Organizational image in a higher education institution: an analysis from the perception of UDESC’s undergraduate students
DOI:
https://doi.org/10.5007/1983-4535.2024.e96536Keywords:
Institutional Marketing, Organizational Image, Higher Education InstitutionAbstract
This study analyzed the organizational image of the University of the State of Santa Catarina (UDESC) from the perspective of its undergraduate students. Therefore, between 2019-2020, semi-structured interviews were conducted, and the main variables related to the topic were surveyed, which served to build an online questionnaire sent by email to UDESC undergraduates, resulting in 400 valid questionnaires. The study used a survey characterized as exploratory, descriptive, and predominantly quantitative. Descriptive statistics and exploratory factor analyses were used to analyze the data. The results demonstrated a positive organizational image from the student perspective, even in the unfavorable scenario of the COVID-19 pandemic. Furthermore, it was possible to identify the main image influencers in educational organizations, engender research proposals, and enable the use of a plausible theoretical model of re-applicability in other higher education institutions facing the remodeling of pre-existing theories, especially Tran et al. (2015). It was concluded that the image, when well-cultivated and strengthened, can serve as a foundation for troubled external moments.
References
ARPAN, L. M.; RANEY, A. A.; ZIVNUSKA, S. A cognitive approach to understanding university image. Corporate Communications: An International Journal. 2003.
AZOURY, N.; DAOU, L.; EL KHOURY, C. Unversity image and its relationship to student satisfaction-case of Middle Eastern private schools. International Strategic Management Review, vol. 2, jun. 2014. Disponível em: https://doi.org/10.1016/j.ism.2014.07.001. Acesso em: 04 de setembro de 2019.
BARICH, H.; KOTLER, P. A framework for marketing image management. Sloan Management Review, v. 32, n. 2, Winter, p. 94-104. 1991. Disponível em: https://sloanreview.mit.edu/article/a-framework-for-marketing-image-management/. Acesso em: 28 de agosto de 2019.
BERTOLIN, J. A formação integral na educação superior e o desenvolvimento dos países. Cadernos de Pesquisa. V. 47, nº 165, jul /set, 2017. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/198053144005. Acesso em: 03 de setembro de 2019.
BLÁQUEZ, M.; PERETTI, M. F. Modelo para gestionar la sustentabilidad de las organizaciones através de la rentabilidad, adaptabilidad e imagen. Estudios Gerenciales, v. 28. p. 40-50, 2012.
BOK, D. Reclaiming the public trust. Change, Vol. 24(4), p. 13–19. 1992.
CORBARI, E. C. Accountability e Controle Social: Desafio à Construção da Cidadania.Cadernos da Escola de Negócios da Unibrasil. Curitiba,2004. Disponível em: https://portaldeperiodicos.unibrasil.com.br/index.php/cadernosnegocios/article/view/2138. Acesso em: 13 de junho de 2020.
CRZESZCZESZYN, G.; VIEIRA, F. G. D. Imagem Organizacional: uma análise comparative da imagem desejada por supermercados e da imagem percebida por consumidores. Simpósio de Excelência em Gestão e Tecnologia – XVI SEGeT. 2009.
DAMÁSIO, B. F. Uso da análise fatorial exploratória em psicologia. Rev. Avaliação Psicológica, p. 213 – 228, 2012.
DAVIS, K. Human Relations at Work: The Dynamics of Organizational Behavior. New York, McGraw- Hill Book Co.,1972.
DUARTE, P. O.; ALVES, H. B.; RAPOSO, M. B. Understanding University Image: a structural equation model approach. Int. Rev. Public Nonprofit Mark. 2010.
FIELD, A. P. Descobrindo a estatística usando o SPSS. Porto Alegre: Artmed, 2009.
FIGUEIREDO FILHO, D. B.; SILVA JUNIOR, J. A. da. Visão além do alcance: uma introdução à análise fatorial. Opin. Pública, Campinas, v. 16, n. 1, p. 160-185. 2010. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-62762010000100007. Acesso em: 26 de julho de 2020.
FLEURY, M. T. L.; FLEURY, A. Construindo o conceito de competência. Revista de Administração Contemporânea, Rio de Janeiro, v. 5, n. esp., p. 183-196, 2001.
FOMBRUN, C.; VAN RIEL, C. The Reputational Landscape. Corporate Reputation Review, London, v. 1, n. 1-2, 1997.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2010.
GOMES, M. T.; SAPIRO, A. Imagem Corporativa – uma vantagem competitiva sustentável. Revista de Administração de Empresas. São Paulo: Atlas. 1993.
GRAY, E. R.; BALMER, J. M. T. Managing Corporate Image and Corporate Reputation. Long Range Planning, v. 31, nº 5, p. 695–702. 1998.
GROHMANN, M. Z.; ALVARENGA, A. da S.; VENTURINI, J. C. Imagem Organizacional: diferenças de percepções entre o público interno (funcionários/professores e alunos) de uma instituição de ensino superior. BASE - Revista de Administração e Contabilidade da Unisinos. 2007.
HAIR JR., J. F. P. et al. Análise multivariada de dados. 6. ed. Porto Alegre: Bookman, 2009.
HAIR JR., J. F. P. et al. Development and validation of attitudes measurement scales: fundamental and practical aspects. RaUSP Management Journal, v. 54, n. 4, p. 490-507. 2019.
HAIR JR., J. F. P. et al. Fundamentos de Métodos de Pesquisa em Administração. São Paulo: Bookman, 2007.
KELLER, K. L.; MACHADO, M. Gestão estratégica de marcas. São Paulo: Prentice Hall do Brasil, 2006.
