Voices of difference: time and transformation among popular educators in Pernambuco
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-8034.2017v19n2p213Abstract
In this article I put forth two analytical movements. First, I draw parallels between narratives of grassroots educators in Recife and Olinda, Achille Mbembe’s “time of entanglement” and Homi Bhabha’s “interstitial inscriptions of cultural difference”. This encounter elicits an argument about time and transformation among educators: as they were encouraged to talk about themselves in terms of race, gender, sexuality and culture, past, present and future experiences were intertwined and, hence, they became a woman, a black person, a homosexual, an artist, an educator. The encounter of the ethnographic material with postcolonial theory also triggers a second analytical movement, by means of a series of bifurcations in which yet another argument is elicited on time and transformation in anthropological texts. As in any narrative, that of anthropologists does not occur without effect. Thus, I explore the emerging time in the life histories told by the educators and in the life trajectories analyzed by anthropologists.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Os autores cedem à Ilha – Revista de Antropologia – ISSN 2175-8034 os direitos exclusivos de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição Não Comercial Compartilhar Igual (CC BY-NC-SA) 4.0 International. Esta licença permite que terceiros remixem, adaptem e criem a partir do trabalho publicado, desde que para fins não comerciais, atribuindo o devido crédito de autoria e publicação inicial neste periódico desde que adotem a mesma licença, compartilhar igual. Os autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não exclusiva da versão do trabalho publicada neste periódico (ex.: publicar em repositório institucional, em site pessoal, publicar uma tradução, ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial neste periódico, desde que para fins não comerciais e compartilhar igual.
![Licença Creative Commons](https://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)