Relationship among user characteristics, expectations and perceptions of library service quality using the adapted LibQual scale
DOI:
https://doi.org/10.5007/1983-4535.2024.e96049Keywords:
LibQual, Service Quality, Academic Library, Higher Education InstitutionAbstract
This research measured the library service quality in a brazilian higher education institution, using an adapted version of LibQual scale. The sample size is 328 respondents including institution's staff and students. The hypothesis of data normality was tested with the Kolmogorov-Smirnov and Shapiro-Wilk tests and were rejected (p < 0.05). The software used was SPSS (version 20). Hypotheses of difference between groups were tested using the Mann-Whitney U and the Kruskal-Wallis tests. Differences in expectations and perception of quality among users of different genders are statistically significant (p < 0.05). The difference in perceived quality between users with different types of affiliation is also statistically significant (p < 0.05). Differences in expectations and perceived quality among users according to the type of previous educational institution (public or private) were not statistically significant. There are no differences among users with different frequencies of use of library services. The results found are partially in line with the literature.
References
ANDRADE, V. C. G. A abordagem do design thinking e o reprojeto de serviços bibliotecários: explorações no caso CEFET/RJ. 2017. 107 f. Dissertação (Mestrado em Sistemas de Gestão) - Universidade Federal Fluminense, Niterói, RJ, 2017.
ANTUNES, P. I.; SOARES, S. V.; GUERRA, J. B. S. O. A.; RICHARTZ, F.; RAMOS, F. M. Relações entre as características de estudantes e percepção de qualidade de cursos das áreas de turismo, hospitalidade e lazer segundo a escala ServQual. In: 31º ENCONTRO NACIONAL DE CURSOS DE GRADUAÇÃO EM ADMINISTRAÇÃO, 2020, São Paulo. Anais [...]. São Paulo: Angrad, 2020.
ASSOCIATION OF RESEARCH LIBRARIES. LibQUAL+ 2020 survey. Washington: ARL, 2020a.
ASSOCIATION OF RESEARCH LIBRARIES. LibQUAL+ procedures manual. Washington: ARL, 2020b.
BRITO, G. F. Avaliação da qualidade da biblioteca universitária a partir da percepção de seus clientes: a metodologia LibQUAL+® e suas perspectivas de aplicação no Brasil. 2013. 161f. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) - Universidade de São Paulo, São Paulo, SP, 2013.
COOK, C.; HEATH, F.; THOMPSON, B. Users’ hierarchical perspectives on library service quality: a “LibQUAL+” study. College & Research Libraries, v. 62, n. 2, p. 147-153, 2001. https://doi.org/10.5860/crl.62.2.147
FÁVERO, L.; BELFIORE, P. Data Science for Business and Decision Making. São Paulo: Academic Press, 2019.
FITZSIMMONS, J.; FITZSIMMONS, M. Service Management: Operations, Strategy, Information Technology. 10. ed. New York: McGraw Hill, 2022.
FURNIVAL, A. C.; PINTO, E. L. Avaliação de serviços de bibliotecas públicas e escolares: um estudo de caso com utilização do método LibQUAL+®. Brazilian Journal of Information Science: Research Trends, v. 10, n. 1, p. 20-27, 2016. https://doi.org/10.36311/1981-1640.2016.v10n1.03.p20
GARCIA, A. C. F. A escala ServQual e o serviço de suporte aos usuários de um sistema de informação em uma instituição de ensino. 2019. 154 f. Dissertação (Mestrado em Administração) - Universidade do Sul de Santa Catarina, Palhoça, SC, 2019.
GARCIA, A. C. F.; SOARES, S. V.; LIMA, C. R. M.; LIMA FILHO, R. N. L. Relação entre a escala ServQual e as características de usuários de um serviço de suporte de um sistema de informação. In: 31º ENCONTRO NACIONAL DE CURSOS DE GRADUAÇÃO EM ADMINISTRAÇÃO, 2020, São Paulo. Anais [...]. São Paulo: Angrad, 2020.
INTERNATIONAL STANDARDIZATION. ISO 11620:2014: Information and documentation: Library performance indicators. 3. ed. ISO, 2014.
JANKOWSKA, M. A.; HERTEL, K.; YOUNG, N. J. Improving library service quality to graduate students: Libqual+TM survey results in a practical setting. Libraries and the Academy, v. 6, n. 1, p. 59-76, 2006.
KHAOLA, P.; MABILIKOANE, M. Perception of library service quality, satisfaction and frequency of use of library resources. Inkanyiso: Journal of Humanities and Social Sciences, v. 7, n. 1, p. 44-52, 2015.
KUMAR, A.; MAHAJAN, P. Evaluating library service quality of University of Kashmir: a LibQUAL+ survey. Performance Measurement and Metrics, v. 20, n. 1, p. 60-71, 2019. https://doi.org/10.1108/PMM-09-2018-0024
MALHEIRO, F. D. Satisfação dos usuários em relação aos serviços das bibliotecas da UFPel. 2019. 127f. Dissertação (Mestrado em Gestão de Organizações Públicas) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS, 2019.
PARASURAMAN, A.; ZEITHAML, V. A.; BERRY, L. L. ServQUAL: a multi-item scale measuring consumer perceptions of service quality. Journal of Retailing, v. 64, n. 1, p. 12-40, 1988.
POLL, R.; TE BOEKHORST, P. Measuring quality: Performance measurement in libraries. 2. rev. ed. Hague: IFLA Publications, 2007.
REHMAN, S. U. Measuring service quality in public and private sector university libraries of Pakistan. Pakistan Journal of Information Management and Libraries, v. 13, p. 1-11, 2012.
REHMAN, S. U. Understanding the expectations of Pakistani libraries users: a LibQUAL study. Library Philosophy and Practice, p. 169-182, 2012.
SILVA, G. F. A percepção da qualidade em serviços em um curso de formação militar mensurada pela escala HEdPerf. 2021. 135f. Dissertação (Mestrado em Administração) - Universidade do Sul de Santa Catarina, Palhoça, SC, 2021.
SILVA, V. R. Proposta de um modelo de avaliação da qualidade percebida em serviços de bibliotecas universitárias. 2019. 100f. Porto Alegre: Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2019. Dissertação (Mestrado em Engenharia de Produção) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, RS, 2019.
SMANIA, G. R.; SOARES, S. V.; LIMA, C. R. M. Relação entre as características dos alunos de um curso técnico integrado e a escala ServQual. In: 8º CONGRESSO DE ADMINISTRAÇÃO DO SUL DE MATO GROSSO, 2020, Rondonópolis. Anais [...]. Rondonópolis: UFMT, 2020.
SOARES, L. M. F.; SOUSA, C. V. Percepção da qualidade de serviços nas bibliotecas da Universidade Federal de Ouro Preto na perspectiva do usuário. Perspectivas em Ciência da Informação, v. 20, n. 2, p. 79-99, 2015. https://doi.org/10.1590/1981-5344/2050
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Gestão Universitária na América Latina - GUAL

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
O autor transfere todos os direitos autorais do artigo para a Revista Gestão Universitária na América Latina - GUAL, sendo vedada qualquer reprodução, total ou parcial, em qualquer meio de divulgação, impresso ou eletrônico, sem que a prévia e necessária autorização seja solicitada e, se obtida, fará constar o competente registro e agradecimento à Revista.
Os artigos publicados neste periódico estão sob licença: Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0).