KINCHESCKI, G. F. et al. Tipos de metodologias adotadas nas dissertações do programa de pós-graduação em administração universitária da Universidade Federal de Santa Catarina, no período de 2012 a 2014. XV Colóquio Internacional de Gestão Universitária – CIGU. 2015. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/bitstream/handle/123456789/136196/102_00127.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 25 de julho de 2020.
KUNSCH, M. M. K. Comunicação organizacional na era digital: contextos, percursos e possibilidades. Signo y Pensamiento, vol. XXVI, núm. 51, jul. – dez., p. 38-51, 2007.
LAFUENTE-RUIZ-DE-SABANDO, A.; CALVO, M. P. Z.; SAINZ, F. J. F. The marketing orientation as a university management philosophy: a framework to guide its application. Cuadernos de Gestión. Instituto de Economía Aplicada a la Empresa - IEAE. 2018. Disponível em: https://addi.ehu.es/handle/10810/30011. Acesso em: 04 de setembro de 2019.
MENDES, R. L. Marketing na Psicologia: um estudo exploratório sobre imagem profissional. 2008. 169 f. Dissertação (Mestrado em Administração) – Faculdade de Ciências Empresariais, Universidade FUMEC, MG/ Belo Horizonte, 2008. Disponível em: https://repositorio.fumec.br/xmlui/handle/123456789/433. Acessado em: 27 de agosto de 2019.
MICHENER, R. G.; BERSCH, K. Identifying transparency. Information Polity, v. 18, n. 3, p. 233-242, 2013.
MORIN, E. Os sete saberes necessários à educação do futuro. São Paulo: Cortez, 2005.
NGUYEN, N.; LEBLANC, G. Image and reputation of higher education institutions in students’ retention decisions. International Journal of Educational Management, 15, 303-311. 2001.
NUNES, A. L. de P. F.; SILVA, M. B. da C. A extensão universitária no ensino superior e a sociedade. Revista Mal-Estar e Sociedade. Ano IV, nº 7, Barbacena, jul/ dez, 2011. Disponível em:https://revista.uemg.br/index.php/gtic-malestar/article/view/60.Acesso em: 03 de setembro de 2019.
PAIVA, A. P. et al. Multi-objective Optimization of Pulsed Gas Metal Arc Welding Process Based on Weighted Principal Component Scores. International Journal of Advanced Manufacturing Technology, v. 50, p. 113–125, 2010.
PÉREZ, J. P.; TORRES, E. M. Evaluación de la imagen organizacional universitaria en una institución de educación superior. Contaduría y Administración, 62, p. 105-122. 2017. Disponível em: http://www.cya.unam.mx/index.php/cya/article/view/999/915. Acesso em: 09 de setembro de 2019.
POLAT, S. The Relationship between University Students’ Academic Achivement and Perceived Organizational Image. Educational Sciences: Theory & Practice. 257-262, 2011.
RUÃO, T.; CARRILO, M. V. A modernização da identidade visual das Universidades. Os casos da Universidade da Extremadura (Espanha) e da Universidade do Minho (Portugal). Revista Comunicação e Sociedade, vol. 8, 2005. Disponível em: https://
repositorium.sdum.uminho.pt/handle/1822/54059?mode=full. Acesso em: 03 de setembro de 2019.
SANTOS, A. R.; PESSÔA, F. G.; RODRIGUES, A. P. G. A Imagem Corporativa e seus Reflexos: um estudo de imagem da Polícia Militar de Santa Catarina na perspectiva de moradores da Grande Florianópolis. Teoria e Prática em Administração, v.9, n. 1, p. 63-79, 2019. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/tpa/article/view/
Acesso em: 03 de setembro de 2019.
SCHULER, M.; TONI, D. de. Gestão da imagem de organizações, marcas e produtos através do MCI: método para configuração da imagem. São Paulo. 2015.
SILVA, A. C. R. da. Metodologia da pesquisa aplicada à contabilidade - orientações de estudos, projetos, artigos, relatórios, monografias, dissertações, teses. São Paulo: Atlas, 2003.
TABACHNICK, B. G.; FIDELL, L. S. Using Multivariate Statistics. 5. ed. Boston: Allyn and Bacon, 2007.
TRAN, M. A. et al. Exploring the corporate image formation process. Qualitative Market Research: An International Journal. p. 86-114. 2015.
Organização das Nações Unidas para a Educação, a Ciência e a Cultura (UNESCO). UNESCO: Construindo sociedades verdes, justas e inclusivas. Pesquisa avalia qualidade da infraestrutura das escolas brasileiras. 2019. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000368757?posInSet=1&queryId=3d780b. Acessado em: 14 de julho de 2021.
UNIVERSIDADE DO ESTADO DE SANTA CATARINA (UDESC). Udesc 50 anos. Florianópolis: Editora Udesc, 2015.
VALERIO, D. M.; PIZZINATTO, N. K. Análise da imagem organizacional de universidades por meio da Matriz Familiaridade-Favorabilidade. Revista de Administração Mackenzie, v. 4, n. 1, p. 25-37, 2003.
ZULAUF, M. Ensino superior e desenvolvimento de habilidades para a empregabilidade: explorando a visão dos estudantes. Dossiê Sociologias. Porto Alegre, ano 8, n° 16, jul/ dez, 2006. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/soc/n16/a06n16.pdf. Acesso em: 03 de setembro de 2019.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Gestão Universitária na América Latina - GUAL

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
O autor transfere todos os direitos autorais do artigo para a Revista Gestão Universitária na América Latina - GUAL, sendo vedada qualquer reprodução, total ou parcial, em qualquer meio de divulgação, impresso ou eletrônico, sem que a prévia e necessária autorização seja solicitada e, se obtida, fará constar o competente registro e agradecimento à Revista.
Os artigos publicados neste periódico estão sob licença: Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0).
