Impact of psychological capital on commitment to university teaching actions: evaluating the moderating effect of organizational commitment
DOI:
https://doi.org/10.5007/1983-4535.2024.e96314Keywords:
Psychological Capital, Organizational Commitment, Commitment to Teaching Actions, University ProfessorsAbstract
This study aimed to verify the impact of Psychological Capital (PsyCap) on commitment to university teaching actions (teaching, research, extension and management) and the possible moderating effect of organizational commitment. 251 professors from Mozambican higher education institutions participated and responded to an instrument composed of a socio demographic questionnaire, a PsyCap measure (PCQ-12) by Viseu and collaborators (2012), a measure of Organizational Commitment (MCO-7) by Bastos and Aguiar (2015) and a Commitment to Teaching Actions Scale (ECAD–28) by Pereira (2019). Data were processed with JASP 0.17.4.0 through descriptive and inferential analyses. The results revealed that PsyCap enhances teachers' psychological connection with their actions. However, when analyzing the moderating effect of organizational commitment on the predictive power of PsyCap on commitment to teaching actions, it is reported that higher levels of organizational commitment produce a reduction in the effect of PsyCap on levels of commitment to teaching actions. This fact demonstrates that an individual can be linked to different focuses, and such links can interact and produce different effects.
References
ABELLA, L. E. D., MAÑAS, M. Á.; FUNEZ, P. D. Capital psicológico como mediador: el papel del liderazgo. In: BUSTAMANTE M. C. A. (Org.). Retos y avances de la psicología de las organizaciones y del Trabajo. ASCOFAPSI: Bogotá, 2023.
ATO, M.; LÓPEZ, J. J.; BENAVENTE, A. Um sistema de classificação para desenhos de pesquisa em Psicologia. Anais de Psicologia, v. 29, n. 3, p. 1038-1059, 2013.
BALSAN, L. A. G.; COSTA, V. M. F.; BASTOS, A. V. B.; LOPES, L. F. D.; LIMA, M. P.; SANTOS, A. S. Influência do Comprometimento, do Entrincheiramento e do Suporte à Transferência de Treinamento sobre o Impacto do Treinamento no Trabalho. Revista de Administração da Universidade Federal de Santa Maria, v. 10, n. 6, p. 976-989, 2017.
BASTOS, A. V. B.; AGUIAR, C. V. N. Comprometimento organizacional. In: PUENTE P. K.; PEIXOTO, A. L. A. (Orgs.). Ferramentas de diagnóstico para organizações e trabalho: um olhar a partir da psicologia. Porto Alegre. RS: Artmed, 2015.
BASTOS, A. V. B.; CANDRINHO, G. C. Capital Psicológico Positivo: suas implicações para a pesquisa e para a prática profissional. In: VASQUEZ, A. C. S; HUTZ. C. S (Eds.). Psicologia Positiva Organizacional e de Trabalho na Prática: Gestão, Liderança e Pessoas. Editora Hogrefe, 2022.
BASTOS, A. V. B.; RODRIGUES, A. C. de A.; MOSCON, D. C. B.; SILVA, E. E. da C. ; PINHO, A. P. M. Comprometimento no trabalho: fundamentos para a gestão de pessoas. In: O trabalho e as organizações: atuações a partir da psicologia. Porto Alegre: Artmed. (2013).
CANDRINHO, G. C. Comprometimento Organizacional: uma análise das bases conceituais. Psicologia em Ênfase, v.2, n. 1, p. 49-57, p. 49-57, 2021.
CANDRINHO, G. C.; ALMEIDA, C. S.; BASTOS, A. V. B. Evidências preliminares de validade psicométrica da versão portuguesa do Questionário de Capital Psicológico (PCQ-12) para o contexto moçambicano. Revista Praxis Psy, n. 39, p. 1-16, 2023.
CHEVALIER. S.; CALMÉ. I.; COILLOT. H.; LE, R. K.; FOUQUEREAU E. How Can Students’ Entrepreneurial Intention Be Increased? The Role of Psychological Capital, Perceived Learning From an Entrepreneurship Education Program, Emotions and Their Relationships. Europe’s Journal of Psychology, v. 18, n. 1, p. 84–97, 2022.
