The world outside: direct cinema and new journalism doi: 10.5007/1984-6924.2010v7n2p424

Authors

  • Julio Bezerra Universidade Federal Fluminense

DOI:

https://doi.org/10.5007/1984-6924.2010v7n2p424

Abstract

The purpose of this article is to trace a movement of approach and estrangement between direct cinema and new journalism. Both movements were strongly influenced by the realistic literature of Flaubert, Dickens, and others; made use of resources to deal with fictional events and characters; fueled ethical questions; and justified themselves from a number of assumptions about the "real". In an attempt to capture reality through new formats, journalists and filmmakers draw attention to their processes and styles. On the one hand, their strategies seemed radical, but on the other, these movements were operating from a conservative and traditional view of what is the "real" and the possibility to represent it.

Author Biography

Julio Bezerra, Universidade Federal Fluminense

É doutorando em Comunicação pelo PPGCOM/UFF. Mestre em Comunicação e Cultura pela ECO-UFRJ (2008), com especialização em Cinema Documentário pela FGV (2006), e possui graduação em Comunicação pela PUC-Rio (2003). Atualmente é repórter e crítico de cinema na Revista de Cinema (www.revistadecinema.com.br), e editor de texto da Revista de História da Biblioteca Nacional (www.revistadehistoria.com.br). Escreve sobre cinema para a Cinética (www.revistacinetica.com.br) e mantém um blogue sobre a sétima arte, Kinos (www.cinekinos.blogspot.com). Tem experiência na área de Comunicação, com ênfase em Teoria da Comunicação e Comunicação Visual, atuando principalmente nos seguintes temas: pensamento contemporâneo, estética, cinema, documentário e jornalismo.

Published

2010-10-03