolation; Engagement/Disengagement; Public/Private; Convenience/Discomfort; Family Connection/Disconnection; Information/Misinformation; Continuity/Discontinuity ), showing that the teachers' feelings are ambivalent, not taking a single and polarized position as many believe. The knowledge derived from this research can help university management, providing information to support further discussions about the implementation of remote work as a complement to face-to-face workload, blended learning, remote working hours regulation and challenges for maintaining the quality of life of servers, in addition to highlight failures caused by implementation without prior experience or work plan.

Author Biographies

Rodrigo Ramos da Cruz, Universidade Federal do Maranhão

Mestre em Administração Pública pela Universidade Federal do Piauí. Especialista em Administração Pública pela Universidade Candido Mendes (2019), Bacharel em Administração pela Universidade Federal do Piauí (2015). Professor na Universidade Estadual do Maranhão - UEMA, campus de Barra do Corda. Administrador da Universidade Federal do Maranhão - Campus Grajaú. Membro do Grupo de Pesquisa (CNPq) em Gestão e Sustentabilidade (GESUS).

Leonardo Victor de Sá Pinheiro , Universidade Federal do Piauí

Doutor em Psicologia pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Mestre em Administração pela Universidade Estadual do Ceará (UECE) e Bacharel em Administração pela mesma IES. Professor efetivo do curso de Administração da Universidade Federal do Piauí (UFPI/CAFS) e do Mestrado Profissional em Administração Pública (PROFIAP/UFPI). Líder do Grupo de Pesquisa (CNPq) em Gestão e Sustentabilidade (GESUS). Desenvolve pesquisas no âmbito das ciências administrativas relacionadas aos seguintes temas: Gestão de pessoas e Comportamento Organizacional, Gestão Social, Administração Pública, Gestão Ambiental e Sustentabilidade, Psicologia Ambiental, Nomofobia e Gestão na Saúde.

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Published

2024-02-07

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Artigos