Social responsibility in higher education institutions: what is the accounting students' perception?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1983-4535.2024.e95744

Keywords:

Social Responsibility, Students, Accounting, Perceptions, HEI

Abstract

This study analyzes the perception of accounting students concerning social responsibility, verifying the determinants of student engagement on social responsibility in the university context. For that, a survey was carried out with 210 accounting students of a public university located in the interior of the State of Ceará. Descriptive analysis, exploratory factor analysis, T-test, and multiple linear regression techniques were used. The results showed consistency of the Scale of Perceptions on Social Responsibility in HEI. Also, it was verified the existence of statistical differences in the scale's dimensions concerning the respondents' profile. In addition, the findings show that student engagement on social responsibility is influenced by perceptions about the actions promoted by the HEI and the relevance of social responsibility in professional training, as well as by gender, age, and semester. Thus, it is concluded that the actions promoted by the HEI, either through lectures or in the classroom itself, had the potential to engage students in social responsibility practices.

Author Biographies

Cíntia Vanessa Monteiro Germano Aquino, Universidade Estadual Vale do Acaraú

Professora da Universidade Estadual Vale do Acaraú (UVA). Mestra em Administração e Controladoria pela Universidade Federal do Ceará (UFC).

Clayton Robson Moreira da Silva, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Piauí

Professor do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Piauí (IFPI). Doutor em Administração e Controladoria pela Universidade Federal do Ceará (UFC). 

Joelma Leite Castelo, Universidade Estadual do Ceará

Professora da Universidade Estadual do Ceará (UECE). Doutora em Administração e Controladoria pela Universidade Federal do Ceará (UFC).

Érica Maria Calíope Sobreira, Universidade Federal do Paraná

Doutoranda em Administração pela Universidade Federal do Paraná (UFPR).

Letícia Maria Moreira, Universidade Estadual Vale do Acaraú

Bacharela em Ciências Contábeis pela Universidade Estadual Vale do Acaraú (UVA).

References

BARDAGI, M. P.; HUTZ, C. S. Mercado de trabalho, desempenho acadêmico e o impacto sobre a satisfação universitária. Revista de Ciências Humanas, v. 46, n. 1, p. 183-198, 2012.

BARROS, C. D. M. P.; FREIRE, J. C. A responsabilidade social universitária na perspectiva do Sinaes: um estudo de caso no Curso de Medicina da Universidade Federal do Ceará-Campus de Sobral. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, v. 19, n. 73, p. 891-920, 2011.

CLARO, P. B. O.; CLARO, D. P.; LUCCI, C. R. Responsabilidade social: o que os futuros administradores entendem sobre o conceito? Organizações Rurais & Agroindustriais, v. 11, n. 2, p. 319-335, 2009.

DROMS HATCH, C.; STEPHEN, S. A. Gender effects on perceptions of individual and corporate social responsibility. Journal of Applied Business and Economics, v. 17, n. 3, p. 63-71, 2015.

GALVÃO, A.; MENDES, L.; MARQUES, C.; MASCARENHAS, C. Factors influencing students’ corporate social responsibility orientation in higher education. Journal of Cleaner Production, v. 215, n. 4, p. 290-304, 2019.

GEORGE, D.; MALLERY, P. SPSS for Windows step by step: a simple guide and reference. 4. Ed. Boston: Allyn & Bacon, 2003.

GIUFFRÉ, L.; RATTO, S. E. A new paradigm in higher education: University Social Responsibility (USR). Journal of Education & Human Development, v. 3, n. 1, p. 231-238, 2014.

HAIR JR., J. F.; BLACK, W. C.; BABIN, B. J.; ANDERSON, R. E.; TATHAM, R. L. Análise multivariada de dados. 6. Ed. Porto Alegre: Bookman, 2009.

HUTCHESON, G. D.; SOFRONIOU, N. The multivariate social scientist: introductory statistics using generalized linear models. Thousand Oaks: Sage Publications, 1999.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA – INEP. SINAES – Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior: da concepção à regulamentação. 2. Ed. Brasília: INEP, 2004.

ISSA, A.; FANG, H. X. The impact of board gender diversity on corporate social responsibility in the Arab Gulf states. Gender in Management: An International Journal, v. 34, n. 7, p. 577-605, 2019.

KHAN, M. T.; KHAN, N. A.; AHMED, S.; ALI, M. Corporate social responsibility (CSR) - definition, concepts and scope. Universal Journal of Management and Social Sciences, v. 2, n. 7, p. 41-52, 2012.

