Mapping factors related to university dropouts in administration and accounting courses

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1983-4535.2025.e107286

Keywords:

University Dropout, Administration, Accounting, Higher Education Management, University Management

Abstract

The main guiding objective of this study is to map the factors related to university dropout rates in Business Administration and Accounting courses at the three best universities in the Northeast in the post-pandemic context. This contributes to understanding critical factors that impact student retention and supporting the formulation of more effective educational policies. An exploratory study was conducted using documentary analysis and semi-structured interviews with managers and students of Business Administration and Accounting courses at the three main universities in the Northeast. The data were analyzed through content analysis and information triangulation. Post-pandemic university dropout rates increased: UFPE (-18,77%), UFC (-9.08%), UFRN (-10.58%). The success rate decreased at the three institutions analyzed. Factors such as dissatisfaction with the course, inadequate infrastructure, and financial difficulties are the main causes of dropout rates. The study contributes by revealing the impact of the pandemic on dropout rates and academic success. Methodologically, it provides a detailed analysis of the causes of dropout, highlighting the importance of integrated approaches to improve student retention in different contexts. The study contributes to the formulation of educational policies by providing data on dropout factors. This information will help develop strategies to improve retention and promote student academic success.

Author Biographies

Juliana Vieira Corrêa Carneiro, Universidade Federal do Ceará

Docente na Universidade Federal do Ceará. Doutora. Possui mestrado acadêmico em Administração de Empresas pela Universidade de Fortaleza (2009); especialista em Gerência Executiva de Marketing pela Universidade Federal do Ceará (2002) e graduação em Administração de Empresas pela Universidade de Fortaleza (1999). Detém experiência na área de Administração, com ênfase em Marketing, atuando na academia, principalmente, em temas referentes ao comportamento do consumidor, estímulos ambientais no varejo e estresse ocupacional.

Ana Paula Moreno Pinho

Pós doutorado em Psicologia Organizacional e do Trabalho na University Western Ontario - Canadá (2019-2020), Pós doutorado pelo Programa PNPD Institucional, na Universidade Federal da Bahia, na área de Gestão Universitária/Avaliação Institucional (2012-2015), doutorado em Administração pela Universidade Federal da Bahia (2009) com programa sanduíche na University Western Ontario - Canadá, mestrado em Administração pela Universidade Federal da Bahia (2001) e especialização em Metodologia de Ensino e Técnicas de Pesquisa em Psicologia pela Universidade Federal da Bahia (2001). Possui graduação em Psicologia pela Universidade Federal da Bahia (1996). Recebeu, em 2010, o Prêmio João Ubaldo Ribeiro pela Escola de Administração da UFBa - 1 lugar na categoria tese de doutorado. Foi professora visitante na University Western Ontario, em London, Canadá (2019-2020). Foi líder do Tema 2 no EnANPAD - GPR (Elementos do Comportamento Organizacional), em 2024. É professora efetiva na Universidade Federal do Ceará (UFC), em Fortaleza, no departamento de Administração da Faculdade de Economia, Administração, Atuária e Contabilidade (FEAAC),professora permanente nos Programas de Pós Graduação em Administração e Controladoria (PPAC-UFC) Acadêmico e Profissional e atual coordenadora do PPAC Acadêmico (biênio 2023-2025). É membro da Comissão Assessora de Área do ENADE - Administração (2005), Compõe a equipe permanente de editores associados da BAR (Brazilian Administration Review) e faz parte do conselho editorial da Revista de Psicologia da UFC. É líder do grupo de pesquisa 'Contexto de Trabalho, Gestão de Pessoas e Vínculos Organizacionais'. Investiga a metodologia qualitativa e os temas relacionados à área do Comportamento Organizacional, Gestão de Pessoas e Vivências Acadêmicas: Comprometimento Organizacional, Vínculos entre Individuo e Organização, Práticas de Gestão de Pessoas, Inovação Gerencial, Gestão Universitária e Transição/Adaptação Acadêmica.

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Published

2025-09-25

Issue

Section

Artigos