COOPER-HAKIM, A.; VISWESVARAN, C. The construct of work commitment: Testing an integrative framework. Psychological Bulletin, n. 131, p. 241–259, 2005.
KAČMÁR, P.; KUŠNÍROVÁ, K.; DUDÁŠOVÁ, L.; VACULÍK, M.; PROCHÁZKA, J. Measuring Psychological Capital In The Slovak Language: Validation Of The Revised Compound Psycap Scale (CPC-12R_SK). Československá Psychologie, v. 66, n. 6, p. 546-567, 2022.
KLEIN, H. J.; SOLINGER, O. N.; DUFLOT V. Commitment System Theory: The Evolving Structure of Commitments to Multiple Targets. Academy of Management Review, v. 47, n. 1, 2022.
LIMA, G.; NASSIF, V. M. J.; GARÇON, M. M. Poder do Capital Psicológico: A Força das Crenças no Comportamento. Revista de Administração Contemporânea, v. 24, n. 4, p. 317-334, 2020.
LUTHANS, F.; YOUSSEF-MORGAN, C. M. Psychological Capital: An Evidence-Based Positive Approach. The Annual Review of Organizational Psychology and Organizational Behavior, v. 4, p. 339–366, 2017.
LUTHANS, F.; AVOLIO, B. J.; AVEY, J. B.; NORMAN, S. M. Positive psychological capital: Measurement and relationship with performance and satisfaction. Personnel Psychology, v. 60, n. 3, p. 541–572, 2007.
LUTHANS, F.; YOUSSEF, C. M.; AVOLIO, B. J. Psychological capital and beyond. Oxford University Press, 2015.
MONTENEGRO, A. de V.; PINHO, A. P. M.; TUPINAMBÁ, A. C. R. Perfis de comprometimento organizacional em universidades federais: Características sociodemográficas e ocupacionais. Revista de Administração Mackenzie, v. 24, v. 5, p. 1-28, 2023.
MONTERO, I.; LEÓN, O. G. Um sistema de classificação do método nos relatórios de pesquisa em Psicologia. Revista Internacional de Psicologia Clínica e da Saúde, v. 5, n. 1, p. 115-127. 2005.
PEIXOTO, A. L. A.; JANISSEK, J. A. Longe dos Olhos, Longe do Coração: Desafios de gestão de uma Universidade Pública a partir da Percepção de seus Gestores. Revista Gestão Universitária na América Latina, v. 8, n. 3, p. 240-260, 2015.
PEREIRA, F. M. P. Voz e Silêncio de Docentes de Ensino Superior com Diferentes Vínculos com o Trabalho. 2019. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Universidade Federal da Bahia, Salvador, BA, 2019.
PINHO, A. P. M.; OLIVEIRA, E. R. S.; SILVA, C. R. M. Comprometimento Organizacional no Setor Público: um olhar sobre três décadas de produção científica brasileira (1989-2019). Revista do Serviço Público, v. 71, n. 3, p. 504-539, 2020.
RIBEIRO, N.; GUPTA, M.; GOMES, D.; ALEXANDRE, N. "Impact of psychological capital (PsyCap) on affective commitment: mediating role of affective well-being". International Journal of Organizational Analysis, v. 29, n. 4, p. 1015-1029. 2021.
VISEU, J.; JESUS, S. N.; RUS, C.; NUNES, H.; LOBO, P.; CARA-LINDA, I.. Capital Psicológico e sua avaliação com o PCQ-12. ECOS, v. 2, n. 1, 2012.
ZENG, N.; ZHANG, M.; FU, S.; XIAO, Q.; JAVED, T. Online experimental research on the psychological capital development of new venture entrepreneur under the COVID-19 pneumonia epidemic. Frontiers in Psycholgy, n. 11, v. 13, p. 1-12, 2023.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Gestão Universitária na América Latina - GUAL

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
O autor transfere todos os direitos autorais do artigo para a Revista Gestão Universitária na América Latina - GUAL, sendo vedada qualquer reprodução, total ou parcial, em qualquer meio de divulgação, impresso ou eletrônico, sem que a prévia e necessária autorização seja solicitada e, se obtida, fará constar o competente registro e agradecimento à Revista.
Os artigos publicados neste periódico estão sob licença: Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0).