LARRÁN, M.; ANDRADES, J.; HERRERA, J. An examination of attitudes and perceptions of Spanish business and accounting students toward corporate social responsibility and sustainability themes. Revista de Contabilidad - Spanish Accounting Review, v. 21, n. 2, p. 196-205, 2018.

LEAL, E. A.; MEDEIROS, C. R. D. O.; BORGES, J. F. A influência da responsabilidade social corporativa no comportamento do estudante de ciências contábeis. Revista Contemporânea de Economia e Gestão, v. 6, n. 2, p. 45-54, 2008.

MACÊDO, A. R. D. O papel social da universidade. Revista da Associação Brasileira de Mantenedores de Ensino Superior, v. 23, n. 34, p. 7-12, 2005.

MARTINS, D. L. O.; BRESSAN, V. G. F.; TAKAMATSU, R. T. Responsabilidade social e retornos das ações: uma análise de empresas listadas na BM&FBOVESPA. Revista Catarinense da Ciência Contábil, v. 14, n. 42, p. 85–98, 2015.

MELO, L. Q.; MORAES, G. S. C.; SOUZA, R. M.; NASCIMENTO, E. M. A responsabilidade social corporativa afeta a agressividade fiscal das firmas? Evidências do mercado acionário brasileiro. Revista Catarinense da Ciência Contábil, v. 19, n. 1, e3019, 2020.

MEURER, A. M.; JESUS, C. V. D.; PANHOCA, L. Responsabilidade ambiental, distância psicológica e consumo ambiental: mediação em estudantes de contabilidade. Revista de Administração Contemporânea, v. 25, n. 4, p. 1-17, 2021.

MILANI FILHO, M. A. F.; HABIB, C. V. S.; MILANI, A. M. M. A responsabilidade social corporativa e o papel da contabilidade sob a ótica discente. Sociedade, Contabilidade e Gestão, v. 5, n. 1, p. 128-140, 2010.

PEREIRA, R. D. S. Responsabilidade social na universidade. Revista Gerenciais, v. 2, p. 113-125, 2003.

PESTANA, M. H.; GAGEIRO, J. N. Análise de dados para ciências sociais: a complementaridade do SPSS. 5. Ed. Lisboa: Silabo, 2008.

PINTO, M. R.; SILVA, M. C. D.; FREITAS, R. C. Responsabilidade social empresarial: o que os alunos em graduação em administração têm a dizer? Administração: Ensino e Pesquisa, v. 11, n. 1, p. 31-52, 2010.

REIS, A. L.; BANDOS, M. F. C. A responsabilidade social de instituições de ensino superior: uma reflexão sistêmica tendo em vista o desenvolvimento. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE SISTEMAS, 8., 2012, Poços de Caldas. Anais... Poços de Caldas: PUC Minas, 2012.

SARKAR, S.; SEARCY, C. Zeitgeist or chameleon? A quantitative analysis of CSR definitions. Journal of Cleaner Production, v. 135, p. 1423-1435, 2016.

SERAO, L. A. J.; OLIVEIRA, F. B. D.; PIRES, M. A.; SANT’ANNA, A. D. S. Valorização do tema “Responsabilidade Social” em Instituições de Ensino Superior? Análise de cursos de administração no estado do Rio de Janeiro. Cadernos EBAPE.BR, v. 15, Edição Especial, p. 462-481, 2017.

SEVERO, E. A.; GUIMARÃES, J. C. F.; DORION, E. C. H. Cleaner production, social responsibility and eco-innovation: generations' perception for a sustainable future. Journal of Cleaner Production, v. 186, p. 91-103, 2018.

SHEEHY, B. Defining CSR: problems and solutions. Journal of Business Ethics, v. 131, n. 3, p. 625-648, 2015.

SYMACO, L. P.; TEE, M. Y. Social responsibility and engagement in higher education: case of the ASEAN. International Journal of Educational Development, v. 66, p. 184-192, 2019.

VÁSQUEZ, J. L.; LICANDRO, O.; LANERO, A. Education of corporate social responsibility in the university: a comparative study between Uruguay and Spain. Contemporary Research on Organization Management and Administration, v. 1, p. 6-16, 2013.

XIMENES, F. K. A. A.; FERREIRA, F. R. O efeito das práticas ambientalmente responsáveis sobre a agressividade fiscal: Uma análise das empresas participantes do Índice Carbono Eficiente–ICO2. Pensar Contábil, v. 22, n. 79, p. 60-69, 2021.

YASSER, Q. R.; AL MAMUN, A.; AHMED, I. Corporate social responsibility and gender diversity: insights from Asia Pacific. Corporate Social Responsibility and Environmental Management, v. 24, n. 3, p. 210-221, 2017.

Published

2024-02-07

Issue

Section

Artigos