Jornalismo e imagem de si: o discurso institucional das revistas semanais

Authors

  • Marcia Benetti UFRGS
  • Sean Hagen UFRB

DOI:

https://doi.org/10.5007/1984-6924.2010v7n1p123

Abstract

This article discusses the condition of identity (“who speaks”) of the communication contract which defines journalism as a discursive genre. We analyze the journalistic ethos displayed by institutional discourse of four Brazilian weekly magazines (Veja, Época, IstoÉ and Carta Capital). In order to comprehend how journalism constructs a representation of itself we identify four meanings: the defense of democracy; the independence; the competence; the commitment with the audience.

Author Biographies

Marcia Benetti, UFRGS

Doutora em Comunicação pela PUC-SP, docente do Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Informação da UFRGS (Universidade Federal do Rio Grande do Sul) e pesquisadora do CNPq

Sean Hagen, UFRB

Doutor em Comunicação e Informação pela UFRGS e docente da UFRB (Universidade Federal do Recôncavo Baiano).

Published

2010-03-09