Voices of difference: time and transformation among popular educators in Pernambuco

Authors

  • Catarina Morawska Universidade Federal de São Carlos (UFSCar)

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8034.2017v19n2p213

Abstract

In this article I put forth two analytical movements. First, I draw parallels between narratives of grassroots educators in Recife and Olinda, Achille Mbembe’s “time of entanglement” and Homi Bhabha’s “interstitial inscriptions of cultural difference”. This encounter elicits an argument about time and transformation among educators: as they were encouraged to talk about themselves in terms of race, gender, sexuality and culture, past, present and future experiences were intertwined and, hence, they became a woman, a black person, a homosexual, an artist, an educator. The encounter of the ethnographic material with postcolonial theory also triggers a second analytical movement, by means of a series of bifurcations in which yet another argument is elicited on time and transformation in anthropological texts. As in any narrative, that of anthropologists does not occur without effect. Thus, I explore the emerging time in the life histories told by the educators and in the life trajectories analyzed by anthropologists.

Author Biography

Catarina Morawska, Universidade Federal de São Carlos (UFSCar)

É professora adjunta do Programa de Pós-graduação em Antropologia Social da Universidade Federal de São Carlos (PPGAS/UFSCar) e coordenadora do Laboratório de Experimentações Etnográficas (LE-E) desde 2013. Atualmente desenvolve pesquisa sobre a formação do mercado de futuros no Brasil como Visiting Researcher do Institute for Public Knowledge, New York University, com auxílio Fapesp de pesquisa no exterior. É bacharel em Ciências Sociais pela Universidade de São Paulo (2004) e doutora em Antropologia Social pela Universidade de São Paulo (2010) com trabalho sobre a relação entre agências internacionais de financiamento e organizações populares em Recife e Olinda envolvidas desde a década de 1980 com o movimento nacional dos meninos e meninas de rua. Sua tese obteve menção honrosa no Concurso Capes de Teses Edição 2011. Foi bolsista Fapesp de pós-doutorado em pesquisa sobre a relação de cooperação internacional entre organizações indígenas em Roraima e ONGs internacionais. Atuou como pesquisadora visitante na School of Oriental and African Studies (SOAS/University of London) junto ao Prof. David Mosse, especialista em antropologia do desenvolvimento. Trabalha principalmente em torno dos seguintes temas: cooperação internacional, antropologia política, antropologia da globalização, antropologia do desenvolvimento, antropologia da economia, teorias antropológicas e método em antropologia.

Published

2018-03-05

How to Cite

MORAWSKA, Catarina. Voices of difference: time and transformation among popular educators in Pernambuco. Ilha Revista de Antropologia, Florianópolis, v. 19, n. 2, p. 213–244, 2018. DOI: 10.5007/2175-8034.2017v19n2p213. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/ilha/article/view/2175-8034.2017v19n2p213. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê Antropologia e Crítica Pós-colonial